يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 34547
منبع : قم فردا
گزارشی از وضع نامطلوب واحدهای تولیدی در قم

فعالیت کارخانه ۱۷۰ نفره در قم تنها با ۵ کارگر!

قم نيوز : قم نگار: در وضع کنونی کمبود نقدینگی ، وضع نامطلوب رکود اقتصادی را تشدید کرده تا آن جا که نفس اشتغال در قم را گرفته و این گرفتگی البته نیازمند دمی است که با کلید فعلی دولتمردان قابل علاج نیست.
فعالیت کارخانه ۱۷۰ نفره در قم تنها با ۵ کارگر!
به گزارش قم نگار، "جوان های زیادی هر روز به من مراجعه می کنند و از بیکاری گله ، واقعاً آدم دلش می سوزد وقتی می بیند که جوانی متاهل با یک یا دو بچه می گوید مدت هاست از کار بیکار شده ام. این تعدیل نیروها در برخی کارگاه ها و کارخانه ها و بیکاری جوانان واقعاً نگران کننده است ..."

شاید فکر کنید که جملات فوق را مدیر کل کار و امور اجتماعی استان یا شخص استاندار یا یکی از معاونین وی مطرح ساخته، اما جسارتاً این بار اشتباه می کنید چه آن که گوینده آن یکی از خطبای معروف شهرمان است که در سوگواره هفتم صفر و شهادت امام حسن مجتبی(ع) این دغدغه فراگیر را از یک تریبون عمومی و در مجلس روضه بیان داشته است.

حال ناخوش تولید و اشتغال در قم
آنچه حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی گفته و البته در ادامه گله از فسادها و اختلاس ها کرده ، ترجمانی است به زبان ساده از وضع امروز اشتغال در سطح کشور و به تبع آن قم.

هدف از نگارش این سطور سیاه نمایی و زیرسوال بردن تلاش های مسئولان نیست بلکه اشاره به واقعیت هایی می باشد که امروز به طور خاص در شهرک های صنعتی قم خود را عیان کرده است.

این که مسئولان صراحتاً و رسماً اعلام می کنند در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد واحدهای تولیدی و کارخانه ها در استان قم عملاً تعطیل هستند که دیگر کتمان پذیر نیست.

مشاهدات عینی ما در بازدید چندی پیش از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرک شکوهیه نیز تاییدی بود بر این مساله که اوضاع و احوال بازار کار استان آن چیزی نیست که گاه ادعا می شود ، گو این که قفل بیکاری آن چنان عظیم است که کلید تدبیر مدیران استان تا اینجای کار توان گشودن آن را نداشته است تا بعد چه شود...!

فعالیت کارخانه ۱۷۰ نفره با ۵ کارگر!!

شاهد مثالش هم کارخانه کیان مبتکر پارس که با وجود شهرت و پیشگامی در اختراعات صنعتی و داشتن ظرفیت ۱۷۰ نفری کارگر تنها با ۵ نفر در بخش تولید به کار خود ادامه می دهد.

مهندس علیرضا حاجی علیان ، مدیر عامل این کارخانه ضمن اشاره به این مطلب تصریح کرد: ما در این کارخانه محصولاتی تولید کرده ایم که راندمان سرمایش را به ۹۷ درصد و راندمان گرمایش را به ۹۲ درصد رسانده و این ها در اداره استاندارد ثبت رسمی شده است ولی با این همه افتخارات، میزان پوشش سهم بازار از سوی شرکت ما کمتر از یک دهم هزارم درصد است یعنی عملاً چیزی به حساب نمی آید.

وی با گله مندی از این که حمایت و پشتیبانی از چرخه صنعت در استان ضعیف است، گفت: در حال حاضر سیستم بانکی عملاً قفل کرده و نمی تواند جریان سرمایه را به گردش درآورده و به داد صنعت و تولید برسد ؛ ما در حال حاضر به خاطر مشکل نقدینگی و رکود، گرچه مشتریان بالقوه زیادی در سراسر کشور و حتی خارج از مرزها داریم اما نمی توانیم به بازار ورود جدی داشته باشیم.

وقتی انگیزه تولید از بین می رود...!

وی با بیان این که قوانین ضدتولید و پیچ و خم های اداری و دولتی موانع اصلی فراروی تولید هستند، ابراز داشت: وقتی انگیزه تولید کننده از بین برود، نتیجه اش می شود این که بنده فردی را می شناسم که ۲۰ میلیارد تومان ارزش صنعت خود را به نصف قیمت فروخته و همین مبلغ را در سیستم بانکی گذاشته و در حال حاضر ماهی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان سود بانکی می گیرد و خیالش راحت است و تازه روزی نیم ساعت هم در بنگاه معاملات املاک می نشیند و به دلالی افتاده است.

در نومیدی بسی اُمید است
توضیحات این تولیدکننده صنعتی گرچه حقیقتاً دغدغه آور و نگران کننده است اما بر اساس وعده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، این امید می رود که در آینده نزدیک شاهد خروج نسبی واحدهای تولیدی استان از رکود خطرناک فعلی باشیم.

مهندس سید حسن رضوی در همین باره در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که رکود اقتصادی یک مساله تدریجی است و خروج از آن هم تدریجی خواهد بود، اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در سال ۹۵ و از میانه های آن شاهد آثار کاهش رکود و رونق تولید در استان باشیم که انشاالله با ظهور و بروز علائم رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی شاهد کاهش بیکاری و رشد آمار اشتغالزایی در قم خواهیم بود.

عمده واحدهای تولیدی از کمبود نقدینگی رنج می برند
وی همچنین با بیان این که بیشترین مشکل در استان ، بحث سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است، گفت: ۹۵ درصد واحدهای تولیدی ما در استان واحدهای خرد و کارگاه های کوچک محسوب می شوند که عمده آن ها با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، با مشکل جدی نقدینگی روبرو هستند.

رضوی اضافه کرد: از سویی تسهیلات بانک ها هم گران قیمت است و لذا واحدهای تولیدی با مشکل روبرو شده اند و لذا ما اگر مشکل همین زنجیره را حل کنیم بسیاری از مشکلات استان مرتفع شده و شرایط برای رونق تولید و اشتغالزایی در قم بهتر از قبل خواهد شد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccmpq1.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما