يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 41578
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ورودي‌هاي قم بهسازي مي‌شود

قم نيوز : قم نیوز: در گذشته‌هاي نه چندان دور كه حد و مرز شهرها با دروازه‌‌ها مشخص مي‌شد مبادي ورودي شهر از كيفيت فضايي بالايي برخوردار بود و جزو عناصر شاخص و از ويژگي‌هاي بارز هر شهر به حساب مي‌آمد. برخي از دروازه‌هاي آن زمان اكنون به عنوان آثار تاريخي مورد احترام مردم هستند و از علاقه‌مندي‌هاي گردشگران محسوب مي‌شوند.
ورودي‌هاي قم بهسازي مي‌شود
به گزارش قم نيوز، امروزه با گسترش و توسعه شهرها مبادي ورودي آن‌ها به مسيرهاي سريع السير براي تردد وسايل نقليه موتوري تبديل شده و زمين‌هاي مجاور آنها نيز به كاربري‌هاي مزاحم و ناسازگار با محيط اختصاص يافته است كه بي‌نظمي و اغتشاش بصري اين فضاها را تشديد مي‌كنند.

تمام ورودي‌هاي شهر قم چنين وضعي دارند و كارشناسان از مدت‌ها پيش از لزوم بهسازي آنها سخن مي‌گويند. اين بهسازي چند سال است كه از ورودي جعفريه آغاز شده است.

مسئولان شهري و استاني مي‌گويند ورودي جعفريه از آن نظر كه محل ورود حضرت معصومه(س) به قم است، اهميت خاصي دارد. البته آسيب‌هايش هم از ورودي‌هاي ديگر بيشتر است.

ساماندهي ورودي جعفريه با كمك اعتبارات سفر مقام معظم رهبري در قم در جلسه شوراي برنامه‌ريزي استانداري هم تصويب شده است. با اين حال آغاز عمليات اجرايي نياز به مصوبه شوراي اسلامي شهر قم داشت كه در جلسه يكصد و نود و سوم شورا اين مصوبه اخذ شد.

اين لايحه به صورت ۲ فوريتي به جلسه اخير شوراي اسلامي شهر قم آمده بود و نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم آن را مطرح كرد.

به گفته وي، مطالعات اين طرح از حدود ۴ سال پيش با همكاري شهرداري شروع شده و مشاور توانسته براي نقشه، تاييد اداره‌كل راه و شهرسازي را هم بگيرد.

بختياري معتقد است ساماندهي ورودي جعفريه هم اغتشاشات بصري را در اين ورودي كاهش مي‌دهد، هم مي‌تواند يك المان ماندگار شهري بسازد و هم بهانه‌اي مي‌شود براي توسعه منطقه ۶ كه از مناطق كم‌برخوردار شهر است.

كوره‌هاي ذوب سرب، كوره‌هاي آجرپزي، واحدهاي سنگبري و خلاصه مجموعه‌اي از مشاغل مزاحم در اين ورودي قرار دارند كه تمام ملك‌ها بايد خريداري و جا به جا شود. همچنين به گفته رئيس شوراي استان، محدوده شهرك دامشهر كه در اين ورودي قرار دارد هم وضع نامطلوبي دارد و بايد زودتر ساماندهي شود.

سيدمحمد موسوي منش، شهردار منطقه ۶ قم هم در اين جلسه با اشاره به اين‌كه ورودي جعفريه با نام حضرت معصومه(س) گره خورده گفت: با وجود اهميتي كه اين ورودي دارد تاكنون كار جدي درباره آن صورت نگرفته بود.

به گفته وي، طرح ساماندهي اين ورودي به دليل مشكلات مالي شهرداري حدود ۵ سال مسكوت مانده بود و حالا هم كه به جريان افتاده به دليل استفاده از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري به قم است.

شهردار منطقه ۶ قم مشكل ديگر را متصرفان دانست و همچنين املاكي كه وجود دارند و وقف هستند كه به گفته وي اين مشكل هم برطرف شده است.

در ادامه، اعضاي شوراي اسلامي شهر به بيان نظرات خود درباره اين موضوع پرداختند كه لزوم طراحي يك نماد بسيار اثرگذار و ماندگار براي اين ورودي در سخنان اعضاي شورا پررنگ شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcevn8e.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما