پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 49017
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام رفیعی:

عقل بالاترین نعمت الهی است/باید برای شکر و قناعت تمرین کنیم

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عقل بالاترین نعمت الهی است گفت: بیشترین گرفتاری ما در جامعه به خاطر عدم استفاده از قوه تعقل است.
عقل بالاترین نعمت الهی است/باید برای شکر و قناعت تمرین کنیم
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به ویژگی‌های خداوند اظهار کرد: خدا هم بعد رحمانی و هم بعد غضبناک دارد، انسان هم باید خوف و رجا را با هم داشته باشد.

وی ادامه داد: انذار و تبشیر با هم است، البته رحمت خداوند بر غضب او غلبه دارد، اما برخی از آیات قرآن کریم در مورد عذاب است و بی توجهی به این آیات موجب لاابالی گری انسان می‌شود، ائمه معصومین(ع) کسانی که گفتند ایمان تنها سخن است و عمل در آن نیست را لعنت کردند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم(ص) زمانی که به یاد جهنم می‌افتاد، رنگ چهره اش عوض می‌شد، استمرار عذاب جهنم برای کافران است، شیخ مفید می‌گفت که خلود در جهنم برای مسلمانان نیست.

رفیعی با اشاره به ویژگی‌های جهنم اظهار کرد: جهنم جایگاه بدی است، آنجا مظهر خشم خداوند است، زمانی که گروهی از کافران وارد جهنم می‌شوند، نگهبانان آنجا از جهنمیان می‌پرسند که آیا پیامبر نداشتید، اهل جهنم پاسخ می‌دهند که ما پیامبر داشتیم، اما او را تکذیب کردیم و گفتیم که خداوند پیغمبری نفرستاده است.

وی ادامه داد: جهنمیان می‌گویند که اگر به حرف‌های پیامبران خود گوش می‌کردیم، اهل جهنم نبودیم، قرآن کریم بارها در آیات مختلف بر تعقل تاکید کرده است، آن چیزی که برای خداوند بفرستیم، ماندنی است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بیشترین گرفتاری ما در جامعه به خاطر عدم استفاده از قوه تعقل است، عقل بالاترین نعمت الهی است و کتاب‌های حدیثی ما با عقل و جهل شروع می‌شود.

رفیعی با اشاره به زندگی قارون اظهار کرد: کثرت مال موجب شد که قارون از عقلش استفاده نکند، حضرت خدیجه پولدار بود، اما این موجب نشد که اسلام نیاورد.

وی ادامه داد: بلعم باعورا برای حضرت موسی در روستا تبلیغ می‌کرد و به مقام اجابت دعا رسید، اما بلعم باعورا گرفتار عجب شد در حالی که عظمت بزرگان دین ما به تواضع بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم(ص) اجازه نمی‌داد که کسی از او تعریف کند، مستی جوانی گاهی موجب می‌شود که برخی از قدرت عقل خود استفاده نکنند و برخی جوانان به جوانی خود مغرور هستند که این کار اشتباهی است.

رفیعی با اشاره به ضرورت دوری انسان از تعریف کردن اظهار کرد: برخی کارها عقل و وقار را از انسان می‌گیرد، مستی مدح و مستی جوانی موجب از کار افتادن قوه عقل می‌شود و انسان باید از این چیزها پرهیز کند.

وی ادامه داد: باید به تقویت عقل خودمان بپردازیم، در روایات آمده است که چند چیز بین مردم کم است، از جمله این چیزها یقین است. اگر انسان به دستورات خداوند یقین داشت، هیچ گاه دست به گناه نمی‌زد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم کمتر قناعت دارند خاطرنشان کرد: باید برای قناعت و شکرکردن تمرین کنیم که این موارد با ارزش است و با تمرین به مقام شکر، صبر و قناعت خواهیم رسید.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdca0wny.49no615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما