چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 39826
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

تأثير ايجاد كمربند فضاي سبز براي جلوگيري از ريزگردها

قم نيوز : قم نیوز: مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم گفت: ايجاد كمربند فضاي سبز در زمينه جلوگيري از پراكنده شدن ريزگردها مؤثر است.
تأثير ايجاد كمربند فضاي سبز براي جلوگيري از ريزگردها
به گزارش قم نیوز، پيام جواديان با اشاره به بحث ريزگردها و اقدامات سازمان پارك‌ها و فضاي سبز اظهار كرد: اقدام همه جانبه در اين زمينه نياز است و ‌بايد تمام دستگاه‌هاي اجرايي مانند راه و شهرسازي، منابع طبيعي، مديريت بحران و محيط زيست در اين زمينه كمك كنند.

وي با بيان اينكه ريزگردها جنبه فرامنطقه‌اي، فرااستاني و فراشهري دارند، گفت: ريزگردهايي كه وارد شهر قم مي‌شوند، از داخل شهر و محدوده شهر نيستند، بلكه از بيابان‌هاي اطراف، وارد شهر مي‌شوند كه با انتشار در هوا شهر را مخدوش مي‌كنند.

مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم خاطرنشان كرد: اداره منابع طبيعي بايد مراتع و زمين‌هاي پيرامون را بوته‌كاري يا مالت‌پاشي كرده يا به ايجاد فضاي سبز بپردازد، اداره مسكن و شهرسازي مي‌تواند زمين‌هاي اطراف شهر را به شهرداري واگذار كند تا درختكاري انجام شود.

وي با اشاره به وظيفه سازمان پارك‌ها و فضاي سبز در زمينه ريزگردها گفت: اين سازمان مسؤوليت افزايش سرانه فضاي سبز جنگلي را بر عهده دارد كه با ايجاد لاين‌هاي فضاي سبز و درختان تنومند اين امر محقق مي‌شود.

جواديان با بيان اينكه امسال در نظر داريم ۲۵۰ هكتار فضاي سبز را توسعه دهيم، عنوان كرد: اراضي به مساحت ۶ هزار هكتار پيرامون قم شناسايي شده كه مي‌توان كمربند فضاي سبز را در آنها ايجاد كرده و از اين طريق بتوانيم مقداري از هجوم ريزگردها به داخل شهر جلوگيري كنيم.

وي يادآور شد: اگر بخشي از اراضي و آب مصرفي در اختيار قرار گيرد، مي‌توانيم بلافاصله آنها را درختكاري كرده و تا اندازه زيادي از هجوم آلاينده‌ها و ريزگردها به شهر قم جلوگيري كنيم، در غير اين صورت در داخل شهر هر اندازه فضاي سبز ايجاد كنيم، چندان تأثيري ندارد، زيرا منشأ ريزگردها فرامنطقه‌اي، فراشهري و فراستاني است.

مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم خاطرنشان كرد: داخل شهر نيز مي‌توانيم با ايجاد پوشش درختان تنومند از ورود ريزگردها جلوگيري كنيم زيرا با برخورد به شاخ و برگ درختان جرم و سرعت آنها كاهش پيدا مي‌كند و اين امر سبب تعديل هوا مي‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdch-6nx.23nwidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما