دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : 46013
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

طرح پدافند زیستی در استان قم تدوین شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر لزوم اجرای رزمایش زیستی به منظور آمادگی دستگاه‌های مختلف در مقابل سناریوهای احتمالی تهدیدهای زیستی تأکید کرد.
طرح پدافند زیستی در استان قم تدوین شود
به گزارش قم نیوز، سردار غلامرضا جلالی در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم که قبل از ظهر دوشنبه در سالن جلسات معصومیه فرماندار قم برگزار شد، اظهار کرد: تهدیدهای زیستی یا بیولوژیک یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین تهدیدهایی است که شکل می‌گیرد اما مقابله با آن کار سخت و پرهزینه‌ای است و در استان قم تلاش می‌کنیم که یک مرحله این کار مقابله را جلوتر پیش بینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساختار این قرارگاه به فرماندهی استاندار است، افزود: جانشین عملیاتی قرارگاه نیز بر عهده سپاه استان است و این تقسیم بندی در حوزه هسته‌ای و شیمیایی هم ابلاغ شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه رزمایش به منظور هماهنگی لایه‌های خدماتی انجام می‌شود، تصریح کرد: پدافند هسته‌ای در بوشهر یکی از رزمایش‌های موفق پدافند غیرعامل بود که توانستیم همه دستگاه‌های استان را در یک سناریو واحد هماهنگ کنیم.

وی با اشاره به اینکه گام اول رزمایش دام استان قم مشخص کردن وظیفه هر کدام از دستگاه‌ها است، بیان کرد: طرح ریزی پدافند زیستی باید در رزمایش دام استان قم انجام شود و موتور محرکه این کار در فرماندهی عملیاتی رزمایش که سپاه است انجام می‌شود.

جلالی ادامه داد: این طرح در استان‌های دیگر هم اجرا شده و الگوی کلی و تقسیم کار وجود دارد که می‌توانیم در اختیار استان قم قرار دهیم و بعد از تقسیم کار آموزش به هر دستگاه بر حسب وظیفه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بعد از آموزش چند دوره تمرین دورمیزی انجام می‌شود، افزود: مرحله آخر هم رزمایش عملیاتی است که بر اساس آموزش‌ها و طرح برنامه‌ریزی شده دستگاه‌ها در مرحله اقدام قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه مقابله با همچین حادثه‌ای همه دستگاه‌های استان و حتی کشور را در برمی‌گیرد، تصریح کرد: تهدیدهای زیستی ۳ منشأ طبیعی، تروریستی و تهدیدهای ناشی از کشور متخاصم دارند.

وی افزود: در حوزه تهدیدهای زیستی انسان هیچ دخالتی ندارد اما در حوزه تهدیدهای تروریستی عامل انسانی با استفاده از عناصر زیستی خطری را ایجاد می‌کند، اما منشأ سوم تهدید، کشوری علیه کشور دیگر اقدام به حمله زیستی می‌کند.

جلالی با اشاره به اینکه تشخیص نوع تهدید در حین عملیات کار سختی است، بیان کرد: تهدیدهای زیستی ۶ حوزه انسان، دام، غذا، نباتات، آب و محیط زیست را در بر می‌گیرد که هر کدام از این تهدیدها می‌تواند از یک حوزه به حوزه دیگر هم نفوذ پیدا کند.

وی با بیان اینکه عوامل تهدیدهای زیستی هم شامل پریون، ویروس، باکتری، قارچ است، تصریح کرد: بیماری‌های طبیعی، ویروس‌های ناشی از تغییرات طبیعی، عوامل زیستی نو ترکیب، عوامل زیستی جدید و مصنوعی واستراتژی های دشمن اولویت‌های تشخیص تهدیدهای زیستی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به مشخصات جنگ زیستی، افزود: جنگ زیستی می‌تواند در زمان جنگ یا صلح به وقوع بپیوند که در زمان صلح بیشتر اهداف جنگ زیستی اقتصادی است که نمونه آن حمله آمریکا به چین با ویروس سالس است که آن را تهدید بازار اقتصادی چین ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به ۱۰ گام اساسی پدافند زیستی، اظهار کرد: تهدیدشناسی، محیط شناسی، عملیات پدافند زیستی، امداد و نجات و درمان، محدود سازی منطقه عملیات، رفع آلودگی، ردیابی عامل تهدید، ساخت دارو و پادتن و مستنمد سازی و ارزیابی موضوع، ۱۰ گام اساسی است برای فرماندهی یک اقدام پدافند زیستی باید صورت بگیرد.

جلالی از تدوین کتابی به منظور تشریح انواع جنگ زیستی در سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و گفت: این بحران‌ها با سناریوهای مختلفی است و ممکن است سناریویی بسیار پرخطر باشد و ممکن است یک سناریو در سطح پایین‌تر حل شود و باید قرارگاه استان در سطح استانی طرح پدافند زیستی را نوشته و طراحی کنند و بعد همین طرح بر اساس کارگروه‌ها آموزش داده می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdsz0o.yt09f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما