چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : 4184
رییس مجمع جهانی شیعه‌شناسی:

جامعه شیعی در زمان امام حسن عسکری به زیبایی رهبری شد

قم نيوز : قم نیوزم: رییس مجمع جهانی شیعه‌شناسی گفت: امام حسن عسکری(ع) علاوه بر رهبری علمی و مبارزه با جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی به زیبایی و با بینش صحیح سیاسی و اجتماعی عالم تشیع را رهبری کرد.
جامعه شیعی در زمان امام حسن عسکری به زیبایی رهبری شد
به گزارش قم نیوز، حجت‌‌الاسلام علی انصاری‌ بویراحمدی ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار یکی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام بودهو این امام همام آن چنان دارای صفات و ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فردی است که تمام مورخان و رجال‌نویسان جهان اسلام به بزرگی و عظمت این امام اعتراف دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیشوای یازدهم شیعیان علاوه بر صفات فردی، شخصیت اجتماعی ممتازی داشت ولی این شخصیت برای زمامداران جور قابل تحمل نبود، بنابراین برای محدود کردن ارتباط مردم با وی و کاهش محبوبیت این امام بزرگوار به انجام ترفندهای مختلف پرداختند.

رییس مجمع جهانی شیعه‌شناسی ادامه داد: هر اندازه دستگاه حاکم بر حضرت سختی و فشار وارد کرد بی‌نتیجه بود و محبوبیت این امام روز به روز بیشتر می‌شد.

وی عنوان داشت: حاکمان مستبد با وجود همه مشکلاتی که برای آن حضرت به وجود می‌آوردند، ولی این امام همام به زیبایی توانست مکتب تشیع را رهبری و هدایت کند و پاسخگوی تمام مسائل جهان تشیع مانند مسائل شرعی، اخلاقی و فرهنگی باشد.

انصاری‌ بویراحمدی با اشاره به دیگر شرایط دوران امام حسن عسکری(ع) گفت: بنی عباس تمام تلاش خود را در این امر متمرکز کرد که با زندانی کردن پیشوای یازدهم شیعیان ارتباط وی را با شیعیان قطع کند تا بتوانند ضربه واقعی را به عالم تشیع بزند، ولی آن امام بزرگوار زیبا و ظریف مسئله رهبری را انجام دادند و با وجود همه خیانت‌ها و حیله‌های بنی عباس کوچک‌ترین خللی در مسئله رهبری جامعه تشیع به وجود نیامد و این جامعه با عظمت رهبری شد.

وی یادآور شد: در احادیث و روایات جامعه اسلامی آمده بود که فرزند این امام بزرگوار آخرین منجی امامت است، بنابراین بنی عباس تلاش می‌کرد تا مهدی موعود را به قتل برساند.

رییس مجمع جهانی شیعه‌شناسی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار به گونه‌ای عمل کرد که دشمنان به خواسته نامشروع خود نرسیدند و با برنامه‌ریزی دقیق امامت را به امام مهدی(عج) رساند و بدخواهان نتوانستند نقشه خود را درباره امام زمان عملی کنند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه همه تلاش‌ها برای از بین بردن فرزند پیشوای یازدهم شیعیان وجود داشت ولی امام موفق شدند انتقال امامت به امام بعدی را عاقلانه و با دقت لازم انجام دهد.

انصاری‌ بویراحمدی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) علاوه بر رهبری علمی و مبارزه با جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی، با بینش سیاسی و اجتماعی به خوبی عالم تشیع را راهبری کرد.

وی با اشاره به دیگر شرایط دوران امام حسن عسکری(ع) گفت: پیشوای یازدهم شیعیان به دلیل آنکه در بین زندانبانان بود به عسکری معروف شد و حاکمان امام را از نظر ارتباط با بزرگان، اندیشمندان و مردم در محدودیت قرار می‌دادند.

رییس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به سالروز امامت امام زمان(عج) بیان داشت: آغاز امامت حضرت صاحب‌الامر(عج) یکی از مناسبت‌های زیبای تاریخ است.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) کودکی چهار ساله بود که از سوی خداوند به امامت منصوب شد، گفت: ما معتقدیم و در اسلام پذیرفته شده که امامت از سوی خداوند متعال تعیین می‌شود بنابراین هر فردی که صلاحیت امامت و رهبری را داشته باشد از سوی خداوند به عنوان امام منصوب می‌شود.

انصاری‌ بویراحمدی به آیه ۱۲۴ سوره انعام اشاره کرد و افزود: خداوند بهتر می‌داند رسالتش را در کدام مکان قرار دهد و بهترین مصداق را برای این امر انتخاب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امامان ما از دوران پیامبر اکرم(ص) مشخص شده بودند و در متن خطبه غدیر آمده که امامت از علی آغاز و به مهدی موعود خاتمه پیدا می‌کند.

رییس مجمع جهانی شیعه‌شناسی یادآور شد: تمام علمای اهل سنت قبول دارند که حضرت عیسی(ع) طفل شیرخوار و نوازدی بود که به مقام نبوت رسید و در این حوزه این نکته مطرح می‌شود که نوزاد می‌تواند به مقام نبوت برسد ولی کودک چهار ساله نمی‌تواند به مقام امامت برسد.

وی عنوان کرد: همان خدای متعال که بر اساس مصلحت طفل شیرخوار را به مقام نبوت رساند، مصلحت امت و جامعه اسلامی را بر آن قرار داد که طفل چهار ساله را به مقام امامت انتخاب کند.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdci.va5ct1az5bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما