پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 44117
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله نوری همدانی:

نیازهای روز جامعه برای وقف شناسایی شوند/ لزوم وقف برای بسط و گسترش اهداف انقلاب

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: لازم است نیازهای روز جامعه برای وقف شناسایی شوند که از مصادیق آنها می‌توان به بسط و گسترش اهداف انقلاب و بیداری اسلامی اشاره کرد.
نیازهای روز جامعه برای وقف شناسایی شوند/ لزوم وقف برای بسط و گسترش اهداف انقلاب
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: کار این سازمان بسیار مهم و دارای تاثیرات فراوانی است.

وی افزود: در قرآن کریم آیاتی در مورد وقف وجود دارد و بعد از نزول این آیات بود که مسلمانان نسبت به این سنت حسنه اقدام کردند؛ وقف دارای آثار و برکات خاصی است و باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه هر امتی در روز قیامت به واسطه کتابشان شناخته می‌شوند، گفت: در آن روز هر کس نامه اعمالش را به همراه خواهد داشت و علاوه بر این، کتابی در مورد آثار ماندگار وجود دارد، برخی از آنچه را انسان در زمان حیات انجام داده که وقف یکی از آنهاست، حتی بعد از مرگ در آن کتاب نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: عمل بر اساس نیت واقفان مطابق آنچه دقیقا خواسته آنها بوده، لازم و ضروری است؛ کیفیت نیت‌ها متفاوت است و در دوره‌های مختلف، گوناگونی فراوانی داشته است که باید مطابق همان عمل شود، البته در هر دوره، وقف باید بر اساس اقتضائات و نیازهای روز جامعه باشد.

آیت‌الله نوری همدانی بسط و گسترش اسلام و بیداری اسلامی را یکی از نیازهای اساسی جامعه جهانی دانست و تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین و لزوم حضور گسترده‌تر مردم در این اجتماع عظیم انسانی که قدرت اسلام را به دنیا نشان می‌دهد، از دیگر نیازهاست که وقف در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم رساندن پیام انقلاب به همه مردم جهان را یکی دیگر از نیازهای کنونی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید نسبت به این مسائل اطلاع‌رسانی و روشن‌گری و واقفان را در مورد لزوم این مسائل آگاه کرد.

وی با بیان اینکه تبلیغ وقف و احصاء و معرفی نیت‌های مورد نیاز برای وقف در دوران کنونی، تاثیر فراوانی در جامعه خواهد داشت، گفت: سه چیز سبب می‌شود انسان در برابر خداوند محبوب باشد، دین و تقوا، تواضع و بذل و بخشش این سه مورد هستند و وقف از مصادیق بذل و بخشش در راه خداست.

آیت‌الله نوری همدانی نیت خالص در انجام هر کاری را سبب برکت و موفقیت دانست و تصریح کرد: مدیران سازمان اوقاف باید با خلوص نیت وارد میدان شوند و در حراست از موقوفات کوشا باشند.

این مرجع تقلید افزود: ممکن است گاهی شکل وقف تغییر یابد بنابراین می‌توان موقوفه را فروخت و مشابه آن را در جایی دیگر و بر اساس همان نیت خریداری کرد و به مصرف رساند؛ همچنین حفظ و حراست از موقوفات در مقابل موقوفه‌خواران یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف است که به نحو احسن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: موقوفات بسیاری در کشورمان وجود داشته که در طول دوره‌های مختلف تاریخی توسط برخی افراد تصرف شده، بنابراین سازمان اوقاف باید این موقوفات را شناسایی کند و آنها را به وضعیت قبلی وقف بازگرداند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه نمی‌توان موقوفات یک بقعه متبرکه را برای بقعه‌ای دیگر بکار گرفت، گفت: حتی در مورد یک بقعه باید به نیت واقف توجه داشت و به عنوان مثال اگر برای عمران و آبادانی آن حرم وقفی صورت گرفته، نمی‌توان وجوهات مربوط به آن را به مبلغان داد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcguq9t.ak9tq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما