شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : 4796
استاندار قم بیان کرد:

سرانه مطالعه موجود برای ملت ایران شایسته نیست

قم نيوز : قم نیوز: موسی‌پور اذعان داشت: سرانه مطالعه موجود برای ملت ایران شایسته نیست و باید در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
سرانه مطالعه موجود برای ملت ایران شایسته نیست
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور ظهر امروز در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه یاد یار مهربان که در مدرسه امام صادق (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند تعالی معجزه آخرین پیامبر (ص) را کتاب قرار داد، اظهار داشت: پیامبر (ص) رسالت خود را با خواندن آغاز کرد و نخستین کلمات که ایشان دعوت خود را با آن آغاز کرد علم، دانش و قلم بوده است.

وی ادامه داد: فرهنگ اسلامی بر مبنای کتابخوانی شکل گرفته است و مسلمانان تا زمانی که به این فرهنگ پایبند بودند موفق و سربلند عمل کرده‌اند، هر میزان که از این فرهنگ اصیل فاصله گرفته شده رکود و عقب‌ماندگی اتفاق افتاده است.

استاندار قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی نگاهی دوباره بر این فرهنگ اصیل داشت، گفت: امروز توجه به علم و دانش رونق فراوانی یافته است اما تا رسیدن به جایگاه واقعی در این زمینه فاصله بسیار است.

موسی‌پور اذعان داشت: سرانه مطالعه موجود برای ملت ایران شایسته نیست و باید در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

به گفته وی در حوزه کتاب و کتابخوانی و نشر فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است اما در حوزه نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه کمتر کار شده است.

استاندار قم خاطرنشان کرد: تمام نهادهای فرهنگی یکی از محوری‌ترین برنامه‌های خود را نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه قرار دهند چرا که در حوزه کتابخوانی نقص بزرگ کمبود سرانه مطالعه است.

امروز توسعه فرهنگ کتابخوانی نیاز به ارائه برنامه‌های متنوع دارد
موسی‌پور اذعان داشت: با وجود اینکه سرانه مطالعه قم بیش از سرانه مطالعه در کشور است اما باید تلاش‌های بیشتری شود تا به جایگاه واقعی کتابخوانی در کشور دست یابیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها مهمترین رویکرد خود را توجه به مسائل فرهنگی و توسعه کتاب و کتابخوانی قرار دهند، عنوان داشت: اهتمام دانش‌آموزان به کتابخوانی و تمایل به خواندن باید افزایش یابد در این صورت ملت ایران اسلامی موفق و سربلند است و اقداماتی در این راستا از جمله برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان موثر خواهد بود.

استاندار قم تصریح کرد: مشکل امروز، کمبود کتاب، کتابخانه و نشر نیست، مشکل اصلی که نیاز به اهتمام ویژه دارد، توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

موسی‌پور گفت: آموزش و پرورش باید به روش‌ها و شیوه‌های گوناگون در زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی دست یابد و تمرکز ویژه نسبت به این موضوع داشته باشد.

محتوای کتاب‌های ارائه شده به دانش‌آموزان مورد توجه باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان و نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: کتاب‌هایی که از این نمایشگاه توسط مدارس استان خریداری می‌شود باید از نظر موضوع و محتوا مورد توجه قرار گیرد.

استاندار قم بیان کرد: این کتاب‌ها به‌عنوان غذای فکری به جامعه دانش‌آموزی عرضه می‌شود در نتیجه باید توجه شود که چه مطالبی برای تغذیه روحی این قشر جامعه در نظر گرفته شده است.

موسی‌پور گفت: اهدا، خرید کتاب و تجهیز کتابخانه امر مطلوبی است اما این موارد باید در چارچوب یک برنامه‌ریزی منسجم باشد.

به گفته وی نیازهای روحی و فکری دانش‌آموزان باید شناسایی ‌شود و ارائه کتاب با برنامه‌ریزی صورت گیرد.

استاندار قم با بیان اینکه مطالعه دقیق ثمربخش است و همواره باید با برنامه‌ریزی باشد، خاطرنشان کرد: اگر مطالعه همراه با برنامه‌ریزی نباشد سودی نخواهد داشت.

صدا و سیمای قم به جای پخش فیلم‌های تکراری کتابخوانی را توسعه دهد
موسی‌پور گفت: از دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما انتظار می‌رود در امر ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش لازم را داشته باشند.

وی ۲۰ ساعته شدن پخش صدا و سیمای مرکز قم را فرصتی مغتنم شمرد و خاطرنشان کرد: به جای پخش سریال‌های تکراری که مردم چندین بار مشاهده کرده‌اند، جلساتی با ادارات مربوطه برگزار شود و برنامه‌هایی با محتوای مفید ارائه شود.

استاندار قم عنوان کرد: معرفی افرادی که در کتابخوانی موفق عمل کرده‌اند، برگزاری مسابقات فرهنگی و ارائه روش مطالعه از اموری است که تمایل به کتابخوانی را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.wnkt23nq-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما