سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 37872
منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

غروب آفتاب تابان

قم نيوز : قم نیوز: ماجرای «اعتراض» سیف آن هم در خارج از مرزهای کشور به وضعیت نقل و انتقالات بانکی، اتفاقی مهم در «پسا برجام» می توان نام برد. اتفاقی که مسبوق به سابقه نیز است.
غروب آفتاب تابان
به گزارش قم نیوز، شاید شروع پالس‌های جدی مسئولان رده بالای «دولتی» به وضعیت سیاست های دولت را در نامه معروف چهار وزیر در شهریور ماه سال گذشته عنوان کرد.

در آن زمان تحلیل‌های بسیاری درباره این نامه  آن هم در آستانه توافق هسته ای مورد بررسی قرار گرفت. اینکه چرا چهار وزیر این نامه بصورت علنی نگاشته شده و به رسانه‌ها داده شده است؟ چرا این نامه بصورت محرمانه به رئیس‌جمهور داده نشد؟ و چرا این وزرا در یک جلسه با رئیس‌جمهور، نقطه‌نظرات خود را مطرح نکردند؟ و یا چرا در جلسه کابینه در مورد مفاد آن توسط چهار وزیر بحث نشد؟ و... که  بسیاری از کارشناسان عدم دسترسی وزرا به رئیس جمهور و وجود مشاوره‌هایی که به دنبال «آفتاب تابان» سازی از وضعیت اقتصادی کشور و پسابرجام هستند را از دلایل انتشار رسانه ای این نامه عنوان کردند.

«پسا برجام» آمد و در حالی که رهبر انقلاب از «خسارت محض»  گفتند اما «برجام زده‌ها» از «فروپاشی تحریم»، «تحریم‌ها‌رفت»، «صبح بدون تحریم»، «خلاص شدیم»، «اینک بدون تحریم»، «یک روز خوب برای دنیا» خبر دادند.

این ماجرا ادامه داشت و انواع برچسب ها را به منتقدین زده است
در اواخر سال گذشته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی خبری از اولین سند نقض برجام پرده برداشت و به صراحت گفت که تحریم ها لغو نشده اند. رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» اعلام کرد که غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است.

در آن ایام اما روحانی با کنایه به صالحی گفت: از صالحی نپرسید. از عراقچی و ظریف و سیف سوال کنید. پس از این واکنش روحانی طولی نکشید تا در روز چهاردهم فروردین حرف های صالحی توسط سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گفتگوی ویژه خبری تایید شود عراقچی تصریح کرد: طرف غربی طبق برجام تعهداتی را که باید انجام می‌دادند، بر روی کاغذ انجام دادند. دو دسته مشکل اصلی وجود دارد؛ یکی بازگشت به شرایط اقتصادی قبل از تحریم و دوم کارشکنی‌ها و بدعهدی های طرف مقابل به‌خصوص آمریکا است. درباره مسائل ما در خارج از کشور، مبالغی که در خارج از کشور داریم از جنسهای مختلف بوده و صاحبان مختلفی دارد؛ یک سری از آن متعلق به بانک مرکزی است و یک سری متعلق به دولت است. یک سری پول متعلق به وزارت نفت است. یک سری از مبالغ سپرده بوده که عمدتاً در چین است که این اقدام برای حفاظت از بلوکه شدن بوده است. اگر همه این پولها را جمع کنیم بالای ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود.

در مذاکرات وارد این موضوعات نشدیم. ما فقط درباره آزاد شدن این پولها بحث کردیم. تمام پولهای ایران آزاد شده اما در نقل و انتقال پولها مشکلاتی وجود دارد. اختیار این پولها نزد بانک مرکزی است. یکی از مشکلات برقراری مجدد شبکه بانکی است. در طول ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته تمامی ارتباط بانک‌های ما با بانک‌های مقابل قطع شده و باید بار دیگر روابط کارگزاری ایجاد کنند که این منوط به مذاکرات است.

عراقچی از یک مورد دیگر در نقض برجام نیز پرده برداشت و گفت: یک مشکل دیگر این است که آمریکا کارشکنی می‌کند. یک مشکل زمان‌بر بودن از لحاظ فنی است. تا الآن بانک‌های ما نزدیک به ۳۰۰ کارگزاری با بانک‌های خارجی ایجاد کرده است. بانک ملی ۲۰ کارگزاری، بانک ملت حدود ۴۳ کارگزاری ایجاد کرده است. بانک‌های دیگر بانک‌های خصوصی هستند و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند که با بانک‌های ایران کار کنند. در طول سال های گذشته روابط بانکی بسیار پیچیده شده است. بانک‌ها به‌دلیل مسائل پول‌شویی و قاچاق انسان بسیار پیچیده شده است. الآن بانک‌ها همانند سابق به‌راحتی نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تا این شبکه پیچیده برقرار شود مقداری زمان‌بر است.

حالا نیز اظهارات سیف حلقه اظهارات ضد برجامی مسئولان کابینه را تکمیل کرده است. به طوری که به نوشته سراج 24، این اظهارات در تایید «خسارت محض برجام» از آن جهت تاسف بار است که زمینه های فعالیت هسته ای برای مدت زیادی در ایران به عقب رانده شد.

در روزهای امحاء هسته ای پس از برجام «نیویورک تایمز» در گزارشی از شروع از میان برداشتن ۱۲ هزار سانتریفیوژ از سوی مهندسین ایران به عنوان آغاز رسمی برجام خبر داد و نوشت یکی از بزرگترین عملیات امحاء هسته‌ای در تاریخ جهان را اجرا شده است ومهندسین ایرانی ۱۲ هزار سانتریفیوژ را از میان برداشته و بیش از تن ۱۲ سوخت هسته‌ای با غلظت پایین ،معادل ۹۸ درصد انبارهای سوخت هسته‌ای ایران، را به خارج ارسال ‌کرده اند و همچنین قلب تاسیسات هسته‌ای تولید پلوتونیوم را نیز از کار انداخته اند.

به قول مهدی محمدی؛ اعترافات مهیب آقای سیف رییس بانک مرکزی دولت روحانی، بی آبرویی بزرگی است برای منادیان و مدعیان برجام. سیف، بی پرده گفته است ایران به همه تعهداتش عمل کرده اما در زمینه تحریم ها "هیچ اتفاقی نیفتاده است. مشکل اصلی اما بنیادی تر است. اساسا تا وقتی دولتی بر سرکار باشد که امریکا را مطمئن کند هزینه بدعهدی صفر است، دولتی که با علم به وضعیت اجرای برجام، دم از برجام های بعدی بزند، و دولتی که شدیدترین ابزارش در مقابل امریکا "ایمیل" باشد، انتظار اصلاح رفتار امریکا ساده دلی و خام اندیشی محض است. وضعیت اجرای برجام، مستقیما محصول برآوردی است که امریکا از ماهیت برخی مقام های دولت، خصوصا آنها که مسئولیت های اجرایی تری دارند و کمتر سیاسی هستند، آشکارا دریافته اند که تحریم ها از سوی امریکا تعلیق نخواهد شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgx79w.ak9uu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما