يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 40054
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله خاتمی عنوان کرد:

اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان/ برگزاری اجلاس خبرگان در آذرماه

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اصلاح آئین نامه انتخابات خبرگان به‌خصوص در زمینه تحصیلات و سن از مسائل مورد توجه در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری است.
اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان/ برگزاری اجلاس خبرگان در آذرماه
به گزارش قم نیوز، آیت الله سید احمد خاتمی در نشست خبری که قبل از ظهر یک‌شنبه در سالن جلسات ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، گفت: بعد از تعیین هیئت رئیسه دوره پنجم خبرگان جلسات متعددی برگزار شد و مقرر شد هر ماه هیئت رئیسه یک جلسه برگزار کند و جلسه آتی نیز پنج‌شنبه ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد.

برگزاری جلسه رؤسای کمیسیون‌ها

وی با اشاره به تصویب برگزاری اجلاس روسای کمیسیون‌ها بین دو اجلاس گفت: بر اساس تصویب هیئت رئیسه اجلاس رؤسای کمیسیون‌ها بین دو اجلاس رؤسا برگزار می‌شود که این جلسات علاوه بر رؤسای کمیسیون‌ها، پنج نفر به انتخاب اعضای خبرگان حضور دارند که این پنج نفر ثابت نیستند و به تناوب در هر اجلاس از اعضای مجلس خبرگان انتخاب می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برگزاری اجلاس رؤسای کمیسیون‌ها موجب فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها شده و سبب می‌شود که خبرگان بیشتر در جریان مسائلی که باید درباره آن موضع داشته باشند قرار گیرند.

وی در ادامه از برگزاری دومین اجلاس خبرگان رهبری در دوره پنجم خبر داد و عنوان کرد: این اجلاس در ۲۳ و ۲۴ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و ۲۵ آذرماه نیز اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

آیت الله خاتمی همچنین به ارائه گزارشی پیرامون کمیسیون‌های خبرگان در دوره چهارم پرداخت و گفت: کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی در دوره چهارم ۹ جلسه برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه نیز در دوره قبل ۴۲ جلسه برگزار کرده‌است، ادامه داد: کمیسیون امور مالی و اداری نیز ۱۱ جلسه داشته است.

این عضو کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری به جلسات کمیسیون آئین نامه و کمیسیون سیاسی و اجتماعی اشاره و ادامه داد: این کمیسیون‌ها نیز به ترتیب ۲۴ و ۶۲ جلسه برگزار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که کمیسیون‌ها در دوره پنجم فعال‌تر باشند ادامه داد: نگاه به افق خبرگان این است که با انگیزه بیشتری در عرصه خبرگان فعالیت‌ها را دنبال شود.

۳۰ جدید الورود مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۳۰ نفر از اعضای خبرگان دوره پنجم جدیدالورود هستند به این معنا که این افراد یا سابقه حضور نداشتند و یا در دوره قبل حضور نداشته‌اند، افزود: مقام معظم رهبری از حضور مجتهدان جوان در خبرگان تجلیل کردند و حقیقت این است که حضور مجتهدان جوان در کنار بزرگان کارآیی تشکیلات را افزایش می‌دهد.

وی سامان دادن به آئین نامه انتخابات خبرگان را از مسائل مهم و مورد توجه در اجلاس پنجم خبرگان عنوان و بیان کرد: همان طور که آئین نامه انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره میزان تحصیلات و سن نمایندگان چندین بار تغییر کرده آئین نامه انتخابات خبرگان نیز باید اصلاح شود و این مطلب نیز در کمیسون آئین نامه پیگیری می‌شود.

اختلافات قبل از انتخابات نباید زنده بماند

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سئوالی پیرامون مسائل قبل و بعد از انتخابات گفت: من معتقدم باید به افق آینده نظر داشت و اختلافات قبل از انتخابات نباید زنده بماند و من بر این امر باور دارم که اعضاء دوره پنجم خبرگان انقلابی هستند و از عمق جان پایبند به مبانی انقلاب بوده و حتی من یک نفر را نمی‌شناسم که رویارویی با ولایت فقیه داشته باشد.

وی در زمینه انتخاب هیئت رئیسه نیز گفت: انچه اتفاق افتاد از روی خردورزی بود و در انتخاب هیئت رئیسه به دور از احساسات و تنها طبق قانون، ضوابط و خردورزی انجام شد.

آیت الله خاتمی به افزایش و یا کاهش تعداد خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: ‌طبق بررسی و رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد که تعداد خبرگان همچنان ۸۸ نفر باقی بماند.

ولایت فقیه از اصول انقلاب است

وی همچنین به مسئله پاسداری از ولایت فقیه اشاره و با بیان اینکه ولایت فقیه تنها مربوط به خبرگان نیست آن را در کنار اسلامیت، جمهوریت و مذهب رسمی کشور جزو ۴ رکن اصلی کشور عنوان و بیان داشت: امروز ولایت فقیه تنها یک تئوری نیست بلکه به عنوان یک قانون در کشور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به انتشار مجله حکومت اسلامی توسط مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: این مجله به عنوان مجله‌ای فاخر در حوزه حکومت اسلامی و ولایت فقیه معرفی شده و یک منبع بسیار غنی برای معرفی نظام اسلامی و ولایت فقیه است که تاکنون ۷۷ شماره آن منتشر شده است.

لزوم تدریس درس ولایت فقیه در مدارس و دانشگاه‌ها

وی با اشاره به تدریس درس ولایت فقیه در حوزه ادامه داد: ما معتقدیم باید مسئله ولایت فقیه به عنوان یکی از ارکان نظام در کتاب درسی آموزش و پرورش و دانشگاه‌های کشور تدریس شود.

آیت الله خاتمی همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون دیدار اعضای مجلس خبرگان با مراجع تقلید بیان کرد: هرگاه مراجع نظری را داشته باشند خبرگان رهبری از آن استقبال می‌کنند و گرچه تاکنون دیدار گروهی خبرگان با مراجع انجام نشده است اما اعضا به شکل مستقیم با مراجع تقلید در تماس هستند.

در قانون حرفی از نظارت بر رهبری وجود ندارد

وی در ادامه درباره نظارت بر رهبری نیز به توضیحاتی پیرامون این مسئله پرداخت و گفت: در قانون اساسی واژه مراقبت وجود دارد و حرفی از نظارت در این زمینه گنجانده نشده است و اصلا قانون متعرض نظارت نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر قانونگذار متعرض نظارت می‌شد باید راهکارهای آن را ارائه می‌داد، گفت: قانون واژه نظارت را ندارد اما رهبر معظم انقلاب با آغوش باز از نظارت استقبال کرده‌اند.

وی بیان کرد: کمیسیون تحقیق مسئولیت ارزیابی و رصد است گفت: برخی اینگونه تصور می‌کنند که نظارت به معنای مچ گیری است در حالی که این تفسیر نادرست است و نظارت به این معنا است که ناظر باید عملکرد را ارزیابی کند و اگر صحیح بود آن را تأیید و اگر نادرست بود آن را گزارش دهد.

لباس رهبری تنها بر قامت آیت الله خامنه‌ای زیبنده است

آیت الله خاتمی تأکید کرد: من به عنوان عضو کمیسون تحقیق این را می‌گویم که عملکردها به خوبی و دقیق رصد شده اما نقاط قوت به حدی است که چشم پوشی از این نقاط قوت نوعی جفا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: به اعتراف اکثریت خبرگان فردی که بتواند کشور را به این خوبی اداره کند جز حضرت آیت الله خامنه‌ای نیست و در شرایط کنونی لباس رهبری بر قامت ایشان زیبنده است و افرادی که به خیال خودشان نقدهایی دارند نقدهایشان را با پاسخ ببینند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc0xq0.2bqxp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما