پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : 29096
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه:

شتاب علمی ایران شاهدی برای موفقیت الگوی حاکمیت دینی است

قم نيوز : قم نیوز: معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: پیشرفت علمی ایران شاهدی برای موفقیت الگوی حاکمیت دینی بوده که قابل ارائه به دنیا است.
شتاب علمی ایران شاهدی برای موفقیت الگوی حاکمیت دینی است
به گزارش قم نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ،حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی پیش از ظهر امروز در چهاردهمین نشست علمی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با موضوع «مبانی دینی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب» که با حضور طلاب، اساتید، مبلغان و دانشجویان برگزار شد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در برابر گروه‌های شیعیان، مسلمانان، پیروان ادیان آسمانی و غیرآسمانی وظایفی بر عهده دارد.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه  با اشاره به آیه ۱۴ سوره ملک آگاه‌ترین منبع برای قانون‌گذاری بشر را خداوند متعال عنوان کرد و افزود: اکنون پیشرفت علمی ایران شاهدی برای موفقیت الگوی حاکمیت دینی و قابل ارائه به دنیا است، ولی قوانین الهی در میان کشورهای اسلامی رواج ندارد و تردیدها و نگرانی در زمینه استنباط و اجرای احکام ناب اسلام در میان حاکمان و حتی عالمان مسلمان همچنان وجود دارد.

زمانی خاطرنشان کرد: محبت و عدالت نسبت به همه کسانی که به جنگ با مسلمانان وارد نشده‌اند، اصلی قرآنی است.

وی با تاکید بر مسئله وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب عنوان کرد: با توجه به برداشت‌های مختلفی که از معانی وحدت و تقریب وجود دارد، برخی مخالفان در بین شیعیان و اهل سنت با برداشت‌های خاصی از این مفهوم مخالفت کرده‌اند.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه به تلقی نادرست از مسئله وحدت اشاره کرد و افزود: متحد شدن گروه‌های مختلف مسلمان و رها کردن اختصاصات مذهبی هر گروه و متحد شدن گروه‌های مختلف مسلمان از جمله این موارد است.

زمانی عمل بر اساس اعتقادات مذهبی و سکوت کردن عالمان از بیان اختصاصات مذهبی و بیان مبانی اختصاصی هر مذهب برای پیروان آن و عرضه نکردن این اعتقادات برای سایر گروه‌ها را از دیگر موارد برداشت نادرست ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: التزام پیروان مذاهب به مبانی مذهبی، همزیستی و تعامل محترمانه با یکدیگر و پرهیز از اهانت و تنازع از شاخص‌های وحدت اسلامی است.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به سه اصل مهم دینی در برقراری وحدت عنوان کرد: کفایت اظهار شهادتین یکی از این اصول است که تحمل نکردن این اصل مهم خشونت‌های امروز عده‌ای علیه مسلمانان را ایجاد کرده است.

زمانی با اشاره به اعتقاد به کثرت مشترکات و کم بودن مفترقات گفت: اشتراک مذاهب در ارکان و اختلافات آنها در فروع و تفسیر آن است.

وی خاطرنشان کرد: نماز به عنوان رکن فقهی است و اشتراکات فراوان در دفعات، رکعات قرائت و ارکان نماز وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه الگوی قرآنی را اولویت وحدت اسلامی با ادیان آسمانی دانست و گفت: با توجه به آیه ۶۴ سوره آل عمران وحدت با مسلمانان امری پسندیده است.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcfvxd0.w6d11agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما