سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : 30878
مشاور سازمان انتقال خون کشور:

کمتر از ۵ درصد زنان قمی خون اهدا کرده‌اند

قم نيوز : قم نیوز: مشاور سازمان انتقال خون کشور گفت: آمار اهدا خون زنان قمی ۴.۳۴ درصد است که آمار بسیار بدی است.
کمتر از ۵ درصد زنان قمی خون اهدا کرده‌اند
به گزارش قم نیوز، طاهره مجیدی در نشست هم‌اندیشی ترویج اهدای خون که پیش از ظهر امروز در فرمانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون ایران از سال ۱۳۵۳ آغاز به کارکرده است، اظهار داشت: قبل از آغاز فعالیت سازمان انتقال خون ایران خون‌فروشانی در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کردند که خوشان از سلامتی کافی برخوردار نبود.

مشاور سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه خون بافت زنده است و پایه بیولوژیکی دارد، افزود: اهدا خون به دلیل احتیاج فوری بیماران به علت اینکه در خارج از بدن امکان ساختش وجود ندارد ایثار اهداکنندگان است که جان بیماران نیازمند به خون را زنده نگه می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون به‌هیچ‌وجه از افرادی که اهدا خون به‌سلامتی آن‌ها آسیب می‌زند خون نمی‌گیرد، گفت: سازمان انتقال خو به فکر سلامتی گیرنده و دهنده خون است و اگر اهدا خون برای سلامت هرکدام از آن هاضرر داشته باشد از این کار اجتناب می‌کند.

مجیدی با اشاره به اینکه خون اهدایی به سه قسمت تقسیم‌شده و فرآورده می‌شود، تأکید کرد: هر فرد می‌تواند با یک‌بار اهدا خون جان سه انسان را از مرگ حتمی نجات دهد.

مشاور سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در کشور ما ۴۹ درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: از این تعداد افراد تنها ۲۰ درصد به فقر آهن مبتلا هستند و ۸۰ درصد برای اهدا خون هیچ محدودیتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سازمان انتقال خون ۱۸ میلیون خانم در کشور شرایط اهدا خون را دارا هستند، تصریح کرد: در سال ۸۳ آمار اهداکنندگان خانم در ایران ۱۱ درصد بود است که این آمار امروزه به زیر ۵ درصد رسیده است که آمار بسیار بدی است.

مجیدی با اشاره به اینکه اهدا خون در کشورهای توسعه‌یافته مأوی با آقایان و ۵۰ درصد است، خاطرنشان کرد: سهم بانوان سال گذشته در ایران از ۲ میلیون خون اهدایی ۵۰ هزار مورد بوده است.

مشاور سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه این آمار در استان قم هم بسیار کم است، افزود: این آمار در استان قم هم ۴.۳۴ درصد یعنی زیر ۵ درصد است که بسیار آمار ناامیدکننده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه در انتقال خون سلامت الویت اول است، تأکید کرد سال گذشته از ۵۰۰ هزار نفر از افراد مراجعه‌کننده خون‌گیری نشده است زیرا ممک نبود سلامت خود یا گیرند را به خطر بی اندازند.

مجیدی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون پیگیری سه چالش را در دستور کار دارد، خاطرنشان کرد: اهدا کردن مستمر، اهدا کردن بانوان و همچنین سن اهداکنندگان از مواردی است که سازمان انتقال خو پیگیر آن است.

مشاور سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه میانگین سن اهدا خون امروزه بالاتر از ۳۰ سال است، افزود: متولدین ۷۳ به بعدم توانند اهدا خون داشت باشند و با توجه به عمرمحدود خون لزوم وجود اهداکنندگان مستمر مطرح می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfccdm.w6dxeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما