پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 46145
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

پرورش ماهی خاویار سه برابر می‌شود/توزیع بیش از 101 میلیون اصله نهال

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در گذشته استان قم فقط یک واحد پرورش ماهی خاویار داشته است اما اکنون فاز نخست دومین واحد در منطقه سراجه آغاز به کار می‌کند و با تکمیل دو فاز دیگر این واحد، پرورش خاويار استان سه برابر می‌شود.
پرورش ماهی خاویار سه برابر می‌شود/توزیع بیش از 101 میلیون اصله نهال
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی ، با بیان اینکه حرکت به سمت محصولات سالم از اولویت‌های مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی استان قم است اظهار کرد: نزدیک به 101 میلیون و 550 هزار اصله نهال توزیع شده و سازمان در مساحتی به وسعت هفت هزار هکتار با آفات و بیماری‌ها مبارزه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تولید دانه‌های روغنی در استان قم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، اضافه کرد: 16 هزار راس دام سبک و نزدیک به هزار و 500 هزار راس دام سنگین در استان قم وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از رتبه‌بندی مرغداری‌ها یاد کرد و گفت: نزدیک به 50 درصد واحدهای مرغداری مربوط به دهه 60 و 70 هستند به همین علت ساختار آنها مورد تایید دامپزشکی نیست و در این حوزه مشکلات مختلفی داریم.

وی با تاکید بر اینکه 10 گونه از ماهی‌های زینتی وارداتی در استان قم پرورش یافته است، تصریح کرد: در حوزه صنایع کشاورزی که نیاز استان بوده تاکنون نزدیک به 45 مورد جواز تاسیس و 33 مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

طلایی از برنامه‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی به مناسبت دهه فجر یاد کرد و ادامه داد: حضور کارمندان سازمان در روستاها، شرکت در نماز جمعه، دیدار با خانواد شهدا، غبارروبی مزار شهیدان، شرکت در مراسم جشن انقلاب و برگزاری گردهمایی تسهیل‌گران خانم از جمله برنامه‌های ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال نیروی انسانی با مکانیزه کردن فعالیت‌ها کاهش می‌یابد، مطرح کرد: جبران این کاهش اشتغال باید در صنایع تکمیلی و تبدیلی دنبال شود.

طلایی خاطرنشان کرد: طرح پهنه‌بندی اراضی کشاورزی یا نظام نوین ترویج در دستور کار قرار گرفته و استان قم به عنوان یک الگو این طرح را آغاز کرده است؛ این طرح دارای یک نظام نرم‌افزاری است که کشاورز به عنوان یک فرد مسؤول و کارشناس مباحث مختلف پهنه‌های کشاورزی را دنبال می‌کند و تاکنون 50 پهنه در سطح استان تعریف شده که با حضور کارشناسان مباحث مختلف درمورد آنها بررسی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از بهره‌برداری دو واحد صنعتی در شکوهیه یاد کرد و افزود: در گذشته استان قم فقط یک واحد پرورش ماهی خاویار داشته است اما اکنون فاز نخست دومین واحد در منطقه سراجه آغاز به کار می‌کند و با تکمیل دو فاز دیگر این واحد، پرورش خاوریار استان سه برابر می‌شود.

طلایی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های لازم برای رسیدن به بسته‌بندی‌های مطلوب محصولات در استان وجود دارد، عنوان کرد: مجموعه استان برای رفع مشکل بازار که یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی قم است، تلاش‌های لازم را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت در بخش آب کشاورزی استان قم نزدیک به 9 میلیارد تومان هزینه کرده است، اضافه کرد: کشاورز به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای هفت میلیون تومان بلاعوض از دولت دریافت می‌کند، این آمار نشان می‌دهد که 85 درصد هزینه طرح آبیاری قطره‌ای توسط دولت تامین شده است.

طلایی یادآور شد: ظرفیت صندوق کشاورزان به دنبال جبران خسارت‌ها نیست و عملکرد حمایتی را مورد توجه قرار داده است به همین علت نمی‌تواند هزینه‌های سنگین را پرداخت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه تاکنون هزینه محصولات خریداری شده از کشاورزان به صورت کامل پرداخت شده است، تصریح کرد: اکنون کشاورزان به خوبی می‌دانند که باید تولید کدام محصول را در کدام نقطه از کشور دنبال کنند اما سرمایه‌گذاری در این بخش کم است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjivex.uqemxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما