شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 38518
منبع : خبرگزاری فارس

خانه مطبوعات قم؛ سقفی که بالای سر رسانه‌ای‌ها نیست

قم نيوز : قم نیوز: در خصوص برگزاری انتخابات خانه مطبوعات، مسؤولان پیگیری لازم را برای برگزاری انتخابات نداده‌اند و همین امر دلسردی زیادی را در میان اعضای خانه مطبوعات به وجود آورده است. همین امر موجب شده است در فراخوان نامزدها برای هیأت مدیره خانه مطبوعات،‌ تعداد نامزدها به حد نصاب نرسد.
خانه مطبوعات قم؛ سقفی که بالای سر رسانه‌ای‌ها نیست
به گزارش قم نیوز، در استان قم ده‌ها نشریه و مجله از سالنامه گرفته تا روزنامه مجوز فعالیت دارند. برخی از آنها محفلی تخصصی برای نقد آرای معرفتی یا عقیدتی در حوزه‌ای خاص هستند و برخی دیگر نشریه‌ای عمومی و خبری که در قالب اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند، اما همه این جراید در زیر چتر مطبوعات جای می‌گیرند، چه آن‌که مردم هر چه به صورت دوره‌ای بر روی کاغذ منتشر می‌شود را مطبوعات می‌دانند.

در آن سوی کاغذهای مرغوب برزیلی یا کاغذهای کاهی دم‌دستی که تنها برای برق‌انداختن شیشه مناسب به نظر می‌رسند، کسانی حضور دارند که همه در دایره اصحاب جراید جای می‌گیرند.

اما این اصحاب جراید که خود باید دغدغه مردم را داشته باشند اکنون خود به دغدغه‌هایی دچار شده‌اند که از حل آن عاجز مانده‌اند. خانه مطبوعات قم که قرار بود به مشکلات صنفی اصحاب رسانه رسیدگی کند، اکنون خود به مشکلی تبدیل شده است که اصحاب رسانه قادر به حل آن نیستند. بیش از یک سال و نیم از موعد برگزاری انتخابات این نهاد می‌گذرد اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود اساسنامه جدید خانه مطبوعات را ارائه کرده است تا این نهاد در ساختار و سازمانی جدید فعالیت کند، همتی برای برگزاری انتخابات ندارد و از سوی دیگر خود مطبوعاتی‌ها نیز چندان رغبتی ندارد که به این وضع سر و سامان دهند.

بیش از 10 سال از زمانی که مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خانه مطبوعات آن زمان قم که از پویایی قابل توجهی برخوردار بود را به دلیل ثبت نشدن منحل کرد، می‌گذرد و از آن زمان به بعد این خانه هیچگاه به سقفی بالای سر مطبوعات قم تبدیل نشد.

در شرایط کنونی که این نهاد با تامین نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر ساختار داده است باز هم همراهی و پیگیری برای برگزاری انتخابات و تعیین هیأت مدیره جدید صورت نمی‌گیرد و بلاتکلیفی‌های این خانه همچنان پابرجاست.

رسول خادم مدیر خانه مطبوعات استان قم که زمان قانونی مدیریتش بر خانه مطبوعات به سرآمده است اما کماکان به دلیل برگزار نشدن انتخابات در این خانه مدیریت می‌کند می‌گوید: یک سال و نیم از موعد برگزاری انتخابات می‌گذرد، کتبا از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خواسته‌ایم که انتخابات را برای فعالیت دوره جدید برگزار کند، اما پاسخی به نامه داده نشده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که حدود 10 سال قبل در مورد خانه مطبوعات استان قم رخ داد، می‌افزاید: حدود 10 سال قبل در خانه مطبوعات قم اتفاقاتی رخ داد که این صنف را به حاشیه برد.

خادم با اشاره به عملکرد مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه می‌دهد: آن مدیر از قم رفته است، اما هنوز مشکلات و حواشی به‌وجود آمده از عملکرد او در میان پیشکسوتان مطبوعات قم باقی است.

حسین محمدرضایی از خبرنگاران پیشکسوت قم نیز با اشاره به وضعیت این خانه می‌گوید: ما خانه مطبوعاتی داریم که از 10 سال قبل دچار چالش است، یک مدیر دولتی رفتاری کرد و خانه مطبوعات را به حاشیه برد و هنوز این مشکلات باقی است.

وی با اشاره به عمل نکردن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به وظایف خود در برخی دوره‌ها می‌گوید: در دوره‌ای که دولت به همه تشکل‌های صنفی زیرمجموعه ادارات استانی فرهنگ و ارشاد اسلامی کمکی را اختصاص داده بود، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از واریز مبلغ به خانه مطبوعات خودداری کرد. به دنبال پیگیری از مدیرکل به ما گفتند نظر معاون ما جلب و مشکل را حل کنید تا کمک واریز شود. ما چگونه می‌توانیم مشکل قانون را حل کنیم؟!

سیدعلی طباطبایی خبرنگار و مدیر پایگاه قم‌نیوز هم می‌گوید: خبرنگاران خواهان برگزاری انتخابات و فعالیت خانه مطبوعات هستند، مدیران کشوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خواهان برگزاری انتخابات هستند. اکنون برگزاری این انتخابات به چالشی برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تبدیل شده است.

سیدجواد اشرفی مدیر خبرگزاری فارس در استان قم نیز معتقد است: مسئولان پیگیری لازم را برای برگزاری انتخابات خانه مطبوعات انجام نداده‌اند و همین امر دلسردی زیادی را در میان اعضای خانه مطبوعات به وجود آورده است. همین امر موجب شده است در فراخوان نامزدها برای هیأت مدیره خانه مطبوعات،‌ تعداد نامزدها به حد نصاب نرسد.

مدیر خانه مطبوعات استان قم هم می‌گوید: بر اساس اساسنامه جدید خانه مطبوعات استان قم که در سال 93 اجرایی شد، تعداد اعضای خانه مطبوعات استان قم به شدت کاهش یافت و تعداد اعضای این خانه که 315 نفر بود با اساسنامه جدید به  120 نفر رسید.

وی می‌افزاید: به دلیل همین کاهش در تعداد اعضا تعداد نامزدهای هیأت مدیره نیز به حدنصاب نرسید.

خادم می‌گوید: مسئولان وقت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به ما گفتند مایل به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات نیستیم، زیرا بودجه نداریم و نمی توانیم توقعات خانه مطبوعات را به اجرا بگذاریم.

محمدرضایی هم معتقد است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تلاش می‌کند تا اختلاف‌ها در صنف مطبوعاتی‌ها را از بین ببرد، اما تا زمانی که این اختلاف نظر وجود داشته باشد و چند نفر جریان خانه مطبوعات را به سمت خاصی بکشند این فضا باقی خواهد بود.

خادم ضمن انتقاد از کم‌توجهی به مطبوعات قم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌افزاید: چرا در استان قم که ده‌ها نشریه در آن منتشر می‌شود معاونت مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت‌های دیگر ادغام شده است.

خادم با اشاره به حمایت‌هایی که در گذشته از خانه مطبوعات صورت می‌گرفت،‌ می‌گوید: در گذشته حمایت‌های زیادی از خانه مطبوعات صورت می‌گرفت از جمله آموزش‌های حرفه‌ای و کمک‌های مالی.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم حتی یک ریال به خانه مطبوعات استان قم پرداخت نشده است، اضافه می‌کند: در نظر داریم نخستین جشنواره‌ رسانه‌ای استان قم را برگزار کنیم اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از این حرکت بزرگ حمایت نکرده است.

با وجود اختلاف نظرهایی که در عرصه مطبوعات وجود دارد امید چندانی در میان خبرنگاران برای بهبود وضعیت این صنف دیده نمی‌شود. این در حالی است که خانه مطبوعات استان قم از مدت‌ها قبل فعالیت و جایگاه مثبتی در میان اهالی رسانه داشته است و اساسنامه جدید ابلاغی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دایره خبرنگارانی که مورد حمایت قرار می‌گیرند را تنگ‌تر کرده است. چرا که روزنامه‌نگاران از نگاه این اساسنامه تنها کسانی هستند که از سوی رسانه متبوع در لیست بیمه قرار دارند. از سویی رسانه‌ها که با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند، به شکل‌های مختلف از بیمه خبرنگاران و سایر کارکنان سرباز می‌زنند. قانون نیز در برابر خبرنگاران رسانه‌ها ساکت است و دست رسانه‌ها برای تضییع حق خبرنگاران باز است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcevn8x.jh8vzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما