چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : 36696
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

ادبیات آینده پرداز نیاز امروز دنیای ادبیات فارسی است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: برای رسیدن به آینده باید ادبیات آینده‌پرداز شکل بگیرد و در این ادبیات از انتظار سخن گفته می‌‎شود که افضل عبادات است.
ادبیات آینده پرداز نیاز امروز دنیای ادبیات فارسی است
به گزارش قم نیوز، علی اصغر پورعزت صبح امروز در نشست «آینده‌شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان مهدوی» در مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه وقتی بحث از دین می‌شود گرایش‌های افراطی به بی‌ارتباطی دین و علم می‌پردازند، اظهار داشت: کسی بر آینده اشراف نخواهد داشت مگر اینکه علم اول و و آخر را داشته باشد و این علم تنها در اختیار خدا است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه پیش‌بینی آینده ادعای گزافی است، افزود: آن‌هایی که خردمندانه می‌نگرند به صورت کلی و ازجنبه‌های گوناگون به آینده می‌پردازند.

وی افزود: به جای آنکه از امروز به آینده نظر کنیم با فرض اینکه در آینده موعود هستیم، آن را قضاوت کنیم. وقتی از آینده سخن می‌گوییم اصالت در زمان حال داریم و ذهنیت ما از آینده دریشه در امروز دارد و تا زمانی که در ما اخلاص مورد نیاز نباشد نمی‌توانیم درک درستی از آینده داشته باشیم.

پورعزت با طرح این پرسش که ادبیات ما تا چه حد آینده‌پرداز است، تصریح کرد: این ادبیات در اشعار و گفته‌های خود از چشم انداز ما به صورت مقدمه‌ای سخن می‌گوید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: برای رسیدن به آینده باید ادبیات آینده‌پرداز شکل بگیرد و در این ادبیات از انتظار سخن گفته می‌‎شود که افضل عبادات است.

وی با بیان اینکه آنچه تا کنون ساخته‌ایم حاصل ادبیات ریشه دار در خودآگاه و ناخودآگاه است، افزود: آینده موعود از حقیقت ناب خبر می‌دهد و آرمان‌های امروز بازنمایی ادبیات مسلط بر اندیشه ما است.

پورعزت خاطرنشان کرد: همانطور که بت پرستان براساس شالوده نیاز خود بت می‌ساختند و آن بت‌ها بازنمای نیازهای هر جامعه بوده است. بت امروز ما ماهیت نرم افزاری دارند چنانکه تا صد سال پیش مارکسییم بوده که به خاطر آن خون بی‌گناهان زیادی ریخته شده است در حالیکه خود مارکس مارکسیست نبوده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تفکرات ایدئولوژیک با ایمان و جهان بینی دینی آمیخته می‌شود و بت‌های امروز ما در همه آرمان‌های ما بازتاب دارند. بت‌های امروز بشر آرمان‌های آلوده به خواسته‌های امروز است.

وی عنوان کرد: منتظر حقیقی کسی است که می‌داند منتظر چیست و آن دو محوری که حکومت مهدوی راشکل می‌دهد زیبایی اخلاق و خردتام است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjmmet.uqemhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما