دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : 32193
منبع : روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

اختصاص ۲۵ درصد از منابع بانک‌ها به بخش کشاورزی

قم نيوز : قم نگار: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: بر اساس قانون بانک‌ها موظف هستند ۲۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند که اگر بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم بخش زیادی از مشکلات کشاورزان حل خواهد شد.
اختصاص ۲۵ درصد از منابع بانک‌ها به بخش کشاورزی
به گزارش قم نگار، محمدرضا طلایی ظهر امروز که به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی با توجه به مسئولیتی که در حوزه امنیت غذایی دارد، موظف است مشکلات تولید را کم کند و محصولاتی سالم و ارگانیک را به مصرف‌کنندگان عرضه نماید.

وی با اشاره به اینکه در استان قم شاید بخش کشاورزی در اولویت قرار نداشته باشد، اظهار داشت: استان قم در بخش کشاورزی ظرفیت های بسیار خوبی دارد که از آن جمله می توان به محصولات زراعی، باغی و دامی اشاره کرد.

وی افزود: در راستای اصلاح الگوی کشت ایجاد باغ های پسته در استان در یک اولویت ویژه قرار دارد و از این جهت قم در شرایط ویژه ای قرار دارد.

طلایی ادامه داد: عملکرد پسته در استان قم دو برابر کشور است و محصول قم از طعم و مزه خوبی هم برخوردار است و مجموعه این شرایط باعث شده استان قم ظرفیت بسیاری خوبی را در محصول پسته داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ارقام پربار پسته در استان قم کاملا جواب داده است، بیان داشت: زمان گلدهی پسته در استان قم نسبت به استان های دیگر دیرتر است و همین موضوع باعث می شود که هیچ زمانی این محصول در استان دچار سرمازدگی نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود گفت: محصول انار سطح بسیار خوبی را در استان به خود اختصاص داده و جزء یکی از اولویت های صادراتی استان است.

تولید ۵ درصد گوشت کشور در قم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان قم در بخش دام و طیور دارای ظرفیت بسیار بالایی است، بیان داشت: ۵ درصد گوشت کشور در قم تولید می شود و یک ظرفیت بسیار خوبی در مجتمع های دامی داریم.

طلایی تصریح کرد: استان قم بارانداز دام کشور است و مدیریت دام ۱۷ استان و قیمت گذاری علوفه کشور در استان قم انجام می شود.

وی در ادامه سخنان خود به ظرفیت استان در بخش مرغ گوشتی و تخمگذار اشاره کرد و افزود: استان قم یکی از تولیدکنندگان مرغ تخم گذار در کشور است و ۸ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می شود که ۶۵ درصد آن مازاد بر نیاز استان است.

وی بیان داشت: برای کاهش هزینه های تولید در استان قم به سمت صنعتی کردن و مکانیزه کردن واحدها حرکت کرده ایم که در این راستا اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است.

طلایی با اشاره به اینکه امروز وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیده که تنها راه نجات بخش کشاورزی افزایش زنجیره های تولید است، گفت: به طور مثال در محصول مرغ باید تولید دان، کشتار، بسته بندی و صادرات در یک واحد تولیدی و در یک زنجیره انجام شود تا هم دست دلالان کوتاه گردد و هم درآمدی برای بهره برداران ایجاد شود.

بهینه سازی مصرف آب اولویت بخش کشاورزی قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کمبود آب امروز به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، بیان داشت: آب امروز به عنوان یکی از موانع مهم تولید در بخش کشاورزی است که باید این موضوع به صورت صحیح مدیریت شود و در راستای بهینه سازی مصرف آب گام برداریم.

طلایی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید در راستای اصلاح الگوی کشت اتفاقات خوبی در استان قم رخ داده است و سعی شده که با یک برنامه حرکت کنیم و از اتخاذ تصمیمات لحظه ای و آنی پرهیز کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان قابلیت کشت اقتصادی ندارد، گفت: این اراضی باید از مجموعه بخش کشاورزی قم خارج شود و برای آن تدابیر دیگری در قالب احداث صنایع تبدیلی و یا دیگر صنایع وابسته به بخش کشاورزی بیندیشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود، خاطر نشان کرد: سال گذشته نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کم بازده از گردونه تولید در استان خارج شد و در قبال آن محصولاتی که پردرآمد و کم آب بر هستند، جایگزین شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید یک ظرفیت بسیار خوبی در بحث بهینه سازی مصرف آب ایجاد شده است، گفت: در سال ۹۱ کل اعتبار ما در بخش آب حدود ۵/۱ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۲ به دو میلیارد رسید و سال ۹۳ با تمام تلاش هایی که انجام شد حدود ۴ میلیارد در بخش آب اعتبار داشتیم.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به رایزنی های صورت گرفته با وزارتخانه در خصوص وضعیت استان حدود ۲۳ میلیارد اعتبار در بخش آب به قم اختصاص پیدا کرده که این رقم یک رقم بسیار بالایی است که هزینه کرد آن نیاز به یک تلاش، همدلی و همزبانی دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته ۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم تحت اجرای آبیاری تحت فشار قرار می گیرند، گفت: در استان قم در قالب مزارع نمایشی امسال در کشت بهاره اراضی ذرت کاری و سیفی جات با سیستم آبیاری میکرو آبیای شد که بسیار شرایط مزارع خوب بوده و مقرر شد در کشت پائیزه روش های آبیاری میکرو را در زراعت وارد کنیم.

وی تصریح کرد: سیاست ما در سال ۹۴ بر این است که مصرف آب را در بخش کشاورزی به حداقل برسانیم و از سوی دیگر به درآمد کشاورز نیز لطمه نزنیم، چرا که اگر درآمد کشاورز کاهش پیدا کند، معضلات ما در استان قم زیاد می شود.

افتتاح ۲۳ پروژه بخش کشاورزی در هفته دولت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود به پروژه های قابل افتتاح بخش کشاورزی در هفته دولت اشاره کرد و بیان داشت: در هفته دولت ۲۳ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۱۴ نفر به بهره برداری می رسد.

طلایی تصریح کرد: روز یکشنبه با حضور استاندار و دیگر مسئولان یک پروژه آبیاری و استخر در مزرعه آستانه مقدسه به صورت نمادین مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اختصاص ۲۵ درصد منابع بانک ها به بخش کشاورزی
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قم کاهش پیدا کرده است، بیان داشت: طبق قانون بانک ها موظف هستند که ۲۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند که اگر بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم بخش زیادی از مشکلات کشاورزان مرتفع می شود.

طلایی با اشاره به اینکه استمهال وام های کشاورزی در سال ۹۴ هم ابلاغ شده است، افزود: بخش کشاورزی قم نیاز به سرمایه در گردش دارد و باید این پول مرتب در این بخش گردش داشته باشد و در همین راستا در سفر هیات دولت به استان قم، رقم بسیار خوبی برای سرمایه در گردش بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchxznx.23niwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما