شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : 41541
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله مکارم شیرازی:

شهرستان‌ها در حال خالی شدن از علماست/ طلاب و عالمان دین در قم متراکم نباشند/ دوبرابر شدن شهریه طلاب در شهرستان‌ها

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه شهرستان‌ها در حال خالی شدن از علماست، افزود: اینکه همه در قم متراکم باشند درست نیست؛ شهرستان‌ها مشکل استاد دارند و در برخی مساجد امام جماعت نیست و مدافعین از حوزه دین به مقدار کافی نیستند.
شهرستان‌ها در حال خالی شدن از علماست/ طلاب و عالمان دین در قم متراکم نباشند/ دوبرابر شدن شهریه طلاب در شهرستان‌ها
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز تحصیلی حوزه‌های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه، گفت: امروز برای جهان اسلام، مکتب اهل بیت و حوزه‌های علمیه مبارک است، چرا که امروز درس‌های حوزه‌های علمیه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) تقارن یافته است، بیان کرد: امیدواریم که امسال سال خوبی را برای حوزه‌های علمیه و جهان اسلام در پیش داشته باشیم.

این مرجع تقلید با بیان حدیثی از امام هادی(ع) اظهار کرد: این حدیث پیام روشنی دارد که توجه شما به تنهایی به تحصیل نباشد؛ وظیفه دفاع کردن و نجات دادن ضعفا نیز بر شما است.

وی گفت: این نکته بر کسی مخفی نیست که حوزه‌های علمیه سرمایه‌های بزرگ جهان اسلام هستند؛ دفاع از عقاید، اخلاق مردم و احکام اسلام وظیفه حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حوزه سرمایه بزرگی است که از زمان رسول خدا به وسیله آیه نفر تأسیس شده است، افزود: حوزه از ابتدا این وظیفه را داشته که از آئین اسلام دفاع کند.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی از حوزه‌های علمیه برخاست و بقای آن هم در گرو حوزه‌های علمیه است، خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید به حوزه اهمیت دهند؛ حوزه هم خاستگاه و هم حافظ انقلاب است. امام و رهبر انقلاب فرزند این حوزه‌ها هستند و بسیاری از مسوولان مهم نظام از این حوزه‌ها برخاسته‌اند و اهمیت حوزه‌ها بر کسی نباید پوشیده باشد.

این مرجع تقلید گفت: دانشمندان پیشین حوزه را ارتقا داده و به ما رسانده‌اند و ما باید آن را حفظ کرده، ارتقا دهیم و به نسل‌های آینده بسپاریم.

وی بیان کرد: نخستین وظیفه ما این است که برای حفظ حوزه‌ها بکوشیم که این امر از دو راه امکان‌پذیر است؛ اول تحصیل علم، تعمیق و گسترش مباحث علمی و ارتقاء علم و دانش در حوزه‌ها و دوم از طریق اخلاق؛ باید اخلاق حوزه‌ها حافظ حوزه‌ها باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه نباید در کنار حوزه‌ها دادگاه ویژه باشد، تصریح کرد: نباید هیچ تخلفی از بانیان اخلاق سر بزند که نیاز به دادگاه باشد و وجود این دادگاه به دلیل وجود افراد نفوذی در حوزه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه باید حوزه را حفظ کرده، آبرومندتر کنیم و به آیندگان بسپاریم، گفت: حوزه‌ها سنت‌هایی دارند و این سنت‌ها باید مورد توجه باشد؛ اخیراً مشاهده شده فرهنگ دانشگاهی در برخی حوزه‌ها شکل گرفته، حوزه خود سنت‌هایی دارد که باید مورد توجه باشد. در دانشگاه مدرک گرایی مهم است اما در حوزه اینطور نیست و نباید باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مسائل مادی نباید بر مسائل پژوهشی و علمی غلبه کند، افزود: سنت حوزه‌ها استقلال آن بوده است؛ تمام حوزه‌های اهل تسنن وابسته به دولت‌ها هستند. الازهر سابقه شگرفی دارد اما وابسته به دولت است، دولت است که الازهر و مفتیان آن را تأمین می‌کند و تنها حوزه‌های علمیه شیعه است که مستقل فعالیت می‌کند و نباید این استقلال خدشه دار شود.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه وابستگی به دولت و نفی استقلال حوزه‌ها ارزش حوزه‌های علمیه را پایین برده و در حد حوزه‌های دیگران قرار می‌دهد، لزوم مراقبت از استقلال حوزه‌ها را متذکر شد و گفت: من به اعضای شورای عالی حوزه گفتم که سعی کنیم منابع مستقل مالی برای حوزه‌ها ایجاد کنیم تا حوزه از این منابع برای فعالیت‌های خود و تقویت شهریه‌ها و... استفاده کنند و نخواهند از منابع دولت استفاده کنند و این قابل تحقق است چراکه استقلال سرمایه مهمی است؛ حتی رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که من در حوزه‌های علمیه به عنوان مرجع دخالت می‌کنم نه از بیرون به عنوان رهبر که این نشان از اهمیت استقلال حوزه است.

وی با بیان اینکه سه مورد هجرت در اسلام داریم، خاطرنشان کرد: مورد اول هجرت مسلمانان از مکه به مدینه برای تأمین نیازهای زندگی است و دوم که در روایات و قرآن مطرح شده حرکت از سمت گناه به سمت اطاعت از خدا و فرمان او است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: نوع سوم هم هجرت برای علم و دانش است که شخص برود، بیاموزد و برگردد و آموزش دهد؛ حوزه‌های علمیه مرکز تعلم است؛ چند سالی طلبه درس می‌خواند و پس از آن باید وظیفه آن مشخص شود و اگر شخص در حوزه و جای دیگر وظیفه ندارد باید به دنبال فعالیت تبلیغی در مکان‌های دیگر باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان‌ها در حال خالی شدن از علما است، افزود: اینکه همه در قم متراکم باشند درست نیست؛ شهرستان‌ها مشکل استاد دارند و در برخی مساجد امام جماعت نیست و مدافعین از حوزه دین به مقدار کافی نیستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: آن‌هایی که در حوزه درس خوانده و اینجا برنامه‌ای ندارند باید به شهرستان‌ها بروند؛ راه حل این مساله این است که مراجع بگویند آن‌هایی که کاری اینجا ندارند بروند به شهرستان‌ها و شهریه شما را آنجا می‌پردازیم و من گفتم اگر عملی شود شهریه دو برابر پرداخت می‌کنم، باید این حرف‌ها را بزنیم تا روزی عملی شود.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: در این حدیث تاکید شده که نگاه کنید کدام شهر امروز آسیب پذیرتر است و عده‌ای که آماده ترند طبق برنامه به آنجا روند و رابطه آن‌ها با حوزه برقرار شود و این علمای امت نظارت داشته باشد که لشکر ادریس بر ضعفای امت شیعه ظلم نکنند؛ این حدیث نشان می‌دهد که علمای اصلی شیعه همین افراد هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به تعطیلات حوزه، گفت: درس‌هایی که زود شروع می‌شود و دیر تعطیل می‌شود بین 140 تا 145 جلسه یعنی چهارماه است، یعنی 7.5 ماه تعطیلات و 4.5 ماه درس؛ اگر بشود پنجشنبه‌ها تا نیمه روز زنده شود و به ترتیب از اقشار پایین این بحث توسعه یابد در حدود 26 روز بر درس‌ها اضافه می‌شود و حوزه‌ها غنی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طلاب آشنا به نیازهای زمان باشند، افزود: امروز رسانه‌های فاسد و مفسد مخصوصاً در این فضاهای مجازی عقاید و اخلاق و ایمان و وحدت مسلمین را نشانه گرفته و بمباران می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید شبهه‌های آن‌ها را دید و آماده برای مقابله بود خصوصاً در مقابل با تکفیری‌ها که بزرگ‌ترین خطر برای جهان اسلام هستند؛ در این راستا مطالعاتی داشته‌ایم در خصوص وهابی‌ها؛ آن‌ها در مدارس خود می‌گویند که زوار قبور مال و جانشان مباح است و در حوزه‌های علمیه مفصل درس تکفیر و خشونت می‌دهند. همچنین فتاوای مفتیان بزرگ آن‌ها نیز در پی خونریزی و غارت است.

وی اضافه کرد: رسانه‌های بزرگ آن‌ها نیز دعوت کننده به خشونت هستند و همچنین رسانه‌های خارجی هم در این راستا حرکت می‌کنند، براساس این مطالعات ما به جهانیان نشان خواهیم داد که سرچشمه خونریزی‌ها و خشونت‌ها چه کسانی هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به برگزاری همایشی در چچن با حضور برخی علمای بزرگ اهل سنت افزود: علما در انتهای این همایش بیانیه‌ای دادند که وهابی‌ها جزو جماعت اهل سنت نیستند؛ عربستان سعودی از این اقدام بسیار عصبانی شد در حالی که برخی حاضران همایش از حمایت‌های عربستان استفاده کرده بودند اما این حقیقت را انکار نکردند و این کار برای پاک کردن این لکه ننگ بسیار خوب بود.

وی با بیان اینکه امروز خطر مهمی که دنیا را تهدید می‌کند شبکه‌های فاسد مجازی است، گفت: دشمن در این شبکه‌ها دین را هدف گرفته است؛ تمام اهانت‌هایی که به فکر کسی می‌آید به خدا و اهل بیت می‌کنند و طلاب باید مراقب خطر شبکه‌های مجازی باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه طبق مطالعات بیش از 90 درصد از طلاق‌ها از شبکه‌های مجازی سرچشمه می‌گیرد، با اشاره به مشکلات تلگرام، گفت: اخیراً دولت فکری کرده و باید سریع تر شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود تا در آن نیازهای مردم از شبکه‌های دیگر تأمین شود و مفاسد را حذف کنند؛ هرچه دولت در این زمینه هزینه کند بجا است، این مساله تمام ابعاد سیاسی، اخلاقی و... را در بر می‌گیرد چراکه این شبکه‌ها همه چیز را ویران می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما مستقل نمی‌شویم تا زمانی که شبکه مفید قانع کننده‌ای به عنوان شبکه ملی نداشته باشیم و تا این نباشد بردگی است و استقلال نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف حوزه‌های علمیه کمک به وحدت مسلمین است، گفت: آمده‌اند و مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند، اختلاف ایجاد کرده‌اند؛ برای آمریکا مانعی ندارد که جنگ یمن 10 سال طول بکشد و هرچه جنگ بیشتر باشد اسلحه بیشتری می‌فروشند، آن‌ها می‌خواهند یمن و سوریه ویران شود و مسلمانان باید بیدار باشند و از اختلاف بپرهیزند؛ نقاط اختلاف بسیار کم و نقاط وحدت بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: برای خاموش کردن این آتش فقط فعالیت نظامی کافی نیست و باید حوزه‌های علمیه فعالیت کند تا این آتش خاموش شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcezn8e.jh8zei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما