سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : 48942
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

ضرورت استفاده از آیات قرآن در تفسیر این کتاب آسمانی

قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ابن عباس از شاگردان امام علی(ع) گفته است که قرآن را خود قرآن تفسیر می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ابن عباس از شاگردان امام علی(ع) گفته است که قرآن را خود قرآن تفسیر می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ابن عباس از شاگردان امام علی(ع) گفته است که قرآن را خود قرآن تفسیر می‌کند.
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه درس تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به قرآن کریم اظهار کرد: زمان این کتاب آسمانی را تفسیر می‌کند و هر چه زمان بگذرد، انسان بهتر حقایق قرآن را متوجه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر معنای یکی از آیات قرآن را متوجه نشدیم، نباید این کتاب آسمانی را متهم کنیم، بلکه باید صبر داشته باشیم تا زمان بتواند آن آیه را تفسیر کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: افرادی در دوران جاهلیت بودند که نام کاهن داشتند و از آینده خبر می‌دادند، شیاطینی به این کاهن‌ها کمک می‌کردند تا بتوانند از اتفاقات آینده مطلع بشوند، این قضیه تا بعثت رسول اکرم(ص) ادامه داشت، یکی از علایم بعثت پیامبر اعظم(ص) همین ناتوان شدن شیاطین در استراق سمع فرشتگان بود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به واژه شهاب اظهار کرد: این واژه سنگ‌هایی است که از کره‌های دیگر جدا شده است و با سرعت حرکت می‌کند، زمانی که این سنگ‌ها به هوا می‌خورد، خرد می‌شود و آتش می‌گیرد، شهاب در همین نزدیکی‌ها است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که منظور از شهاب در قرآن همین شهاب‌سنگ‌هایی است که در این دنیا می‌بینیم، این در حالی است که شهاب کنایه از آتش است و منظور از شهاب در قرآن یک نوع آتش خاص سوزاننده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در سوره‌های مختلف همچون ملک، صافات و جن کلمه شهاب آمده است و منظور از این شهاب، شهاب‌سنگ‌ها نیست، ما فهم خودمان را از قرآن می‌گوییم و فهم خودمان را به خدا نسبت نمی‌دهیم، در یک سوره قرآن به جای واژه شهاب از مصابیح استفاده شده است و از این جا متوجه می‌شویم که معنای شهاب در قرآن شهاب سنگ نیست.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به جایگاه فرشتگان اظهار کرد: آن‌ها در یک جایگاه عالی قرار دارند که شیاطین اجازه ورود به این جایگاه را ندارند، اگر شیاطین بخواهند که وارد جایگاه فرشتگان شوند، هدف شهاب‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر کسی نتوانست آیه ای را به درستی معنا کند، بهتر است که معنای آیه را به خداوند واگذار کند، باید برای تفسیر یک آیه قرآن از آیات دیگر هم استفاده کنیم و بتوانیم با کمک قرآن تفسیر این کتاب آسمانی را انجام بدهیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: سید قطب گفت که پیش از تفسیر قرآن اعتقاد به جن نداشتم، اما زمانی که به تفسیر سوره جن رسیدم، به جن اعتقاد پیدا کردم.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به جن اظهار کرد: خداوند بارها در قرآن به جن اشاره کرده است و صرفا جن یک تعبیر نیست، بلکه یک موجود در جهان است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن فرموده است که آسمان نخست را با چراغ‌هایی زینت بخشیدیم، چراغ به معنی نجوم است که شب‌های آسمان را روشن می‌کند، دو واژه شهاب و مصابیح در قرآن معنای یکسان دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: ابن عباس از شاگردان امام علی(ع) گفته است که قرآن را خود قرآن تفسیر می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgxy9t.ak97t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما