جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : 36525
آیت الله جوادی آملی:

عقلانیت بهترین رهاورد انقلاب اسلامی است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه آزادی و آزادگی ویژگی ممتاز جامعه اسلامی است، گفت: یکی از مهم‌ترین و بهترین برکات انقلاب اسلامی، ایجاد عقلانیت در ارکان جامعه بود.
عقلانیت بهترین رهاورد انقلاب اسلامی است
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی عصر پنج‌شنبه در جمع تعدادی از طلاب، محققان و دانشجویان داخلی و خارجی در موسسه وحیانی اسراء، گفت: در جامعه عقلانی انسان آزاد از جهل علمی و عملی است.

وی با تأکید بر اینکه در جامعه عقلا، نه کسی اسیر می‌شود و نه کسی را به اسیری می‌گیرند، گفت: در جامعه اسلامی به تبعیت از خاندان عصمت و طهارت کمک به انسان‌ها و دستگیری از مستضعفان یک اصل انکارناپذیر است.

غربیان مرفه در سردرگمی و جهالت به سر می‌برند

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه انسان تا خود از قیود آزاد نشود، نمی‌تواند به آزادی دیگران فکر کند، گفت: در دنیای امروز کشورهای غربی از هرلحظه آباد و رشد یافته هستند و به زوایای مهم علمی دست یافته‌اند اما چون نمی‌توانند بین حق و باطل تمیز دهند جاهل هستند.

آیت الله جوادی با تأکید بر اینکه دین، انسان را از جهالت و سردرگمی نجات می‌دهد، گفت: متأسفانه استکبار جهانی با شیطنت نگذاشتند ارزش‌ها و پیام‌های انقلابی به شرق و غرب صادر شود.

وی با اشاره به اینکه منشأ تکفیر و افراطی‌گری جهالت علمی و عملی است، اظهار داشت: اکنون پیشرفته‌ترین کشورها از اعضای مهم داعش هستند چون هیچ‌گاه نتوانستند طعم واقعی دینداری را بچشند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به سخن گوهربار امام علی(ع) درباره اینکه اگر روزی چیزی یاد نگیریم آن روز نامبارک است، گفت: جامعه‌ای که در آن قرآن و عترت نباشد گرفتار جهالت خواهد شد.

وی در ادامه به تبیین انواع جهادها در اسلام پرداخت و گفت: جهاد اصغر جنگ فیزیکی و دفاع و حمله است، جهاد اوسط، تضاد و تقابل عقل و نفس و جهاد اکبر جنگ میان عقل و دل است.

جانبازان حق ویژه‌ای به گردن انقلاب دارند

آیت الله جوادی آملی به تبیین جهاد اکبر پرداخت و گفت: این جهاد، تقابل دو امر مثبت است و تقابل حکمت و عرفان، علم حصولی و حضوری است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال دست‌یابی ارزش‌های یقینی است، گفت: انقلاب اسلامی فقط برای جهاد سازندگی و عمران و آبادی دنیا به وجود نیامد و بلکه جزئی‌ترین ساختارها و رفتارهای را تحت تأثیر ارزش‌های اسلامی قرار داد.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه بهترین و مهم‌ترین رهاورد انقلاب اسلامی احیای عقلانیت و حکمت در جامعه بود، گفت: این رهاورد حاصل تلاش‌ها و به برکت استقامت و قداست حضرت امام، شهدا و جانبازان است.

وی با اشاره به اینکه رزمندگان و جانبازان انقلاب اسلامی حق ویژه‌ای به گردن انقلاب اسلامی دارند، گفت: انقلاب اسلامی کاری کرد که برخی ارزش‌های واقعی اسلامی و انسانی را با قلب عرفانی درک کردند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه استکبار جهانی با ترفندها و استفاده از جهالت بشریت مظلومان دیروز را به ظالمان بزرگ بدل کرده است، ادامه داد: روزی بود که استکبار جهانی در هر گوشه از این دنیا کسانی را که از ظرفیت‌های دینی بی‌بهره بودند را زیر تیغ اسلحه و فشار می‌گذاشت اما الآن به همان افراد مظلوم اسلحه داده تا در قالب داعشی‌های خونخوار ننگین‌ترین جنایت‌ها را رقم می‌زنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcammne.49niu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما