پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 42019
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

حوزه باید پاسخگوی نیازهای انقلاب باشد/ مخالفان فرهنگ جهاد اسلام‌شناس نیستند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مهم‌ترین رکن حوزه انقلابی استمرار نگاه بنیادین مقاومت بر مبنای گسترش کلام فقه برای پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی است.
حوزه باید پاسخگوی نیازهای انقلاب باشد/ مخالفان فرهنگ جهاد اسلام‌شناس نیستند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دومین سمینار علمی تخصصی فرهنگ جهاد که در تالار همایش مدرسه علمیه دارالاشفا قم برگزار شد، با بیان اینکه حوزه علمیه قم پویا و با نشاط است، اظهار کرد: این حوزه به عنوان خاستگاه جهاد و شهادت بر این میثاق الهی استوار بوده و پیام امام خمینی(ره) در مورد جایگاه روحانیت را فراموش نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه طلاب فرهنگ جهاد و شهادت را فراموش نکرده‌اند، اضافه کرد: حوزه علمیه قم در 40 سالگی تولد خود با طلوع خورشید امام خمینی(ره) و شخصیت‌های برجسته دینی فرهنگ جهاد و مقاومت را احیا کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: حوزه قم  طی 40 سال با تولید انقلاب اسلامی معادلات عالم را در سطوح معرفتی و علمی دچار دگرگونی کند؛ مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی تضعیف زیرساخت معرفتی جهان غرب بوده چرا که بنیان‌های معرفتی غرب بر اساس آموزه‌های ضد دینی نهادینه شده است.

وی با اشاره به اینکه نظریات لازم برای استمرار راه مقاومت باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: مهم‌ترین رکن حوزه انقلابی استمرار نگاه بنیادین مقاومت بر مبنای گسترش کلام فقه برای پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی است.

اعرافی بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ جهاد در متن آموزشی حوزه تاکید کرد و گفت: اگر فردی بر مبانی اخلاقی، حقوقی و فلسفی آشنا باشد به خوبی می‌داند که نظام آموزشی حوزه نمی‌تواند نسبت به فرهنگ جهاد و شهادت بی‌توجه باشد چرا دکه مقوله فرهنگ مقاومت در متن تعالیم دینی قرار دارد و پرداختن به آن از رسالت‌های حوزه است.

امام جمعه قم از کمبود رشته‌های تخصصی مرتبط با فرهنگ و جهاد در حوزه‌های علمیه یاد کرد و ادامه داد: رسیدن به نظام جامع فرهنگ و جهاد نیازمند داشتن نگاه تاریخی و تمدنی، استخراج مبانی فلسفی و کلامی و فعال‌سازی سرمایه‌های فقه است.

وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ و جهاد معانی بسیاری دارد، مطرح کرد: جهاد ابتدایی در عصر غیبت مورد اختلاف فقهاست اما جهاد دفاعی دارای معانی گسترده‌تری بوده و مورد تاکید نظام اسلامی قرار گرفته است.

اعرافی انجام اقدامات بازدارنده در قالب امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر تعاریف جهاد دانست و یادآور شد: حوزه انقلابی باید در عرصه‌های جدید پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشد؛ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اقدام بازدارنده در حوزه جهاد تعریف می‌شود به همین علت باید به صورت گسترده به این موضوع پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه انگیزه‌سازی یکی از محوریت‌های اصلی تبلیغ است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر، آگاه‌سازی، هدایت و تربیت باید به صورت ویژه مورد توجه مبلغان فرهنگ جهاد و شهادت قرار گیرد.

اعرافی با اشاره به اینکه جهاد در منطق اسلام چارچوب مشخصی دارد، عنوان کرد: چارچوب فقه اسلامی برای جهاد محدودیت‌هایی را تعیین کرده است که رعایت این محدودیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اسلام برای ابعاد مختلف جهاد از جمله رزمنده، دشمن، زمان، مکان، فرماندهی شرایط مشخصی تعیین شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه اسلام بر پیروی از ولایت فقیه تاکید کرده است، یادآور شد: مرکز تخصصی تبلیغ فرهنگ جهاد باید به بازسازی نظام‌های فرعی جهاد بپردازد؛ مقوله فرهنگ جهاد و شهادت نیازمند نگاه تطبیقی میان ادیان مختلف، مذاهب مختلف اسلامی و نظام‌های حقوقی مختلف است.

وی از جنایات انجام شده در جنگ‌های کشورهای استکباری یاد کرد و ادامه داد: استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و رعایت نکردن حقوق انسان‌ها و مسلمانان باید به گوش مردم کشورهای مختلف جهان برسد؛ در مقابل مقوله جهاد و مقاومت نظریات روشنفکر منفعل به دنبال ترویج اسلام بدون جهاد و مقاومت است.

اعرافی خاطرنشان کرد: افرادی خواسته یا ناخواسته اندیشه‌ای را در جهان عرب و کشور ایران با نام‌های روشنفکرانه و نفی خشونت ترویج می‌دهند که در دل این اندیشه آثاری از مقاومت باقی نمی‌ماند، این افراد اسلام‌شناس و غرب‌شناس نیستند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با تشکیل حکومت فلسطین با آرای مردم این کشور مخالف است، عنوان کرد: گروه‌های تکفیری ضررهای بسیاری به جهاد و شهادت زده و مقابل الگوی جذاب مقاومت اسلامی الوی کج و وحشت‌آفرینی را ارائه می‌دهند.

امام جمعه قم از جنایات عربستان در کشورهای مختلف یاد کرد و ادامه داد: نظام آموزشی عربستان بوی خون می‌دهد چراکه در کتاب‌های آموزشی این رژیم آموزه‌های نادرستی از جهاد به دانش‌آموزان انتقال داده می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf1xdj.w6d0yagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما