دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 38217
منبع : خبرگزاری فارس
تعامل مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و حوزه علمیه قم؛

نقش محوری حوزه علمیه قم در تدوین الگوی پیشرفت کشور

قم نيوز : قم نیوز: تعامل وثیق و همیشگی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت با حوزه علمیه قم، منشأ برکات و آثار فراوانی خواهد بود و دورنمایی روشن را نوید می‌دهد.
نقش محوری حوزه علمیه قم در تدوین الگوی پیشرفت کشور
به گزارش قم نیوز، حسن شیخ حائری: چندی پیش بود که اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، دیداری با رهبر انقلاب داشتند؛ گزارشی به محضر حضرت آقا ارائه کردند و درعین حال، رهنمودهای ایشان را نیز با گوش جان شنیدند.

معظم‌له در این دیدار، «استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه» را یکی از الزامات مهم در تولید و تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت برشمردند.

باید گفت که بر اساس نظر راهبردی رهبر انقلاب، الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت باید دو مؤلفه مهم اتکا بر «مبانی اسلامی» و «فرهنگ بومی ایرانی» را در خود داشته باشد. اینجاست که حضرت آقا بر ضرورت تحقیقات عمیق اسلامی در کنار ارتباط وثیق و پیوسته مرکز با حوزه علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی فلسفی، کلامی و فقهی تاکید می‌فرمایند.

این نوشتار بر آن است تا با مروری بر نقش مهم حوزه علمیه قم در این زمینه، گامی هرچند کوچک در تحقق نقش حوزه‌های علمیه در این مسیر باشد.

تاریخچه تشکیل مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت نشان می‌دهد که این مرکز در خرداد ماه 1390 و با حکم رهبر انقلاب تشکیل شد که حضرات حجج اسلام احمد واعظی (رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) و علی اکبر رشاد (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دو عضو شاخص حوزوی از اعضای شورای عالی این مرکز هستند و بدیهی است که نقشی مهم و واسطه‌ای را بین مرکز و حوزه علمیه ایفا می‌کنند. همچنین از مهر ماه 1392 و با تصمیم شورای عالی مرکز، دبیرخانه حوزوی این مرکز هم راه اندازی شده است تا گامی دیگر در تقویت ارتباط و تعامل وثیق و پیوسته مرکز و حوزه علمیه برداشته شود.

اکنون می‌توان به طور خلاصه و به عنوان پیشنهادات مشخص این نوشتار، دو سرفصل را برای دبیرخانه حوزوی مرکز به عنوان تیم هماهنگ کننده فعالیت‌های مرتبط با مرکز در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و البته به طور مشخص در حوزه علمیه قم به عنوان ستاد و مرکز حوزه‌های علمیه بیان داشت:

1. پیگیری بحث و تضارب آراء درباره الگو و گفتمان سازی

به نظر می‌رسد، آنچه در این زمینه بیش از هر چیز دیگر مهم و حیاتی است، استمرار پیگیری‌ها و بحث و گفت‌وگوی مداوم درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه علمیه است تا بتوان امیدوار بود که این استمرار و تداوم در اقدام و عمل، در نهایت به گفتمان سازی، نهادینه سازی و تحقق امر بینجامد.

در این راستا می‌توان برنامه‌های اجرایی زیر را مطرح کرد:

الف. برگزاری نشست‌های علمی تحلیلی مناظره‌ای با موضوع الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به شکل دوره‌ای ماهانه یا حداقل فصلی در دستور کار حوزه علمیه قم قرار گیرد.

ب . عنوان «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» به عنوان پای ثابت همه جشنواره‌ها و همایش‌های حوزه علمیه تعریف شود تا عملا بخشی از تولیدات این برنامه‌ها، به سمت و سوی طراحی الگو سوق پیدا کند.

ج . تقویت کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی در حوزه علمیه قم جدی گرفته شود.


2. برنامه‌ریزی برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی – کاربردی درباره الگو

نکته مهم دیگر در این است که بر اساس رهنمود بسیار مهم رهبر انقلاب، ما همچنان راهی طولانی برای تحقق اهداف انقلاب در پیش داریم که برای گذران از آن و رسیدن به مطلوب، نیاز به برنامه ریزی و البته «اقدام و عمل» وجود دارد.

به بیان دیگر وقتی حضرت آقا پنج مرحله شکل گیری انقلاب، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و تحقق تمدن اسلامی را به ترتیب، به عنوان پنج مرحله تحقق اهداف انقلاب بر می‌شمرند و بیان می فرمایند که ما همچنان در مرحله سوم قرار داریم، پس می‌توان نتیجه گرفت که پژوهش‌های علمی و البته کاربردی فراوانی در این مسیر مورد نیاز است و البته حوزه‌های علمیه، به عنوان پایگاه مهم علمی و فکری انقلاب اسلامی، نقشی ویژه در این زمینه بر عهده دارند.

و اما در این سرفصل هم می‌توان به برنامه‌های اجرایی ذیل اشاره کرد:

الف. ضرورت تشویق مادی و معنوی پژوهشگران برای ورود به این حوزه.

ب . تدوین سرفصل‌ها و ایده‌های کاربردی لازم درباره الگو برای تسهیل امر پژوهش در این حوزه.

ج . تربیت پژوهشگران جوان و متعهد در برخی مراکز پژوهشی حوزه علمیه قم برای انجام ویژه پژوهش‌های مرتبط با مبحث انقلاب اسلامی.

اینگونه است که تعامل وثیق و همیشگی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت با حوزه علمیه قم، منشأ برکات و آثار فراوانی خواهد بود و دورنمایی روشن را نوید می‌دهد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdca0une.49na615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما