چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 46089
منبع : خبرگزاری فارس

واکنش آيت‌الله مكارم شيرازي به قانون منع ورود اتباع مسلمان به آمريکا

قم نيوز : قم نیوز: يكي از مراجع تقليد گفت: اتباع هفت كشور اسلامي به آمريكا ممنوع الورود شدند، در حالي كه عربستان سعودي به عنوان زادگاه تروريسم آزاد هستند كه بيايند و بروند، اين چه منطق و برنامه‌اي است.
واکنش آيت‌الله مكارم شيرازي به قانون منع ورود اتباع مسلمان به آمريکا
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان خداوند دو خصلتی است که بالاتر از آنها چیزی پیدا نمی‌شود، در نقطه مقابل دو خصلت شرک به خدا و ضرر رساندن به بندگان خدا است که بدتر از آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ایمان به خدا شامل توحید است، در توحید ذات و صفات اغلب مردم مشکلی ندارند، منظور از توحید افعال این است که بدانیم در این عالم هر چه هست به اراده خداوند است، اینگونه مردم دستیابی به مقدرات را از طریق مردم، دروغ و دزدی محقق نمی‌دانند.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت توکل به خدا گفت: اگر انسان بداند همه چیز از سوی خداوند است،‌ هر چه نیاز است از او می‌خواهد، این امر به جز این است که فرد مقدرات را دست آمریکا بداند،‌ لازمه توحید افعالی توکل است.

وی عنوان کرد: نیکی و ضرر رساندن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم است، اگر در آب و برق صرفه‌جویی کنیم، این نعمت به دیگران نیز می‌رسد، این نیکی کردن غیرمستقیم است، مصرف اجناس داخلی سبب می‌شود، کارخانه‌های داخلی راه بیفتند، به  این وسیله اشتغال ایجاد می‌شود، این خیر غیرمستقیم را شامل می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: اگر مسائل محیط زیست را رعایت نکنیم، ضرر غیرمستقیم به دیگران و آیندگان وارد می‌شود، اینکه به صورت قاچاقی درخت جنگل را از ریشه درآوری، سیلاب راه می‌افتد و خانه‌های عده‌ای را ویران می‌کند، اینگونه به طور غیر مستقیم به افراد ضرر وارد می‌شود، بنابراین باید در این زمینه دقت کرد.

وی با اشاره به فرارسیدن دهه فجر گفت: پس از ورود امام خمینی 10 روز زمان صرف شد و حکومت تغییر کرد، امام خمینی(ره) افراد مسلح نداشتند و متکی به دولت خارجی نبودند، ایشان به جز توکل بر خدا و اعتماد بر نیروی مردم چیزی در دست نداشتند، مردم بادست خالی حکومت 2 هزار و 500 ساله را ساقط کردند که به معجزه شبیه است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ اتحاد مردم از جمله عوامل پیروزی بود، همه با یکدیگر یک صدا بودند و به فداکاری پرداختند، ولی درایت امام خمینی(ره) سبب شد، شهدا به حداقل برسد، توکل بر خدا عامل سوم است، بنابراین مردم دست به دست یکدیگر دادند و حکومت با آن عظمت ریشه‌کن شد.

وی یادآور شد: اکنون نیز باید به سوی وحدت رفت، بدون رهبر نمی‌توان کاری کرد، این درس عبرت در تاریخ برای همه است که می‌توان با دست خالی در ایام کوتاه چنین قدرت مهمی را واژگون کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: توکل بر خدا یعنی اعتماد به دیگران نداشته باشیم، دیگران به عهد خود وفادار نیستند، زمانی که قومی تعهد می‌کرد، سپس کسانی برمی‌آمدند، تعهدات قوم را می‌پذیرفتند، ‌دولت‌های بعدی، تعهدات دولت قبلی را می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه کجای دنیا مانند آمریکا این بی‌قانونی است، گفت: نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، به کسی که خودش به خودش اعتماد ندارد، می‌خواهیم به او اعتماد کنیم؟

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: شما به مردم اجازه تحصیل و کار دادید، اکنون به او اجازه نمی‌دهید که خانواده خود را ببیند، این امر با مسائل اخلاقی و با اصول بین‌المللی سازگاری ندارد.

وی عنوان کرد: اتباع هفت کشور اسلامی ممنوع الورود شدند، در حالی که عربستان سعودی به عنوان زادگاه تروریسم آزاد هستند که بیایند و بروند، این چه منطق و برنامه‌ای است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgyz9t.ak9374prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما