يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 38041
منبع : خبرگزاری ايرنا

معاون استاندار: دانشجويان غير بومي قم سفيران فرهنگي در ساير استان هاي كشور باشند

قم نيوز : قم نیوز: معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري قم با تاكيد بر به كارگيري بيش از پيش ظرفيت هاي فرهنگي قم در نشر و اشاعه فرهنگ و معارف اهل بيت (ع) گفت: دانشجويان غير بومي قم بايد سفيران فرهنگي و ديني در ساير استان هاي كشور باشند.
معاون استاندار: دانشجويان غير بومي قم سفيران فرهنگي در ساير استان هاي كشور باشند
احد جمالي روز يكشنبه در جلسه كميسون دانشجويي شوراي تامين قم در سالن جلسات موسسه آموزش عالي شهاب دانش قم اظهار داشت: با توجه به اينكه درصد قابل توجهي از دانشجويان دانشگاه هاي مختلف قم را دانشجويان غير بومي تشكيل مي دهند، مي توان از اين ظرفيت در راستاي ترويج مسائل فرهنگي و ديني در اقصي نقاط مختلف كشور استفاده كرد.

وي با اشاره به وجود طلبه ها و دانشجوياني از بيش از 128 كشور جهان در قم و همچنين با يادآوري سخنان حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب مبني بر ضرورت و اهميت صدور انقلاب اسلامي به سراسر جهان، تصريح كرد: خوشبختانه به بركت فعاليت نهادهاي بين المللي موجود در قم بويژه جامعه المصطفي، امروز شاهد فراهم شدن بستر مناسب جهت صدور گفتمان انقلاب اسلامي به كشورهاي گوناگون جهان هستيم.

جمالي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه رسالت دانشگاه ها از اين پس بايد از آموزش محوري به دانش محوري تغيير پيدا كند، افزود: امروز ما به اين نتيجه رسيديم كه از حالت اقتصاد تك محصولي خارج شويم كه اين امر بدون ايجاد اقتصادي مبتني بر علم و دانش امكانپذير نخواهد بود.

وي با اذعان به اينكه برخي از كشورهاي دنيا كه به لحاظ نيروي انساني و همچنين بهره هوشي و استعداد در سطح پايين تري نسبت به ايران قرار دارند، به اين موفقيت دست پيدا كرده اند، ضمن اشاره به شعار «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل»، ابراز اميدواري كرد: اين شعار مقدمه اي براي خلاصي كشور از اقتصاد تك محصولي باشد.

جمالي همچنين با ضروري خواندن تعامل دانشگاه ها با نهادهاي مختلف بويژه در زمينه هاي فرهنگي، تصريح كرد: با توجه به ظرفيت هاي مختلفي كه مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامي استان دارد، بايد كارگروهي متشكل از نمايندگان كميسون دانشجويي استان و همچنين مسئولان و نمايندگان ارشاد تشكيل شود، تا ضمن شناسايي ظرفيت ها، زمينه هاي امكان هم افزايي و تعامل بين آنها نيز به خوبي مشخص شود.

معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري قم با اشاره به فضاي فرهنگي و ادبي مناسبي كه بر دانشگاه ها حاكم است، افزود: اگر ظرفيت هاي فرهنگي موجود در دانشگاه ها احصاء و زمينه ارتباط آنها با نهادهاي مختلف فرهنگي تقويت شود، اين موضوع براي فرهنگ عمومي جامعه منافع زيادي را در پي خواهد داشت.

جمالي با اشاره به برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاه ها و اهميت طرح مباحث فرهنگي در جلسات دانشجويي تصريح كرد: بيشتر مباحثي كه در اين كرسي هاي آزاد انديشي به بحث گذاشته مي شود، مباحث سياسي است و هر چند طرح آنها براي پويايي دانشجويان از نظر سياسي ضروري است، ولي از موضوع هاي فرهنگي و بحث پيرامون آنها نيز نبايد غفلت شود.

وي با بيان اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مفاخر و شخصيت هاي فرهنگي بسياري را در مجموعه خود دارد كه مي توان از حضور آنها در كرسي هاي آزاد انديشي استفاده كرد، اضافه كرد: تبيين مباحث و موضوع هاي مختلف فرهنگي در دانشگاه ها نبايد تنها به حوزه فرهنگي ديني محدود شود، بلكه مشاهير و شخصيت هاي بزرگي در تاريخ كشور ما وجود دارند كه بيان مطالب در مورد شخصيت و زندگاني آنها نيز در نشاط جامعه دانشجويي تاثير خيلي زيادي دارد.

جمالي با اشاره به ضرورت تدارك و اجراي برنامه هاي فرهنگي در دانشگاه ها به صورت كاملا مستقل، تصريح كرد: مسئولان بر روي اين برنامه ها فقط بايد نظارت داشته باشند، به نحوي كه دانشجويان در عين اينكه احساس مي كنند هويت مستقلي دارند، به حالت پدرانه نيز راهنمايي مي شوند، كه به طور حتم اين مساله در بروز و ظهور خلاقيت هاي آنها نقش مهمي ايفا مي كند.

معاون استاندار قم همچنين پر رنگ بودن حضور تشكل هاي دانشجويي در برنامه هاي فرهنگي را موضوعي حائز اهميت توصيف كرد و اذعان داشت: بدون شك استفاده از ظرفيت هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي نقش مهمي در پر رنگ شدن حضور تشكل هاي دانشجويي در برنامه هاي فرهنگي دانشگاه ها خواهد داشت.

جمالي با تاكيد بر تعميق باورهاي ديني دانشجويان در دانشگاه ها، آن را از جمله اقدام هاي لازم به منظور توسعه فعاليت هاي فرهنگي در اين مراكز عنوان كرد و گفت: تعامل دانشگاه هاي مختلف با يكديگر، فارغ از تعامل آنها با دستگاه هاي مختلف فرهنگي اقدامي موثر در رونق بخشيدن به اقدام هاي فرهنگي در مجموعه هاي آموزش عالي محسوب مي شود.

كميسيون دانشجويي شوراي تامين استان قم با حضور مسئولان و معاونت هاي دانشجويي فرهنگي دانشگاه هاي مختلف و به رياست معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري، با هدف بررسي مسائل مختلف مرتبط با دانشگاه ها از جمله مسائل فرهنگي برگزار شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfyxdm.w6dcjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما