دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 41

صنعت سنگ فرصتي براي توسعه استان قم

قم نيوز : قم نیوز: وجود 19 معدن سنگ ساختماني و و تزييني و بيش از 233 واحد سنگبري در استان قم ، فرصت و قابليتي مهم براي توسعه اقتصادي اين استان است.
صنعت سنگ فرصتي براي توسعه استان قم
به گزارش قم نیوز، ميزان استخراج از معادن سنگهاي ساختمانی استان قم سالانه بيش از ۱۶۶ هزار تن ذكر شده است.

از ميان معادن فعال، معدن كوه سفيد با توليد بيش از ۱۳۰ هزار تن مرمريت در سال گذشته، در مقايسه با ساير معادن اين استان از نظر حجم توليد رتبه اول را بخود اختصاص داده است.

'گرانيت سديد'، 'گرانيت دوكوهه'، 'گرانيت قرجه قلعه' از جمله معادن مهم سنگ در قم بشمار مي رود و 'كالسدون بيرنگ'، 'جاسپر' و 'آگات'، 'گرانيت حصار سرخ'، 'گرانيت سبزنيزار'، 'مرمريت شاهين سنگ'، 'مرمريت قهستان' و 'مرمريت حصار سرخ' از معادن فعال استان قم است.

كارخانه ها و واحدهاي فرآوري سنگ (سنگبري) در استان قم بخشي ديگر از چرخه صنعت سنگ استان قم است كه در توسعه . رشد اين صنعت بايد مورد توجه و بررسي قرار گيرد.

هم اكنون ۲۳۳ واحد توليدي سنگ با مجوز سازمان صنايع و معادن و ظرفيت اسمي پنج ميليون مترمربع در سال در سطح استان فعاليت دارد و هر واحد توليدي براي ۵ نفر ايجاد شغل مي كند كه مجموعا يكهزار و ۱۵۵ نفردر صنعت سنگ استان اشتغال مستقيم دارند.

* مشكلات معادن سنگ هاي تزييني

معاون صنعتي و معدني سازمان استان قم در خصوص مشكلات معادن سنگ اين استان گفت: بازار بي رونق سنگ گرانيت و مرمريت در سطح كشور از مهمترين مشكلات سنگ قم است كه اين به علت كيفيت به نسبت پايين سنگ استخراجي برخي معادن (بيشتر گرانيتها) است كه باعث از دست دادن بازار و در نتيجه غير فعال شدن اين معادن شده است.

'سعيد محمدي ستوده' افزود: ماشين آلات معادن سنگ استان اغلب مستهلك بوده و بايد با تكنولوژي جديد به روز شود.

وي افزايش قيمت سوخت را در از ديگر مشكلات درروند استخراج و فراوري سنگ عنوان كرد و افزود اين مشكل در مواردي موجب وقفه در روند فعاليت برخي معادن شده است .

* مشكلات سنگبري هاي سنگ هاي تزييني:

ستوده به مشكلات واحد هاي توليدي سنگ قم هم اشاره كرد و گفت: با توجه به سياست گذاري شوراي برنامه ريزي استان به علت مشكلات زيست محيطي مربوط به مكان هاي جاده كاشان، جاده قديم تهران، جاده كوه سفيد و جاده اراك امكان ايجاد كارگاه جديد و يا افزايش ظرفيت و سرمايه گذاري در مكان هاي مذكور وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه شهرك صنعتي محمود آباد به عنوان جايگزين اين مناطق در نظر گرفته شده است، كمبود امكانات رفاهي، دوري از شهر، نداشتن سرويس اياب ذهاب و ناوگان حمل و نقل عمومي را از عوامل عدم رونق يافتن و كاهش رقابت و جذب سرمايه گذاري در اين منطقه ذكر مي كند.

ستوده پيشنهاد كرد: توجه بيشتر به امكانات رفاهي اين شهرك و تخصيص سرويس حمل و نقل عمومي بخشي از مشكلات را برطرف مي كند.

وي مشكلات زيربنايي را از ديگر مشكلات سنگبري ها عنوان كرد و افزود: كمبود آب و برق اين واحد هاي توليدي از مشكلات مهمي است كه قطعا در روند توليد تاثير گذار است.

ستوده اصلاح سيستم بازيافت آب (استفاده از فيلتر پرس) و استفاده حداقلي از برق در زمان اوج مصرف را از جمله راه كارهاي حل اين مشكل بيان كرد.

وي اضافه كرد: همچنين اغلب واحد هاي توليدي استان با فرسودگي ماشين آلات و يا كمبود نقدينگي و سرمايه در گردش مواجه ا ند كه شناسايي صنعتگران توانمند در اين زمينه و اعطاي تسهيلات در قالب نوسازي و بازسازي ماشين آلات فرسوده و اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش ضامن بقاي اين صنعت است.

ستوده يادآور شد: هم اكنون كارگروه اشتغال استان طي مصوبه اي، سنگبري هايي را كه آمادگي بازسازي ماشين آلات واحد توليدي را داشته باشند پس از اخذ جواز طرح توسعه از اين سازمان جهت دريافت تسهيلات به بانك عامل معرفي مي شوند.

وي ركود بازار را مهمترين عامل در كاهش ميزان توليدات واحدهاي سنگبري ذكر كرد و براي رفع اين مشكل پيشنهاد كرد تا با انجام رايزني هاي لازم با توجه به بودجه عمراني نسبتا مناسب جهت انجام عمليات عمراني مانند طرح اطراف حرم و بهسازي مسجد جمكران تنها از واحدهاي داخل استان خريد صورت گيرد .

اين مسوول صنعتي و معدني استان قم اضافه كرد: گراني محصول توليدي اين صنعت مشكل ديگر واحدهاي استان است كه ايجاد راهكاري جهت حذف واسطه هاي فروش سنگ خام مي تواند در رفع اين مشكل موثر باشد.

ستوده افزود: برگزاري دوره هاي آموزشي جهت آشنايي صنعتگران اين حرفه با مفهوم بهره وري، كيفيت و روش هاي كاهش هزينه ها و همچنين جلوگيري از صادرات سنگ خام بي كيفيت و تحويل آنها به واحدهاي با تكنولوژي مدرن مي تواند در اين زمينه اثرگذار باشد.

وي استفاده كارفرمايان كارگاههاي سنگبري از نيروهاي مهاجر غير مجاز را معضل ديگر اين بخش دانسته و دليل اين امر را غير اتوماتيك بودن ماشين آلات و خطر بالاي كار با آن و سختي كار بيان مي كند كه موجب مي شود كارگران ايراني از اين صنعت استقبالي نكنند.

* بازار سنگ در استان قم تشكيل شود.

ايجاد بازار متمركز و ساماندهي شده فراوري و فروش سنگ خلايي است كه در صنعت سنگ استان قم به خوبي احساس مي شود، با توجه به اين نياز مهم استاندار قم خواستار ايجاد بازار سنگ در استان قم شده و معتقد است : ايجاد شهرك و بازار سنگ در استان قم مي‌تواند اقدام مناسبي در راستاي ساماندهي وضعيت كنوني سنگبري‌ها باشد.

حجت‌الاسلام 'محمدحسين موسي‌پور' معتقد است : براي ساماندهي وضعيت سنگبري‌هاي حاشيه شهر قم بايد كار كارشناسي دقيق انجام شده و ضمن ايجاد هماهنگي ميان نهادهاي دولتي و غيردولتي ذيربط، همه ابعاد و جوانب مدنظر قرار گيرد.

وي ادامه داد: صنعت سنگ استان قم در حال حاضر سالانه بيش از ۱۰۰ هزار تن ضايعات ايجاد مي‌كند كه برنامه‌ريزي براي بازيافت و تبديل آنها به ديگر مصالح، از تجميع اين نخاله‌ها در مكان‌هاي نامناسب به ويژه در محورهاي ورودي شهر قم و تخريب زمين‌هاي كشاورزي جلوگيري مي‌كند.

وي در جلسه ساماندهي سنگبري‌هاي حاشيه شهر قم، با اشاره به فعاليت تعداد زيادي از صنعتگران در عرصه سنگ و نقش مهم آنها در رونق اقتصادي ،تكنولوژي مورد استفاده در صنايع سنگ استان را قديمي و فرسوده عنوان كرد و افزود: ارتقاي سطح فناوري در توليدات سنگ استان قم در زمينه افزايش بهره‌وري، كاهش مصرف انرژي و كاهش ضايعات سنگبري ضرورت داشته و بايد مورد توجه مسئولان و صنعتگران قرار گيرد.

وي تصريح كرد: ايجاد شهرك سنگ و بازار سنگ در استان قم مي‌تواند اقدام مناسبي در راستاي ساماندهي وضعيت كنوني سنگبري‌ها و ارتقاي تكنولوژي و اقتصاد صنعت سنگ در استان باشد و مطالعات ابتدايي آن بايد از سوي نهادهاي مسوول پيگيري شود.

موسي‌پور خاطرنشان كرد: سنگبري‌ها و واحدهاي جانبي مستقر در حاشيه شهر قم بايد با همكاري شهرداري و ارگان‌هاي مسئول هرچه سريع‌تر نسبت به پاكسازي و زيباسازي مبادي ورودي شهر قم در حاشيه واحدهاي توليدي خود اقدام كنند.

انتهای پیام/م
https://qomnews.ir/vdca1.ny449n6kk5.html
نام شما
آدرس ايميل شما