قم نيوز : قم نگار: مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر دولت سعودی برخورد مناسبی بعد از حادثه منا می‌کرد، مانند آبی روی آتش مسلمانان بود اما سوءمدیریت و بی‌تدبیری آل‌سعود سبب دامن‌زدن به ابعاد حادثه منا شد.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: سوءمدیریت و بی‌تدبیری آل‌سعود سبب دامن‌زدن به ابعاد حادثه مِنا شد
به گزارش قم نگار، آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز که در درس خارج فقه خود سخن می‌گفت، اظهار داشت: ضایعه تأسف برانگیز و ناراحت‌کننده‌ای در سرزمین منا اتفاق افتاد که همه را ناراحت کرد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: این حادثه به سبب سوءمدیریت سعودی‌ها بود و این بی‌تدبیری‌ها در سابق نیز وجود داشته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: دولت سعودی ابتدا باید ابراز همدردی می‌کرد که این کار را نکرد. کار دوم این بود که باید گروهی را برای بررسی مشخص کنند و اگر قصوری باشد، برخورد کنند. برخورد سوم این است که بگویند خسارات را جبران می‌کنیم و آخرین برخورد این باید باشد که تدابیری برای جلوگیری از این مسائل در آینده بیندیشند.

وی خاطرنشان کرد: ابراز همدردی، تعیین گروه بررسی، جبران خسارات و در ‌‌نهایت تدبیر برای آینده ۴ وظیفه برای هر حادثه‌ای است که متاسفانه آل‌سعود چنین نکرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نه تنها هیچ یک از این اقدامات را انجام ندادند، بلکه گفتند که قضا و قدر الهی بوده است. مثل این است که ما همه مأموران و تدابیر را در جاده‌ها برداریم و بعد بگوییم کشته‌های جاده‌ها، قضا و قدر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: از همه بد‌تر اینکه مفتی اعظم سعودی گفته است برخی دلشان می‌خواست در منا که اجر بالایی دارد، کشته شوند و این بسیار توجیه بدی بود. اگر برخورد خوبی می‌کردند و واکنش صحیحی نشان می‌دادند، مانند آبی بر آتش بود اما گفتند که از بی‌نظمی حجاج بوده است؛ اگر این طور است پس شما آنجا چه کاره هستید؟

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: از همه تعجب برانگیز‌تر این بود که نوشتند آل‌خلیفه به آل‌سعود تبریک گفت که حج موفقی داشتید، مگر این حج موفقی است که با بی‌تدبیری و سوءمدیریت انجام شده است؟

وی تاکید کرد: حج متعلق به همه است و جهان اسلام باید کمک کند که حج به خوبی برگزار شود. مدیریت این است که انسان از حوادث درس بگیرد نه اینکه با لجبازی، آن را بیشتر شعله‌ور کند و من امیدوارم خداوند این ضایعه را که به عالم اسلام وارد شد، جبران بفرماید.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcf1cdm.w6d0jagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما