شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 33708
منبع : پايگاه اطلاع رسانی قمنا
هیئت های مذهبی را سیاسی نکنید !

فرق محرم امسال در هیئات مذهبی قم و تهران

قم نيوز : قم نگار: در دهه اول محرم برخی از شخصیت های سیاسی کشور با افزایش کمک های مالی خود به هیئات مذهبی قم و حضور رسانه ای در تعدادی از این هیئت ها، آن هم در آستانه انتخابات سرنوشت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به تقویت این گمان که برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس قصد دارند با سوء استفاده از فضای محرم ، زیر پرچم امام حسین(علیه السلام) مانور سیاسی دهند ، را در افکار عمومی تقویت نمود.
فرق محرم امسال در هیئات مذهبی قم و تهران
به گزارش قم نگار، در حالی که در دهه اول محرم امسال ، برخی از جریانات سیاسی در سایت ها و روزنامه های خود به مباحث مطرح شده در تعدادی از منبرهای تهران انتقاد کردند و بیان شواهد تاریخی حرکت امام حسین و عملکرد صحیح یاران وفادارش در مواجه با دشمن را سوء استفاده سیاسی! از هیئت ها دانستند ، اما در قم حضور پررنگ برخی از چهره های سیاسی در هیئت های مذهبی قم ، به تیتر یک رسانه های تبدیل شد .



فلسفه وجودی قیام اباعبدالله (علیه السلام) در زنده نگه داشتن دین پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) و بر پایی پرچم مبارزه بر علیه طاغوت ها در هر عصر و زمان می باشد و هیئت های مذهبی از گذشته تاکنون در مسیر حفظ ، اعتلا و اشاعه ی فرهنگ عاشورایی ، مبانی دینی و ولایی قدم برداشته اند و پشتوانه مالی این تلاش ها نیز باورهای دینی مردم در نذورات و بذل جان و مال خود در برپایی هیئت های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین (علیه السلام) ظهور پیدا کرده است.



امسال با نزدیک شدن به ماه محرم زمزمه هایی از سوی برخی مقامات دولتی و رسانه های نزدیک به آنان ، بلند شد که سخنرانان و مداحان هیئت ها ، نباید محرم را سیاسی کنند!



ساده ترین مفهومی که از این سخن برداشت می شود، عدم طرح نظرات مخالف با جریانات و عملکردهای حاکم بر مسائل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد . مفهوم دیگری که می توان دریافت کرد استفاده سیاسی از هیئت ها به نفع یک جریان سیاسی (با عدم پرداختن به عملکرد این جریانات) است.



هر چند که خود این درخواست نیز یک فعل و کلام سیاسی است، اما عملکرد برخی از شخصیت های سیاسی کشور در محرم امسال قم ، تفسیر متفاوتی از سیاسی بودن هیئت های مذهبی را به ذهن ها متبادر ساخت .



در دهه اول محرم برخی از شخصیت های سیاسی کشور با افزایش کمک های مالی خود به هیئات مذهبی قم و حضور رسانه ای در تعدادی از این هیئت ها، آن هم در آستانه انتخابات سرنوشت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به تقویت این گمان که برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس قصد دارند با سوء استفاده از فضای محرم ، زیر پرچم امام حسین(علیه السلام) مانور سیاسی دهند ، را در افکار عمومی تقویت نمود.



از آن جا که این نوع کمک های مالی از سوی سیاسیون در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است ، اما افزایش بی سابقه این کمک ها، این سوال را پیش می آورد که سیاسی کردن هیئات ها که مورد مذمت است چیست ؟ آیا راه اندازی هیئت های پرشور و شعور مذهبی با عملکردی در جهت مطالبات رهبر معظم انقلاب مورد مذمت است و یا تغذیه و حضور رسانه ای کاندیداهای احتمالی دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت های مذهبی ؟



هرچند طرح درخواست سیاسی نبودن هیئت های مذهبی از طرف هر جریان و افرادی که باشد از بنیان غلط بوده و با فلسفه وجودی قیام اباعبدالله (علیه السلام) مغایر است و عاشورا ، سیاسی ترین فعل امامان معصوم در طول تاریخ است، اما بهره برداری حزبی و جناحی از پتانسیل هیئات مذهبی که مردم به عشق امام حسین (ع) به آن مراجعه می‌کنند، علاوه بر آنکه امری مذمون از سوی علمای دین است ، سبب خواهد شد مجالس اباعبدالله حسین از کارکرد اصلی خود که همان بصیرت بخشی دینی مبتنی بر فرهنگ حسینی است، منحرف گردد.



در هر صورت چه بگویند هیئت ها را سیاسی نکنید خود یک عمل سیاسی است و چه هیئت هایی را در جهت اغراض مذهبی و فردی به خدمت گرفتن عمل سیاسی است و هم طرح مباحث سیاسی جامعه اسلامی و انقلابی در هیئت ها امری سیاسی است حالا باید دید کدامیک از این برداشت ها دارای جوهره ی اهداف قیام اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در خود حفظ خواهد کرد و در رگ های جامعه به حرکت در خواهد آورد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcaa0ne.49new15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما