جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : 34223
امام جمعه قم:

مسئولان در فضای پسابرجام مراقب نقشه دشمن برای ضربه‌زدن به کشور باشند

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به اینکه پس از برجام باید به توطئه و شیطنت‌های آمریکا و دشمنان توجه شود گفت: آمریکا در منطقه از امواج خروشان انقلاب اسلامی ضربه خورده است و به همین دلیل نباید به آن‌ها اعتماد کرده و فریب لبخند آنها را خورد.
مسئولان در فضای پسابرجام مراقب نقشه دشمن برای ضربه‌زدن به کشور باشند
به گزارش قم نگار، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهارداشت: در خطبه‌های گذشته در مورد اصول و قواعد خانوادگی بحث کردیم و هشت اصل و قاعده را تشریح کرده‌ایم.

امام جمعه قم افزود: اصل دیگر که بسیار بنیادی و حاکم بر همه اصول است اصل مودت، دوستی و مهربانی در خانواده است که با اصول گذشته رابطه متقابل دارد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: وجود محبت و علاقه به عنوان محور در اصول خانوادگی آمده و ریشه روابط است. از طرف دیگر همنشینی صمیمیت در خانواده را ایجاد می‌کند. روابط صمیمی در خانواده برای این دارای اهمیت است که سعادت دنیا و آخرت و جامعه به این موضوع بر می‌گردد. اظهار مهر و محبت پایه مهم روابط خانوادگی است که این مسائل را باید در خانه به فرزندان هم آموزش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما آموزش و تربیت جوانان را بر اساس این اصول انجام دادیم خانه‌های سالم و صمیمی ایجاد می‌شود. این اصول در قرآن مورد اشاره قرار دارد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اصل محبت هنگامی خانه را آباد می‌کند که علاقه در همسران به نحو درست ابراز شود. ابراز و اعلام محبت لازم است و صرف وجود علاقه قلبی کافی نیست. این علاقه باید در عمل، رفتار و گفتار اعضای خانواده تجلی کند اما این موضوع به دقت نیاز دارد.

امام جمعه قم گفت: اظهار محبت زبانی این است که انسان به آسانی علاقه خود را ابراز کند و در این کار باید حکمت و هوشیاری وجود داشته باشد. اظهار امور قلبی در عمل و جوارح انسان نیز باید تجلی پیدا کند. رفتار و حرکات در تعاملات خانوادگی باید گویای علاقه باشد. خانه صمیمی همه جامعه را سلامت نگاه می‌دارد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطر نشان کرد: مهربانی در تعاملات و با کمک و همیاری و بر و احسان از جلوه‌های محبت و دوستی است که اگر در بدو ازدواج این مسائل با هم شکل بگیرد پایه‌های زندگی را استوار می‌کند. هم به صورت زبانی و هم در عمل و هم رفتار باید این محبت شکل بگیرد تا آثاری مانند زیاد شدن روزی و رزق برای خانواده ایجاد شود. محبت عمر را زیاد می‌کند و در روایات آمده است با این اقدامات محبت خدا به شما زیاد شده و جایگاه انسان در قیامت به پیامبر خدا (ص) نزدیک‌تر می‌شود. در این عالم علاوه بر این آثار زندگی آرام و زمینه رشد معنوی ایجاد و فرزندان خوب تربیت می‌شوند. این از آثار ابراز محبت است.

وی تصریح کرد: این محبت با این همه تاکید و آثار می‌تواند موانعی داشته باشد. یکی از موانع محبت در خانواده ابتلا اعضا به گناه است. رفتن به فضای مجازی و سر در آوردن در فضای گناه یکی از این موانع است. وابستگی به این فضا‌ها صمیمیت الهی را از بین می‌برد. دلدادگی‌های مجازی و موقت امروز به خانواده راه پیدا کرده و صمیمیت را از خانه کم می‌کند. این معضل خانواده‌های جوان امروز است. ممکن است افراد در کنار هم باشند اما خبری از محبت و علاقه در خانواده نباشد. اسلام با این موضوع مخالف است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: محبت و دوستی را باید در کانال مورد نظر خداوند به کار گرفت. خداوند فرموده است طوری رفتار کنید که زمینه‌های سعادت برای شما در دنیا و آخرت ایجاد شود. فقه و اخلاق اسلامی همه جوانب زندگی موفق و سالم را پیش بینی کرده‌اند. این اصول باید در خانه‌ها اجرا شود تا نورانیت در آن وجود داشته باشد.

امام جمعه قم در خطبه دوم نماز جمعه قم با اشاره به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: سرانه مطالعه در کشور ما پایین است. باید از رهبری و بزرگان بیاموزیم که مطالعه باید جزء امور روزانه ما باشد مطالعه در محیط‌های عمومی باید زمینه سازی شود. از طرف دیگر علاوه بر اینکه کتاب‌ها با عنوان‌های مختلف تولید می‌شود تیراژ و محتوای آنها هم باید مورد توجه باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: در قم ۸ هزار عنوان کتاب سالانه تولید می‌شود اما تیراژ این کتاب‌ها کاهش پیدا کرده است و مشکل اصلی در اینجا مشکلات ناشران و کتاب فروشی‌ها است. باید در مالیات آن‌ها تجدید نظر شود. نشر ما رکود دارد و کتابخانه‌ها دارای سرانه پایین صندلی و دارای محدودیت هستند که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر از طرف دولت و خیران وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در ممیزی کتاب هم باید نظام ممیزی داشته باشیم چون کتاب غذای روح است. تولیدات الکترونیکی و دیجیتال هم دارای اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. مسئولان باید نهضت جدیدی برای تعیین زیرساخت مطالعه ایجاد کنند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تقویت کتابخانه‌ها، تاسیس کتاب خانه مجهز عمومی در قم و تاسیس کتابخانه در مساجد و امامزاده‌های قم باید در دستور کار قرار گیرد. کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم از کتابخانه‌های بزرگ است که هر که آن را می‌بیند مبهوت می‌ماند. قم از قطب‌های مهم کتاب در کشور و منطقه است. باید به این موضوع کمک شود تا رشد و تعالی بیشتری در قم و کشور شاهد باشیم. حوزه و دانشگاه به خصوص در این موضوع نباید از بدنه جامعه جدا شود.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فضای پس از برجام اشاره کرد و تصریح کرد: قصه برجام مسیر خود را طی کرد اما پس از برجام باید به موضوعات مختلف دقت شود. ۹ بند مهم در فرمان رهبری باید مورد توجه قرار گیرد. ملت ایران این موضوع را پیگری می‌کند و از دولت می‌خواهیم این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پایه ریزی اقتصاد قوی و مقاوتی از موضوعات مهم دیگر است که پس از برجام باید مورد توجه باشد بیان کرد: ملت ما صبور و حکیم هستند اما مشکلات اقتصادی مردم کم نیست. باید اقتصاد عمیق و دانش بنیان داشته باشیم. اقتصادی که درون زا بوده و نیازهای ما را برطرف کند. باید به مسئله مهم اقتصاد مقاومتی توجه شود.

وی با اشاره به اینکه پس از برجام باید به توطئه و شیطنت‌های آمریکا و دشمنان توجه شود گفت: آمریکا در منطقه از امواج خروشان انقلاب اسلامی ضربه خورده است. نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد نباید فریب لبخند دشمن را بخوریم ما صبوریم و منطقی عمل می‌کنیم اما دشمن‌شناسی ما هم باید قوی باشد. دشمنی که امروز از جبهه مقاومت اسلامی ضربه خورده است ساکت نمی‌نشیند. باید از توطئه آن‌ها در آستانه انتخابات جلوگیری کرد. ما در انتخابات ضربه‌هایی خورده‌ایم ملت ما بیدار است ولی مسئولان هم باید بیدار باشند.

امام جمعه قم با اشاره به سخنان اخیر رهبری اظهارداشت: ده محور در فرمایشات رهبری برای پیشرفت کشور داده شده است، رشد علمی و فناوری باید در متن برنامه دانشگاه‌ها دیده شود، مسئولان این برنامه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

آیت الله اعرافی با اشاره به حماسه باشکوه راهپیمایی اربعین عنوان کرد: اربعین نماد عظمت اسلام و جریان اسلام ناب است. مسئولان کشور ایران و عراق و همه عاشقان اباعبدالله همه همبستگی داشته باشند تا امسال هم شاهد راهپیمایی باشکوهی که هم عظمت ایمانی ما را نمایش و هم شجاعت ما در برابر دشمنان اسلام را نشان می‌دهد باشیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در بخش پایانی خطبه نماز جمعه قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر دارای قانون است و از طرفی یک وظیفه همگانی است. باید با زبان درست و صحیح از هنجارشکنی‌ها به خصوص در موضوع عفاف و حجاب جلوگیری شود. نیروی انتظامی باید در مقابل برخی اعمال در وسایل نقلیه برخورد جدی داشته باشد و ما از این اقدامات حمایت و تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcdsx0s.yt0ox6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما