سه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : 3742
مدیركل حفاظت محیط زیست قم خبر داد:

سرانه فضای سبز در قم كمتر از حد استاندارد كشوری

قم نيوز : قم نیوز: مدیركل حفاظت محیط زیست قم گفت: سرانه فضای سبز در این استان 14 متر مربع و كمتر از حد استاندارد كشوری است.
سرانه فضای سبز در قم كمتر از حد استاندارد كشوری
به گزارش قم نیوز، محمودعلی ركنی روز سه شنبه به مناسبت هفته هوای پاك با بیان این مطلب افزود: سرانه استاندارد فضای سبز درسطح كشور ۲۰ مترمربع است كه استان قم نیز باید با توسعه فضای سبز، این سرانه را افزایش دهد.

وی اضافه كرد: مجموع فضای سبز در جنگل های كویری و دست كاشت در قم ۲۰ هزار هكتار است كه در مجموع دو درصد مساحت استان را شامل می شود.

ركنی با اشاره به آغاز كاشت ۱۲۴ هزار نهال در پارك ها، بوستان ها، خیابان ها و بلوارهای شهر قم، بیان كرد: این اقدام در راستای گسترش و توزیع متوازن فضای سبز، ترویج ارزش های زیبا شناختی، تلطیف، پالایش و كاهش آلودگی هوای استان صورت می گیرد.

وی افزود: این طرح كه روز گذشته همزمان با دومین روز از هفته هوای پاك در بوستان گل ها آغاز شد، تا ۱۵ اسفندماه امسال همزمان با روز درخت كاری با همكاری سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری ادامه خواهد یافت.

مدیر كل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به گونه های گیاهی و جانوری شناسایی شده در استان قم گفت: تاكنون ۴۰ گونه خزنده، ۲۰ گونه آبزیان، ۱۷۰ گونه پرندگان و ۷۲۰ گونه گیاهان در استان شناسایی شده است.

وی افزود: دو منطقه پلنگ دره با وسعتی حدود ۳۲ هزار هكتار و منطقه شكار ممنوع حوض سلطان نیز با وسعتی حدود ۳۸ هزار هكتار جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست استان قم است.

ركنی با اشاره به فعالیت دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر، گفت: تعداد ۹ ایستگاه آنلاین سنجش آلودگی هوا نیز در بخش ها و مناطق مختلف استان قم فعال است كه از طریق اداره كل محیط زیست كنترل و ارزیابی می شود.

وی در ادامه به لزوم بكارگیری صنایع نوین اشاره و بیان كرد: متاسفانه مجموعه واحدهای شهرك صنعتی سلفچگان آلاینده است و این شهرك فاقد سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب و همچنین سیستم سنجش آلودگی هوا است.

مدیركل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به فعالیت برخی واحدهای ذوب سرب و آلودگی ناشی از آنها، افزود: اصلاح واحدهای صنعتی فرسوده نیازمند یك فرایند مدیریتی مطلوب و همكاری فرادستگاهی است.

وی با تاكید بر لزوم فرهنگ سازی در استفاده از وسایط نقلیه عمومی و سوخت پاك، گفت: ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به ترافیك شهری، ۲۰ درصد واحدهای صنعتی و ۱۰ درصد نیز سیستم های گرمایشی است.

ركنی همچنین با اشاره به تولید سالانه هشت هزار و ۴۰۰ تن پسمانده ویژه در استان قم گفت: ۸۰ درصد این پسماندها توسط واحدهای صنعتی، ۱۶ درصد پسماند بیمارستانی و چهار درصد نیز سایر پسماندها است.

وی گفت: روزانه ۷۰۰ تن زباله خانگی در استان قم تولید می شود كه متاسفانه بدون انجام فرایند خاصی روی آن در سایت البرز استان قم دفن می شود.

ركنی افزود: اگر فرایند تفكیك فیزیكی روی زباله اجرا شود، ۶۶ درصد زباله قابل تبدیل به كودهای عالی است و ۳۴ درصد باقی مانده شامل شیشه، پلاستیك و چوب نیز بازیافت پذیر است.

وی ادامه داد: زباله جمع آوری شده در بخش جعفریه در سایت ۱۰ هكتاری ایجاد شده دفن می شود و در بخش كهك نیز با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان سایتی ۱۰ هكتاری آماده شده است كه از ماه آینده فعال می شود.

مدیر كل حفاظت محیط زیست قم اضافه كرد: زباله بخش قنوات در سایت البرز استان تخلیه می شود و همچنین برای بخش سلفچگان و دستجرد نیز تا پایان امسال سایت جمع آوری زباله ایجاد خواهد شد تا از رها كردن و سوزاندن زباله در این بخشها جلوگیری شود.

۲۵ دی لغایت یك بهمن ماه هفته هوای پاك نامگذاری شده است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.knxt23nqiftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما