سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : 37047
28 و 29 بهمن ماه

هجدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره) برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشگاه المصطفی گفت: هجدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره) 28 و 29 بهمن ماه سال جاری در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
هجدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره) برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز،‌ حجت‌الاسلام علی عباسی ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر معاون پژوهشی جامعة‌المصطفی العالمیه برگزار شد،‌ اظهار کرد: جشنواره شیخ طوسی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های حوزه علمیه محسوب می‌شود و قدمتی به وسعت ۱۸ دوره موفق در کارنامه دارد.

وی افزود: این جشنواره از سال‌ها پیش برای کمک به توسعه فرهنگ آغاز به کار کرد و از هدف‌های این جشنواره می‌توان به شناسایی و رشد پژوهشی و پاسخ به پرسش‌های فکری و معرفتی جهان اشاره کرد.

معاون پژوهش جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه جشنواره شیخ طوسی در هر دوره از برگزاری به موضوع خاصی توجه دارد، گفت: این جشنواره در دو بخش اساسی فراخوان مقالات و آثار منتشر شده وارد عمل می‌شود و در فراخوان نیز یک موضوع در سطح بین‌الملل انتخاب می‌شود که محورهای موضوع ریز شده و به پژوهشگران ارائه می‌شود.

وی موضوع این دوره از جشنواره شیخ طوسی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: گفت‌وگوی اسلام و جهان معاصر با الهام از پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی موضوع اصلی جشنواره است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با تبیین آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره بیان کرد: ۲۵۷ مقاله به دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی ارسال شد که از این شمار، ۲۴۶ مقاله به زبان فارسی و بقیه آثار به زبان عربی، اردو، انگلیسی و فرانسوی است.

وی با بیان اینکه در دوره هجدهم جشنواره شیخ طوسی از ۱۳ ملیت شرکت و مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کردند،‌ گفت: بیشترین مقالات به کشور افغانستان اختصاص داشت و پس از آن به ترتیب به ایران، هندوستان و پاکستان مربوط می‌شود.

عباسی شمار مقالات ارسالی به دبیرخانه جشنواره را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۵۰ مقاله با موضوع «جغرافیای معرفتی جهان اسلام» ارسال شد و در بخش فراخوان مقالات نیز ۲۴۰ پژوهشگر مقالات خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.

وی با بیان اینکه در بخش فراخوان آثار نیز ۶۶۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد، تصریح کرد: در این بخش ۴۹۸ پژوهشگر آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

معاون پژوهشی جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه در بخش فراخوان آثار نیز ۱۰۶ کتاب و ۲۱۷ مقاله منتشر شده است، افزود: ۱۹۱ پایان‌نامه،‌ ۱۴۶ تحقیق پایانی، ۶۲۵ اثر تألیفی، ۳۱ اثر تصحیح و تحقیق و همچنین یک اثر تقریر به دبیرخانه ارسال شده است.

عباسی با تاکید بر اینکه در بخش فراخوان آثار، همه پایان‌نامه‌ها و تحقیق‌های پایانی به بخش داوری وارد نمی‌شود، گفت: آثار ارسالی باید در بررسی‌ها نمره ممتاز و عالی کسب کنند تا بتوانند وارد مرحله داوری شوند.

وی به تفکیک آثار ارسالی به نسبت طلاب ایرانی و غیر ایرانی اشاره کرد و گفت: از کل آثار ارسالی به این دبیرخانه ۴۷۴ اثر به طلاب غیرایرانی اختصاص دارد که این آثار در ۱۱ زبان رایج دنیا نگاشته و به دبیرخانه ارسال شده است.

معاون پژوهشی جامعة‌المصطفی گفت: بیشترین آثار دریافت شده به موضوعات قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، علوم سیاسی و اجتماعی، تاریخ و سیره، اخلاق و تربیت، فقه و اصول، فقه و حقوق، ادبیات و همچنین اقتصاد و مدیریت اختصاص دارد.

وی ملیت شرکت‌کنندگان در بخش فراخوان آثار را مورد توجه قرار داد و گفت: از ۳۰ ملیت در این جشنواره شرکت کردند که بیشترین آنها از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، عراق، هندوستان، تاجیکستان و آذربایجان بودند.

عباسی زمان برگزاری و اختتامیه این جشنواره را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه سال جاری کمیسیون جشنواره با ارائه ۱۲ مقاله و روز پنج شنبه ۲۹ بهمن ماه سال جاری اختتامیه این جشنواره با حضور جمعی از مسئولان حوزوی و شخصیت‌های مطرح برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdca0wne.49n0y15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما