پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : 3174
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن تاکید کرد؛

افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بر افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی تاکید کرد و گفت: دانشجویان و استادان باید نیاز پژوهشی را در خود احساس کرده و بر اساس نیازها به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند.
افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدعلی راغبی پیش از ظهر امروز در دومین نشست مدیران پژوهشی و شورای پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم و آگاهی اظهار کرد: برخی اوقات، پژوهش دارای جنبه عرضی و توسعه‌ای و برخی اوقات دارای جنبه عمقی و تحقیقی است.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن در زمینه تعلیم و تعلم توصیه‌های موکدی وجود دارد و تعلیم و تعلم شامل پژوهش، تحقیق و آموزش است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به تعریف پژوهش گفت: پژوهش بخشی از فعالیت‌های منظم و قانونمند برای رسیدن به لایه‌های کشف حقایق در زمینه تولید علم و نظریه‌پردازی است.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این فعالیت منظم، هدفمند و قانونمند باید به همه ابعاد در سه بخش بینش تحقیق، روش تحقیق و اخلاق تحقیق توجه شود و در صورت دستیابی به این مهم یافته‌ها و نتایج تحقیق و پژوهش مطلوب می‌شود.

راغبی ادامه داد: روش تحقیق و پژوهش در حوزه علوم و تفسیر قرآن ما را به نتایج مطلوب رهنمون می‌سازد روش تحقیق عبارتست از خط مشی و شیوه‌ای که بتواند با تکرار و تجربه بیشتر نتیجه دهد.

وی بیان داشت: در مباحث قرآنی نباید از آیین‌نامه‌ها و ادبیات مورد استفاده در حوزه‌های دیگر استفاده شود بلکه می‌توانیم شیوه و روشی را ابداع کنیم که برای علوم و معارف قرآنی موثر باشد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به آیه ۳۹ سوره انعام گفت: قرآن کتابی مبارک است و خیر و برکت آن گسترده، دائمی، عمیق و قابل تکثیر بوده و برای تدبر مومنان و مسلمانان نازل شده است.

وی با اشاره به نظریات مختلف در زمینه فهم آیات قرآن بیان داشت: بر اساس نظریه نخست ما می‌توانیم به همه مفاهیم و مباحث قرآن بدون نیاز به معصومان دست پیدا کنیم و اهل سنت به این نظریه اعتقاد دارند.

راغبی عنوان کرد: بر‌اساس نظریه‌ای دیگر نمی‌توانیم از قرآن استفاده صحیحی داشته باشیم و بر اساس نظریه سوم همه می‌توانند از جنبه ظاهری معنای سطحی و ظاهری قرآن را درک کنند و برای فهم بهتر می‌توانند از متشابهات قرآنی استفاده کنند.

وی با اشاره به دلایل نبودن تولید علم و نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های قرآن پس از انقلاب گفت: یکی از دلایل نداشتن تولید علم در زمینه علوم قرآنی این است که در مباحث مقدماتی مانند فلسفه دین و وحی‌شناسی وارد شده‌ایم اما فرصت برای ورود به مباحث آیات و مفاهیم قرآن به وجود نمی‌آمد، بنابراین تولید علم بر اساس نظریه‌های قرآنی نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد‌دانان و جامعه‌شناسانی که به آیات و آموزه‌های قرآنی آشنا هستند در آیات قرآن ورود پیدا کنند بدون تردید می‌توانند نظریه‌های قرآنی را کشف کنند.

وی بیان داشت: بینش حاکم بر پژوهش از مباحث مهم در امور پژوهشی است، ممکن است کار روشمند باشد ولی بینش حاکم بر آن ناقص باشد و این امر سبب می‌شود به نتایج دلخواه نرسیم.

راغبی تاکید کرد: بدون تردید برای تقویت بینش قرآنی باید تلاش مضاعفی صورت گیرد و صرف اصطلاح‌پردازی کار درست نمی‌شود بلکه باید سبک و سیاق ادبیات پژوهشی را به کار بگیریم.

وی بیان داشت: پژوهشی که نتواند به برطرف کردن نیازهای ما در علوم اجتماعی و رفتاری بپردازد مشکلی را حل نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن از مدیران پژوهشی دانشکده‌های علوم قرآنی خواست تا از نگاه یک جانبه به پژوهش جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که تنها با اضافه کردن یک کلمه قرآن کار حل نمی‌شود بلکه باید ادبیات و اصطلاح‌ها عوض شده و محتواها بر اساس محتواهای قرآنی باشد تا بتوانیم بگوییم نظریه قرآنی داریم.

راغبی ادامه داد: تولید پژوهش این است که ادبیات، بینش و روش متناسب با فطرت و نیازهای ما و جامعه و بر اساس آموزه‌های قرآنی تعریف شود تا مورد اجرا، مطالعه و استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی گفت: دانشجویان و استادان باید نیاز پژوهشی را در خود احساس کنند و امکانات و تجهیزات موجود در این دانشگاه را در مسیر موضوعات قرآنی به کار گیرند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اهمیت مطالعات میان رشته‌ای گفت: مجموعه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و نهادها می‌توانند کار مشترک انجام داده و مطالعات میان‌رشته‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.u9wrak9qtpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما