يکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : 3462
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم خبر داد:

صدور کارت مدیریت پسماند برای صنوف پر زباله در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم گفت: کارت مدیریت پسماند توسط ضابطین قضایی در مرکز مدیریت پسماند قم برای صنوف پرزباله بسیار حساس که مواد غذایی تولید می‌کنند از جمله رستوران‌ها، هتل‌ها و ... صادر می‌شود.
صدور کارت مدیریت پسماند برای صنوف پر زباله در قم
به گزارش قم نیوز، سیدعبدالله میر ابراهیمی امروز با اشاره به صدور کارت مدیریت پسماند برای صنوف پر زباله در استان قم اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ارسالی وزارت کشور در بحث پسماندهای عادی، مجموعه‌هایی با عنوان صنوف پر زباله که زباله‌های تولیدی خشک و تر آنها از مبدأ زیاد بوده و زباله‌های زیادی تولید می‌کنند، تعریف شده است که مرکز مدیریت پسماند برای ساماندهی و جمع آوری آنها برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام داده است.

وی افزود: تولیدکنندگان زباله موظف هستند در صورت جمع آوری زباله توسط ناوگان جمع‌آوری پسماند، هزینه خدمات جمع‌آوری پسماند را پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح آن است که تولیدکننده به سمت تولید کمتر زباله پیش رود، ابراز داشت: در همین راستا دستورالعملی به منظور تشویق تولیدکننده برای تولید کمتر پسماند و افزایش کمی و کیفی تفکیک از مبدأ و بازیافت ابلاغ شده و تعرفه‌هایی معین شده است که به عنوان تعرفه هزینه پسماند که به صورت مستقل و یا در فیش عوارض نوسازی قید می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم با بیان اینکه این طرح مشمول صنوف پر زباله در استان قم است، عنوان داشت: این سازمان بر اساس تعرفه و روش اجرایی می‌تواند برای جمع‌آوری زباله هزینه دریافت کند.

میرابراهیمی یادآور شد: مشاغلی از قبیل گل‌فروشی‌ها، اغذیه‌فروشی، ساندویچی، رستوران‌ها، هتل‌ها، مهمان‌سراها، مطب و کلینک پزشکی، ‌دانپزشکی، درمانگاه‌ها (پسماندهای‌غیرعفونی) و آشپزخانه‌ها نیز باید تعرفه معین شده را در زمان تولید زباله به مرکز مدیریت جمع‌آوری پسماند و یا بخش خصوصی پرداخت کنند.

میر ابراهیمی اضافه کرد: کارخانجات داخل سطح شهر، مراکز تجاری و پاساژها، فرودگاه و ترمینال‌ها نیز از جمله مشاغل و صنوف پر زباله‌ای هستند که باید در هنگام جمع‌آوری زباله، هزینه آن را به مدیریت جمع‌آوری پسماند پرداخت کنند.

وی با اشاره به مشارکت ۷۵ درصدی صنوف زباله‌ساز در استان قم خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸۳ واحد صنفی مورد بازدید و آموزش قرار گرفتند که ۱۳۷ واحد آن از جمله اتحادیه هتل‌داران، مهمانپذیرها، چلوکبابی و مجتمع‌های توریستی و اقامتی مشارکت خوبی با سازمان مدیریت پسماند داشته‌اند.

میر ابراهیمی یادآور شد: با هماهنگی که با مرکز بهداشت، نظارت کارشناسی و بازرسی از صنوف زباله‌ساز انجام شده است، کارت مدیریت پسماند توسط ضابطین قضایی در مرکز مدیریت پسماند برای صنوف پر زباله بسیار حساس که مواد غذایی تولید می‌کنند از جمله رستوران‌ها، هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، کافی‌شاپ، بستنی‌ فروشی‌ها و... صادر می‌شود.

وی بیان داشت: براساس آمار تهیه شده از مراکز بازدید شده، هتل و آپارتمان‌ها با ۹۰ درصد مشارکت، مهمان‌پذیرها با ۸۸ درصد، واحدهای اقامتی با ۸۳ درصد، تالارهای پذیرایی با ۷۷ درصد از جمله مراکزی بودند که با مدیریت جمع‌آوری پسماند زباله همکاری و مشارکت داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم ادامه داد: سیاست سازمان بازیافت زباله‌های شهری، ایجاد مخازن ۶۶۰ لیتری با هزینه‌ای بالغ بر پنج هزار تومان و ۱۲۰ لیتری نیز با هزینه‌ هزار تومانی در مراکز تولید زباله است که خود تولید کننده بر اساس میزان تولید زباله می‌تواند از این مخازن استفاده کند.

وی افزود: با این طرح می‌توان با توجه به میزان تعرفه تعیین شده تولید کننده را به سمت تولید کمتر زباله هدایت کرد.

وی ادامه داد: تمام صنوف موظف هستند از مخازن ۱۲۰ لیتری و ۶۶۰ لیتری برای نگهداری زباله در محل کار خود استفاده و در ساعات معین، زباله جمع‌آوری شده در مخازن را بیرون از مغازه انتقال دهند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.39wrak9txpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سلام خسته نباشید...مامورین این نهاد با حضور در محل کسب ما که مغازه میوه فروشی است گفتند که شما باید کارت مدیریت پسماند دریافت کنید ...چرا؟...به خاطر یک سطل زباله که روزی یک بار پر میشود....به سازمان مراجعه کردیم گفتند که شما باید سالیانه مبلغ ۳۰۰هزارتومان پرداخت کنید...چرا؟...به خاطر یک سطل کوچک..این دیگه چه وضع پول گرفتن از مردمه...شما به جای اینکه مارو تشویق کنید که آقا دستتون درد نکنه خیلی ممنونیم که یه سطل گزاشتین که مردم زباله هاشونو زمین نمیریزن میاید میگین که باید پول هم بدین....خلاصه که این پولا خوردن نداره ...خدایا خودت به مردم این سرزمین رحم کن