شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : 2993

کتاب «چرا جهاد اقتصادی» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب الکترونیکی "چرا جهاد اقتصادی" به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
کتاب «چرا جهاد اقتصادی» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب «چرا جهاد اقتصادی» از سوی مریم حاکی تدوین و از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به صورت الکترونیکی منتشر شده است.

این کتاب دارای پنج فصل شامل موضوعات اقتصاد، جهاد، جهاد اقتصادی و همراه با برنامه‌سازان است.

طرح موضوع و اهمیت پژوهش، پرسش­های پژوهش، کاربرد رسانه­ای پژوهش، مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام، مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام، جایگاه اقتصاد در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، جلوه‌های فرهنگ جهادی در عصر حاضر، اهمیت بهره­وری و پرسش­های پژوهش به عنوان ریز موضوعات در زیرمجموعه فصول این کتاب ارائه شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال ۹۰ به نام «جهاد اقتصادی» نقشه راهی را تنظیم کرده است تا جامعه برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله زمینه‌سازی کند. تحقق اهداف سند چشم‌انداز نیازمند سال‌ها مبارزه مقدس و نفس‌گیر فعالان حوزه اقتصاد و یکایک افراد جامعه است.

نویسنده در ادامه آورده است: اگر قرار است دهه آینده برای مردم ما، دهه پیشرفت و عدالت باشد، به عنوان مقدمه واجب، چاره‌ای جز بازنگری در اقتصاد کشور و بازسازی آن بر اساس معنویت و آموزه‌های دینی نیست چرا که کشور عقب‌مانده و رنجور از فقر و تبعیض هیچ‌گاه نمی‌تواند الگوی مقبولی برای جهان امروز معرفی کند.

نویسنده با اشاره به بایدها و نبایدهای اقتصاد گفته است: بر اساس قاعده نفی سبیل که تمام علمای شیعه آن را به عنوان یکی از منابع فقهی تأئید کرده‌اند، اقتصاد نباید به گونه‌ای باشد که جامعه اسلامی را به بیگانگان وابسته کند و استقلال اقتصادی و در نتیجه استقلال سیاسی آن را مخدوش سازد.

در این مقدمه با اشاره به نقش و تاثیر صدا و سیما خاطرنشان شده است: نقش و تأثیر رسانه صدا و سیما به واسطه دامنه وسیع مخاطبانش، بسیار ویژه و در خور توجه است. همین ویژگی، رسانه ملی را موظف می‌کند تا در راستای تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت جهاد اقتصادی، تمام ظرفیت و توان خود را به کار بندد.

در بخش پیشینه پژوهش آمده است: با توجه به اهمیت موضوعات جهاد و اقتصاد در اسلام، در مورد این موضوعات، پژوهش‌های متعدد و کتاب‌ها و مقالات زیادی منتشر شده است و با نامگذاری سال ۹۰ به نام سال «جهاد اقتصادی»، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگران متعددی در این زمینه شروع به تحقیق کردند که نتایج برخی از این تحقیقات، چاپ شده است.

نویسنده این کتاب با اشاره به جایگاه اقتصاد در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از معضلات نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد بیمار و وابسته بازمانده از نظام پهلوی بود. وابستگی اقتصاد کشور به ویژه در بخش­های صنعت و کشاورزی از یک سو و تک‌محصولی بودن اقتصاد کشور و تکیه شدید به درآمدهای نفتی از سوی دیگر، شرایط سختی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده بود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.o8wbjh8ox9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما