سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : 36421

ایجاد مدیریت واحد در دستگاه‌های امدادی قم ضروری است

قم نيوز : قم نیوز: معاون مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی استان قم معتقد است، یکی از چالش‌هایی که دستگاه‌های امدادی قم با آن روبه‌رو هستند، نبود مدیریت واحد در هنگام بروز حادثه است.
ایجاد مدیریت واحد در دستگاه‌های امدادی قم ضروری است
به گزارش قم نیوز، زمین لرزه‌های ماه گذشته شهر جعفریه باعث شد دستگاه‌های امدادی و غیر امدادی شهر در حالت آماده باش قرار گیرند تا در صورت بروز بحران، خسارت به حداقل برسد.

یکی از دستگاه‌هایی که در هنگام روز بحران‌های طبیعی مانند زلزله نقشی بسیار مهم دارد اورژانس است که می‌تواند بسیاری را از مرگ نجات داده و با گسترش فعالیت‌های پیش بیمارستانی در بحران‌هایی مانند زلزله، خسارت‌های جانی را به حداقل برساند. حالا سئوال این است که اورژانس قم تا چه اندازه در برابر شرایط بحران آمادگی دارد.

بر اساس استانداردها، به ازای هر ۵۰ هزار نفر باید یک پایگاه اورژانس و یک پایگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. استان قم در بخش‌های خود بیش از استاندارد پایگاه اورژانس دارد اما در سطح شهر تنها ۱۹ پایگاه وجود دارد که نسبت به جمعیت به استاندارد نرسیده است.

البته راه‌اندازی اورژانس هوایی در قم بسیاری از مشکلات را در ارتباط با محورهای حادثه خیز از جمله قم کهک و قم جعفریه برطرف کرده و در عمل شرایط بسیار بهتری را برای خدمت‌رسانی پیش بیمارستانی ایجاد کرده است.

مهدی فراهانی، معاون اورژانس قم در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه در این استان، ۳۷ پایگاه اصلی و فرعی زمینی و یک پایگاه هوایی در استان قم فعال است اظهار داشت: ۱۸ پایگاه اورژانس در جاده‌های استان و ۱۹ پایگاه در نقاط حادثه خیز شهر قم دایر است.



معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد:‌ چارچوب راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس بر مبنای شاخص‌های زمان، مکان و فاصله است و در استان قم با رعایت این شاخص‌ها پایگاه‌ها احداث شده است.

به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک پایگاه اورژانس باید دایر باشد

وی با بیان اینکه به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک پایگاه اورژانس باید دایر باشد افزود: با وجود اینکه جمعیت برخی از بخش‌ها کمتر از ۵۰ هزار نفر است اما خوشبختانه در همه بخش‌های استان پایگاه‌های اورژانس برقرار است.

فراهانی با بیان اینکه تعداد پایگاه‌های اورژانس در شهر قم پاسخگوی جمعیت ثابت این شهر است، افزود: قم علاوه بر جمعیت ثابت دارای جمعیت شناور نیز است که این امر بر روی فعالیت اورژانس نیز تأثیر می‌گذارد بنابراین باید تعداد پایگاه‌ها، امکانات اورژانس و نیروی انسانی افزایش یابد.

علاوه بر تعداد پایگاه‌ها، مسائلی مانند تعداد نیروی انسانی و تجهیزات هم در داوری درباره توانایی دستگاه‌های امدادی مهم محسوب می‌شوند.

تلاش شده در بافت فرسوده پایگاه‌های اورژانس به خوبی جانمایی شوند اما از آنجایی که امکان تردد اورژانس در بافت فرسوده وجود ندارد انجام مأموریت سخت تر است

در حال حاضر در استان قم طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۹۰ مأموریت شامل حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی توسط اورژانس انجام می‌شود که به گفته معاون اورژانس قم، این ازدحام فعالیت اورژانس نیازمند ارتقای ناوگان و نیروی انسانی است. نیمی از مأموریت‌های اورژانس به تصادف موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود که با وجود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر این امر طبیعی و البته نگران کننده است.

فراهانی در خصوص جانمایی پایگاه‌های اورژانس در بافت فرسوده، افزود: تلاش شده در بافت فرسوده پایگاه‌های اورژانس به خوبی جانمایی شوند اما از آنجایی که امکان تردد اورژانس در بافت فرسوده وجود ندارد انجام مأموریت سخت تر است.

وی بیان کرد: بر اساس شاخص‌های تعریف شده زمان انجام مأموریت در ۸۰ درصد موارد در شهر باید زیر هشت دقیقه و در جاده زیر ۱۵ دقیقه باشد اما در صورت وجود مشکلاتی از جمله ترافیک و غیره زمان انجام مأموریت طولانی‌تر می‌شود.

مشکل آدرس در قم

آدرس‌دهی شهروندان و نحوه پیدا کردن آدرس‌ها هم همیشه یکی از چالش‌های اورژانس و آتش‌نشانی است.

معاون اورژانس قم هم از این موضوع دل خوشی ندارد و می‌گوید متأسفانه نام کوچه‌ها مرتب تغییر می‌کند در حالی که شهرداری اطلاعات مربوط به این تغییر نام را در اختیار اورژانس قرار نمی‌دهد و این امر زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه را افزایش می‌دهد.

دستگاه‌های امدادی در قم با یکدیگر تعامل بالایی دارند اما متأسفانه عدم مدیریت واحد در اعزام به حادثه‌های پر تلفات یکی از چالش‌های بزرگ در این استان است

وی درباره وضعیت تجهیزات اورژانس قم افزود: بر اساس استاندارد کشور باید ۱۰ درصد از آمبولانس‌های هر استان مجهز به دستگاه‌های ویژه باشند در حالی که در استان قم ۹۰ درصد از آمبولانس‌ها به دستگاه‌های ویژه مجهزند.

معاون اورژانس قم بیان کرد: با وجود اینکه استان قم یکی از استان‌هایی است که دستگاه‌های امدادی در آن با یکدیگر تعامل بالایی دارند اما متأسفانه عدم مدیریت واحد در اعزام به حادثه‌های پر تلفات یکی از چالش‌های بزرگ در این استان است.

وی در خصوص فعالیت اورژانس هوایی افزود: اورژانس هوایی در راستای طرح تحول نظام سلامت برای ارتقای وضعیت کمک‌رسانی به حادثه دیدگان راه‌اندازی شده است.

فراهانی بیان کرد: با توجه به پراکندگی پایگاه‌های اورژانس در استان قم در صورت بروز حادثه می‌توان به سرعت به کمک‌رسانی به مصدومان پرداخت اما اورژانس هوایی زمان رساندن مجروح به بیمارستان را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: از زمان افتتاح اورژانس هوایی تاکنون ۱۶۶ مأموریت انجام گرفته است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfyjdm.w6dv0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما