شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : 38011
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم خبر داد

فعالیت 41 مرکز جامع بهداشتی درمانی در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: 41 مرکز بهداشتی درمانی در قم به مردم خدمات ارائه می‌دهند و 130 پایگاه بهداشت و سلامت زیر نظر این مراکز در سطح شهر فعال هستند.
فعالیت 41 مرکز جامع بهداشتی درمانی در قم
به گزارش قم نیوز، محمد جواد باقری ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی قم،‌ طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: این طرح در کل کشور حاشیه‌های شهرها را زیر پوشش قرار داده است، ولی با پیگیری‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی قم انجام داد با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کل شهر قم زیر پوشش اجرای این طرح قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت در قم، افزایش تعداد قابل توجهی از مراکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی را بودیم، گفت: تا پیش از اجرای این طرح فقط 16 مرکز بهداشت در قم فعالیت داشت ولی با اجرای طرح تحول در 6 ماه گذشته این تعداد به 41 مرکز بهداشتی درمانی رسیده است.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان قم با تعریف مرکز سلامت تصریح کرد: مواردی که شخصی نیازمند ارجاع به پزشک دارد در بحث‌های تغذیه، روان پزشکی و... به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه می‌کند.

باقری افزود: خدمات بهداشتی درمانی به اشخاصی که از سوی پایگاه‌ها به این مراکز ارجاع داده می‌شوند، در درجه بالاتری انجام می‌شود و در صورتی که کارشناسان و پزشکان تشخیص دادند که خدمات بیشتری لازم است به بیمار داده شود، به سطح دو که سطح تخصصی هست ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از اجرای این طرح آشفتگی خاصی در ارائه خدمات وجود داشت، عنوان کرد: فرد به پایگاه بهداشت مراجعه می‌کرد و کارشناس وی را به صورت مستقیم به متخصص ارجاع می‌داد، زیرا دسترسی مردم به پزشک متخصص به شیوه کنونی سهل و روان نبود.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان قم ادامه داد: در حال حاضر 41 مرکز داریم که به نسبت افزایش مراکز بهداشتی - درمانی، پایگاه‌ها نیز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت 50 پایگاه بهداشت در قم وجود داشت که نیمی از آن دولتی و نیم دیگر آن خصوصی بود که اکنون این تعداد به بیش از 130 پایگاه رسیده است که هر سه تا چهار پایگاه زیر نظر یکی از مراکز بهداشتی درمانی فعالیت دارند.

باقری بیان کرد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت پایگاه‌های بهداشت تنها شامل چند مورد خاص می‌شد، همچنین در این پایگاه‌ها به مادران باردار خدمات بارداری ارائه می‌شد و کودکان نیز خدمات واکسیناسیون دریافت می‌کردند و برای برخی بیماری‌های واگیردار نیز داروهای پیشگیری ارائه می‌شد ولی اکنون همه افراد خانواده می‌توانند از خدمات این پایگاه‌ها استفاده کنند.

وی فلورایدتراپی برای دانش آموزان ابتدایی را از جمله خدمات مراکز بهداشتی ذکر کرد و گفت: در سطح شهر کارشناسان به مدارس مراجعه می‌کنند و ضمن فلوراید‌تراپی معاینات دندانپزشکی نیز انجام می‌شود تا در صورت نیاز ترمیم نیز روی دندان‌های کودکان صورت بگیرد.

باقری اضافه کرد: آزمایشگاه و دندانپزشکی نیز از دیگر خدماتی است که در مراکز بهداشتی درمانی به زودی ارائه می‌شود و این مراکز که بیش از پیش مورد استقبال واقع خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم اضافه کرد: با توجه به اینکه مرکز جامع سلامت شاهد در حاشیه شهر قرار گرفته، ایجاد آزمایشگاه در این مرکز در اولویت است.

وی با اشاره به افزایش شمار مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های بهداشت سلامت گفت: این مراکز و پایگاه‌ها به همت بخش خصوصی افزایش یافته است. با تشریفات دولتی جذب پیمانکار صورت گرفت و در حال حاضر بخش قابل توجهی از خدمات بهداشتی درمانی در اماکن استیجاری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccsxq1.2bq4s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما