يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : 38384
منبع : خبرگزاری مهر
معاون وزیر صنعت خبر داد:

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، سهم صنعت قم از تسهیلات ۱۲ هزار میلیاردی دولت را ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این تسهیلات به واحدهای تولیدی آسیب دیده و تعطیل پرداخت می‌شود.
اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی قم
به گزارش قم نیوز، بر اساس گزارش‌هایی که دبیر ستاد ملی فرماندهی اقتصاد مقاومتی از اوضاع و احوال فضای کسب و کار در یک سال اخیر ارائه داده، نشان از این است که نقاط مبهم و خاکستری بسیاری بر اقتصاد کشور نقش بسته است؛ مصائبی که نیاز به حمایت و تزریق خون تازه دارد.

علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که چندی قبل به دعوت کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به قم آمده بود با بیان اینکه تسهیلات دولت با بهره ۱۰ درصدی از منابع بانکی در اختیار واجدین شرایط قرار می‌گیرد اظهار کرد: دولت مصمم است در راستای تقویت و اجرای اقتصاد مقاومتی بستر رشد و توسعه فضای کسب و کار را فراهم کند.

۱۸۵ هزار شغل در انتظار مصوبات دولت

وی با بیان اینکه درصورت تحقق تسهیلات دولت امکان ایجاد اشتغال برای ۱۸۵ هزار نفر فراهم می‌شود، گفت: ارائه یارانه تولید یکی دیگر از برنامه‌هایی است در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد که سود تسهیلات بالایی به بانک‌ها می‌پردازند و می‌تواند به کاهش سود تسهیلات کمک کند.

دبیر ستاد ملی اقتصاد مقاومتی کشور از برنامه‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی با تثبیت قیمت برای ۵۰۰ شهرک و ناحیه و ایجاد تسهیلات ویژه در پرداخت و تقسیط طولانی قراردادهای واگذاری زمین شرایط ویژه‌ای برای حضور و استقرار واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

​​یزدانی با بیان اینکه نرخ سود صدور ضمانت‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به نصف قیمت بانکی کاهش یافته است، گفت: تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال، تکمیل حلقه‌های مفقوده خوشه‌های کسب و کار، حمایت از طرح‌های نیمه تمام بالاتر از ۵۰ درصد، تأمین سرمایه در گردش واحدهای صادراتی، طرح توسعه واحدهای فعال صادراتی، طرح اصلاح ساختار و بهینه‌سازی مصرف انرژی و حمایت از برنامه‌های شرکت‌های دانش بنیان از جمله مهم‌ترین برنامه صندوق است.

۱۹ درصد صنایع کوچک کشور تعطیل هستند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با عنوان این مطلب که ۱۹ درصد از صنایع کوچک کشور تعطیل هستند، افزود: این در حالی است که بیش از ۹۲ درصد واحدهای تولیدی کشور جزء صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند.

تشکیل ستاد ملی فرماندهی اقتصاد مقاومتی و زیرشاخه‌های آن‌ها در استان‌ها به ریاست استانداران در راستای شناخت و رفع مشکلات کسب و کار کشور است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر حساسیت و دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به واحدهای صنعتی کوچک، گفت: صنایع کوچک به دلیل اینکه با کمترین تکانه‌های اقتصادی دچار فراز و نشیب می‌شوند، باید تحت حمایت ویژه دولت باشند.

یزدانی با اشاره به اینکه قم یکی از شهرهای مهم و موفق در حمایت از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است، اظهار کرد: قم به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد از شهرهای جذاب حضور و استقرار واحدهای تولیدی کوچک کشور محسوب می‌شود.

شرایط حمایت از تولید کنندگان نیازمند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه معمولاً نیروی انسانی حضور در کارگاه‌های صنایع کوچک زیر ۱۰ نفر هستند، افزود: تعطیلی واحدهای صنعتی یک نوع بیماری است و نیاز به بررسی، شناخت و بهبود درد دارد.

یزدانی در پاسخ به این سئوال که از چه طرح‌ها و واحدهای تولیدی نیازمند حمایت می‌کنید، گفت: تسهیلات و حمایت‌های دولت از طرح‌هایی است که محصولات باکیفیت، بازارپسند، صادرات محور تولید کند و از واحدهای تولیدی حمایت می‌کنیم که رکود و مشکلات اقتصادی آن‌ها را دچار معضل کرده است؛ بنابراین وظیفه نداریم بیت المال را در اختیار کسانی قرار دهیم اشتباهات مدیریتی و ناتوانی در عملکرد آن‌ها را از دور خارج می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه درصدد رفع اجحاف و جبران کم کاری دولت در بخش تولید هستیم، بیان کرد: تشکیل ستاد ملی فرماندهی اقتصاد مقاومتی و زیرشاخه‌های آن‌ها در استان‌ها به ریاست استانداران و دبیر معاونان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای پایش، شناخت و رفع مشکلات ریز و درشت کسب و کار کشور است.

بانک‌ها موظف به حمایت از تولید هستند

یزدانی، تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را نیازمند همگرایی سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه و حمایت رسانه‌های گروهی دانست و افزود: اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و توزیع سهمیه استان‌ها می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های کسب و کار کشور جاری کند.

اغلب بانک‌ها گرایش بازاری دارند و دوست دارند به دلیل روانی و زود بازده بودن سرمایه‌گذاری در فضای بازار، سرمایه‌های خود را صرف امور غیر تولیدی کنند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اختصاص تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی به طرح‌های راکد و واحدهای تولیدی زیر ظرفیت تولید استان قم، گفت: یکی از مصوبات مهم و اخیر ستاد ملی اقتصاد مقاومتی اختصاص تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی نیازمند حتی گروه‌های تولیدی که به هر دلیلی مقروض بانک هستند.

یزدانی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا نظام بانکی زیر بار همچنین مصوبه‌ای خواهند رفت، گفت: این مصوبه با نظر و تأیید ریاست بانک مرکزی و تحت نظارت معاون اول ریاست جمهوری جنبه عملی و جدی پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه علت استقبال نکردن بانک‌ها از فضای کسب و کار را تشریح کرد و گفت: اغلب بانک‌ها گرایش بازاری دارند و دوست دارند به دلیل روانی و زود بازده بودن سرمایه‌گذاری در فضای بازار، سرمایه‌های خود را صرف امور غیر تولیدی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با تأکید بر اینکه اجرا و تقویت اقتصاد مقاومتی نیازمند تلاش و همت همه سازمان‌ها و نهادهای مالی و اداری است، گفت: یکی دیگر از مصوبات بسته رونق اقتصادی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی احیا و طرح‌ها و صنایع تولیدی است که در تملک بانک‌هاست که باید خود توقیف کنندگان نسبت به فعال سازی آن اقدام کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfjmdm.w6dccagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما