دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 49207
منبع : خبرگزاری فارس
مديركل دامپزشكي استان قم خبر داد

كاهش 6 درصدي كانون بيماري‌هاي دامي در قم

قم نيوز : قم نيوز: مديركل دامپزشكي استان قم گفت: در مجموع تعداد كانون‌هاي بيماري‌هاي دامي 6 درصد سال گذشته نسبت به سال 94 كاهش پيدا كرده است.
كاهش 6 درصدي كانون بيماري‌هاي دامي در قم
كاهش 6 درصدي كانون بيماري‌هاي دامي در قم
به گزارش قم نيوز، محمد مهدی رفیعی امروز، با اشاره به اقدامات در زمینه بیماری تب برفکی اظهار کرد: با اقداماتی مانند واکسیناسیون گسترده میزان بیماری تب برفکی گاوی 28 درصد و کانون‌های تب برفکی گوسفند 40 درصد در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوسفندی شروع شده و اکنون در حال گذراندن مراحل انتهایی است اگر دامداران موفق نشدند واکسیناسیون انجام دهند به مراکز دامپزشکی بخش مراجعه کنند تا واکسیناسیون برای آنها انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به طرح واکسیناسیون تب برفکی دامی گفت: واکسن این طرح رایگان است ولی هزینه واکسیناسیون از دامداران اخذ می‌شود. در سال 95 کاهش برخی از بیماری‌ها وجود داشتد و در مجموع تعداد کانون‌های بیماری‌های دامی 6 درصد نسبت به سال 94 کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی دامی 82 درصد، تیلریوز 24 درصد، آبله گوسفندی 28 درصد، بیماری حاری 62 درصد، تب برفکی گوسفندی 36 درصد و پی پی آر 46 درصد کاهش داشته است.

رفیعی کاهش تلفات دام گوشتی را یکی از موفقیت‌های خوب در سال 95 ذکر کرد و افزود: 26 درصد تلفات مرغ گوشتی در سال 95 نسبت به سال 94 کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه استان در زمینه آنفلوانزا پاک است گفت: اقدامات مختلف در زمینه پیشگیری از این بیماری صورت گرفته و در برنامه امسال مهم‌ترین بحث توسعه آموزش‌هاست. هر دامداری باید اقدامات حفاظتی و پیشگیری را در دامداری خود رعایت کند و بحث آموزش و اطلاع‌رسانی مرغداران در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم یادآور شد: دفترچه‌های آموزشی آماده شد که به مرغداران تحویل داده شد و به صورت مطلوب تمام ضوابط بهداشتی و توصیه‌ها در آن اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه نظارت‌های بهداشتی سال گذشته شروع شده و امسال تقویت می‌شود تا با کمک مرغداران شرایط بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbz5ba.rhb9gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما