پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 39306
منبع : سلامت آنلاین

راه های جلوگیری از کم آبی بدن در ماه رمضان

قم نيوز : قم نیوز: در جامعه ما افراد زیادی هستند که بر اساس شغل شان باید در مجاورت کوره یا تنور داغ و یا در هوای گرم مشغول به ماموریت یا فعالیت بدنی باشند . این ها از جمله افرادی هستند که اگر در جریان تعریق در هوای گرم ، بدن شان در جایگزینی مایعات از دست رفته ناتوان شود دچار "دهیدراتاسیون" یا کم آبی شدید می شوند . دهیدراتاسیون از جمله عوارض شایعی است که احتمال دارد در طی روزه داری به خصوص در فصول گرم اتفاق بیفتد .
راه های جلوگیری از کم آبی بدن در ماه رمضان
به گزارش قم نیوز، لازم است بدانید آب بدن به صورت مستمر از طریق تنفس ، تعریق و ادرار از دست می رود و در صورتی که فرد روزه دار در فاصله افطار تا سحر از میزان آب یا میوه و سبزی جات فیبری و آبدار کمتری استفاده کرده باشد در خطر بیشتر کم آبی قرار دارد . میزان این خطر در سالمندان و بیمارانی که از قرص های ادرار آور و دفع کننده سدیم یا افرادی که به محض بروز یبوست از داروهای گیاهی یا شیمیایی مسهل استفاده می کنند بسیار بیشتر است . این داروها خود عامل کم آبی و تهی شدن بدن از املاح معدنی می شود .

 به محض بروز این علایم آب بنوشید

بسته به میزان و شدت دهیدراتاسیون فرد دچار علایمی چون تشنگی مفرط ، بی حالی ، بی حوصلگی ، کاهش سطح هوشیاری ، گرفتگی های دردناک عضلانی ، سرگیجه ، منگی ، از دست دادن قدرت جهت یابی ، خشکی پوست ، کاهش و غلظت ادرار و افت شدید فشار خون و حتی بی هوشی می شود . در نتیجه به محض آنکه دچار عطش غیر قابل تحمل و رنگ پریدگی و از دست دادن قدرت جهت یابی شدید بلافاصله روزه خود را شکسته و به میزان مورد نیاز آب بنوشید . بهتر است برای تنظیم سریع الکترولیت ها و آب بدن از آب به همراه کمی شکر و نمک یا از محلول های الکترولیتی استاندارد همچون  ORS یا همان سرم خوراکی استفاده نمایید .

اگر بیمار قادر به نوشیدن نباشد

برخی افراد روزه دار در اثر دهیدراتاسیون دچار غش می شوند . بیمار را در وضعیت طاقباز قرار دهید و به اندازه ۲۰ سانتی متر یا یک وجب پاهایش را بالا ببرید تا زمانی که به هوش آید . به محض به هوش آمدن به او کمک کنید تا بنشیند و بلافاصله به او مایعات بخورانید . در صورتی که فرد قادر به نوشیدن آب نباشد تزریق سرم ضروری است . در این مواقع با اورژانس تماس بگیرید یا بیمار را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهید .

 برای اینکه دچار دهیدراتاسیون نشوید

 برای تنظیم الکترولیت های بدن از میوه ها و سبزیجات حاوی سدیم و پتاسیم همچون موز ، مرکبات ، آب پرتقال و آب گوجه فرنگی استفاده نمایید .

مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین همچون چای پر رنگ ، قهوه و نوشابه های حاوی کولا را به دلیل مدر بودن و اختلال در تنظیم املاح معدنی بدن به حداقل برسانید .

مصرف شربت کم شیرین خاکشیر ، سکنجبین ، تخم شربتی ، آبلیمو ، به لیمو ، شیر ، آبمیوه های طبیعی همچون آب هویج ، آب طالبی ، آب هندوانه ، آب زرشک یا آب انواعی از برگه ها (هلو ، زردآلو ، قیسی) به همراه عرقیاتی همچون بیدمشک و بهار نارنج می تواند بسیار مفید باشد . دوغ و کفیر در صورت کم نمک بودن به همراه کاکوتی یا پونه توصیه می شود .

روزه داران در فاصله افطار تا سحر به خصوص هنگام سحر از میوه های آبدار ، سبزیجات پرفیبر ، سالاد ، شربت خاکشیر و تخم شربتی به میزان بیشتری استفاده کنند چون این خوردنی ها به ماندگاری بیشتر آب در بدن کمک می کنند و تا اواخر روز فرد را سیراب نگه می دارند .

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcaiene.49now15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما