پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 44838
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ديواري كه شهر را دو تكه كرده است

قم نيوز : قم نیوز: راه آهن قم مدتي است كه در اقدامي تعجب برانگيز با استفاده از ديوارهاي بتني حائلي براي ريل ايجاد كرده و به نوعي با اين حركت شهر را به دو تكه تقسيم كرده است كه با وجود انتقادات مديران شهري هنوز دليل پافشاري بر اين امر مشخص نيست.
ديواري كه شهر را دو تكه كرده است
به گزارش قم نیوز، در هفته‌هاي اخير بحث‌هاي فراواني در خصوص ريل‌ راه‌آهن موجود در شهر قم و لزوم خارج كردن ريل از شهر مطرح شده و حاشيه‌هاي فراواني حول اين مطلب ايجاد شده است. اين روزها همين امر به نقل محافل شهري تبديل شده و تاكنون مواضع مختلفي از سوي اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهرداري در خصوص اين مطلب منتشر شده است.

سال‌هاست كه با توسعه بيش از پيش شهر قم و به تبع آن وجود شهرسازي نامتوازن ريل راه‌آهني كه روزي از حاشيه شهر عبور مي‌كرده است در مركز شهر قرار گرفته و در موارد بسياري مشكلاتي را براي شهروندان ايجاد كرده است.

عبور قطار از مركز شهر علاوه بر آلودگي صوتي، خطرات و مشكلات فراواني را براي شهروندان ايجاد مي‌كند و علاوه بر آن هزينه‌هاي گزافي را بر مديران شهر تحميل خواهد كرد.

اگر امروز گذري در مسير ريل راه آهن موجود در شهر شود اين مساله به خوبي نمايان است كه پل‌ها، زيرگذرها و بسياري از زيرساخت‌هايي كه مي‌توانست امكاني ويژه براي رفع مشكلات بسياري از معابر مهم شهر باشد امروز بر روي همين ريل‌هاي راه‌آهن ايجاد شده و هزينه‌هاي زياده را در بر داشته است.

هرچند معضلي جديد هم در اين بين به معضلات ديگر ريل اضافه شده و آن هم ديوار حائل است. مشخص نيست كه مسئولان راه آهن با چه مبنايي اين روزها ديواري بتني را حائل شهر كرده‌اند و به نوعي با اين اقدام شهر را به دو تكه تقسيم كرده‌اند.

ديواري كه هرچند شايد در تفكرات و مبناسازي آن‌ها ضامن سلامت و كاهش خطرسازي، همچنين حائلي صوتي باشد و از طرف ديگر حريم قديمي آن‌ها را حفظ كند اما مهملي بسيار مناسب براي آسيب‌هاي اجتماعي است.

با اين حركت تفكري قديمي كه نگاه مديران بيشتر به هسته مركزي و مناطق مرفه‌نشين و قديمي شهر است تقويت شده و مناطق محروم نيروگاه و حاشيه‌نشين‌ها بيش از پيش محروم مي‌شوند.

سال‌ها مديران شهر تلاش كردند با ساخت پل‌ها و افزايش راه‌هاي دسترسي ارتباط دو طرف رودخانه را برقرار كرده و از ايجاد گسست اجتماعي در اين دو محدوده جلوگيري كنند اما انگار اين حركت برخي مسئولان زنگ خطر مجددي بر همين مساله و ايجاد آسيب‌هايي اجتماعي است افزون بر اينكه اين ديوار‌ها علاوه بر اين مساله خطرات اجتماعي بيشتري را نيز به دنبال دارد.

علاوه بر اين، اينكه قرار بود ريل راه آهن جمع شده و اين محدوده در اختيار خدمات شهري قرار گيرد، به نظر مي‌رسد مديران امروز به دنبال راه اندازي مجدد اين ريل براي فعال كردن قطار سريع‌السير هستند تا با اين حركت به بسياري از پروژه‌هاي شهري نيز از جمله بلوار پيامبر اعظم كه محوري معنوي، تمدني و فرهنگي است خدشه وارد كنند.

تمام اين مسائل در كنار هم روند انتقادات مديران شهري حتي نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي را در پي داشته اما همچنان شاهد لجاجت مديران و باقي ماندن ديوارها و ريل راه آهن هستيم.

شهردار قم با اشاره به نظر رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص عبور ريل راه آهن از داخل شهر قم، گفت: رئيس مجلس در مصاحبه‌هاي خود نيز اعلام كرده‌اند كه عبور قطار از داخل شهر تنها به صورت زيرزميني امكان پذير است و اين امر نيز هزينه‌هاي زيادي را متوجه دولت مي‌كند و با توجه به طول مسير هزينه‌هاي زيادي در بر خواهد داشت.

دكترسقائيان نژاد با بيان اينكه اين پروژه نيز بسيار عظيم و پيچيده هست و هزينه‌ها را بالا مي‌برد، افزود: رئيس مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد دادند كه ايستگاه جمكران به عنوان ايستگاه مركزي خط سريع‌السير فعال شود.

وي با تاكيد بر اينكه با اين كار تغيير در سرعت قطار ايجاد نشده و مترو به اين ايستگاه متصل مي‌شود، گفت: در نهايت شرايط بهتري در اين خط برقرار خواهد شد و مشكلي نيز براي خدمت رساني به شهروندان ايجاد نمي‌شود.

شهردار قم با بيان اينكه اجراي برخي پروژه‌هاي شهري منوط به تعيين تكليف خط ريل راه آهن داخل شهر است، گفت: با اين وجود تكميل بسياري از پروژه‌ها در دستور كار شهرداري بوده و هيچ‌ پروژه‌اي متوقف نشده است.

سقائيان نژاد عبور قطار از داخل شهر را نيازمند احداث ۱۲ تقاطع غيرهمسطح روي ريل دانست و افزود: اين پروژه‌ها قريب به هزار ميليارد تومان اعتبار شهر را شامل خواهد شد و مشكلات فراواني را ايجاد مي‌كند.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم نيز با تاكيد بر مخالفت شوراي شهر با ديواركشي و احياي ريل راه آهن داخل شهر، تصريح كرد: در جلسات اخير شورا نيز بر اين مساله تاكيد شده كه عبور قطار سريع‌السير از داخل شهر تنها بايد به صورت زيرزميني باشد.

ولي‌الله بياتي با تاكيد بر اينكه ديوار كشي صورت گرفته از سوي راه‌آهن مورد تأييد شوراي شهر نيست، تصريح كرد: اين اقدام از سوي راه آهن بدون اعمال نظر شهرداري و شوراي شهر صورت گرفته است.

وي ديواركشي ريل راه آهن را از منظر شهري اشتباه دانست و افزود: ايجاد اين ديوار با اين وضعيت به صلاح شهر نبوده و شورا پيگير جمع آوري آن است.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم با تاكيد بر اينكه پيگيري‌هاي شورا و شهرداري براي جلوگيري از عبور قطار از داخل شهر قم ادامه مي‌يابد، گفت: نمايندگان مردم قم در مجلس نيز با اين امر مخالف هستند و همچنان منتظر نظر وزارت راه و شهرسازي هستيم تا بتوانيم رويكرد مناسبي براي اجراي پروژه‌هاي شهري ايجاد كنيم.

در هر حال نظر كارشناسان امر نيز بر اين نكته استوار است كه ديواركشي و عبور قطار از ميان شهر كار مطلوبي نبوده و بايد فكري ويژه‌ براي تعيين تكليف وضعيت فعلي ريل راه آهن شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcg779t.ak9tw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما