سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 38615
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

فقدان انگيزه نوسازي يكي از مشكلات بافت‌ فرسوده قم است

قم نيوز : قم نیوز: عليرضا خاكي مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي اطراف حرم حضرت معصومه(س) فقدان انگيزه نوسازي را يكي از مشكلات مهم در بافت فرسوده شهر قم دانست.
فقدان انگيزه نوسازي يكي از مشكلات بافت‌ فرسوده قم است
به گزارش قم نیوز، عليرضا خاكي  وظيفه اين سازمان را زيباسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم حضرت معصومه(س) دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه حرم مطهر در صده‌هاي اخير مركز توسعه شهر قم بوده است، اكثر بافت‌هاي ميانه قم در اطراف حرم حضرت معصومه(س) شكل گرفته‌اند.

وي با بيان اينكه اين بافت متناسب زمان خود رشد نيافته است، افزود: در بسياري از شهرها بافت ميانه،‌ بافت فرسوده را شكل داده و مشكلات ساختاري را موجب شده است. اين موضوع در قم حساس‌تر است زيرا حرم مطهر در مركز شهر قرار گرفته است.

مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي اطراف حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اينكه ميدان بزرگ امام خميني(ره) با هدف ايجاد زيرساخت زيارتي در شهر قم شكل گرفته است، خاطرنشان كرد:‌ الگوي حضور زائران در شهر قم با شهرهاي ديگر متفاوت است به گونه‌اي كه زائران با وسيله نقليه شخصي در شهر تردد مي‌كنند بنابراين در هسته مركزي شهر به پاركينگ فراواني نياز داريم.

وي با اشاره به ايجاد برخي پاركسوارها در شهر قم، گفت: علاوه بر پاركسوارها پاركينگ زائر در پنج طبقه با ظرفيت ۲هزار خودرو راه‌اندازي شده است و برخي خدمات زيارتي در آن ارائه مي‌شود.

خاكي با اشاره به فضاي مورد نياز در اطراف حرم حضرت معصومه(س) به منظور اجراي مناسك مذهبي،‌ ادامه داد: ميدان بزرگ امام خميني(ره) اين فضا را در مركز شهر قم ايجاد مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه تكميل پروژه ميدان بزرگ امام خميني(ره)‌ از سوي سازمان بهسازي و نوسازي اطراف حرم حضرت معصومه(س)‌ در حال انجام است، خاطرنشان كرد:‌ در اين راستا افزايش سرويس‌هاي بهداشتي و‌ پله‌هاي برقي در حال انجام است و مواردي كه در طرح پيش‌بيني شده است به بهره‌برداري خواهد رسيد.

مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي اطراف حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به پيش‌بيني فضاي سبز در اين محل يادآور شد: در اين مكان ايجاد آبنما نيز پيش‌بيني شده است كه پس از بهره‌برداري از فضاهاي تجاري اجرايي خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه بافت فرسوده شهر قم هزار و ۷۴ هكتار از شهر قم را شامل مي‌شود،‌ يادآور شد: حدود ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان قمي در اين بافت سكونت دارند و تراكم جمعيتي بالايي در اين بافت قرار دارد.

خاكي آسيب‌پذيري بافت فرسوده در مقابل بلاياي طبيعي و مشكلات خدمات‌رساني را از ويژگي‌هاي اين بافت دانست و اظهار كرد: اكنون يكي از معضلات بافت‌هاي فرسوده فقدان انگيزه نوسازي است، در كنار اين مساله وضعيت مالي ساكنان نيز وضعيت مطلوبي نيست.

وي با اشاره به راه‌هاي مداخله به منظور بهبود وضعيت بافت‌هاي فرسوده خاطرنشان كرد:‌ در گذشته نگاه‌ها نسبت به بافت فرسوده از جنبه نوسازي بوده است، اما با توجه به گستردگي بافت فرسوده اكنون اين كار انجام‌پذير نيست.

مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي اطراف حرم حضرت معصومه(س) از شهروندان خواست تا پيشنهادهاي خود را به منظور بهبود وضعيت بافت‌هاي فرسوده شهر قم با شهرداري مطرح كنند.

  انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccpeq1.2bq4s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما