يکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : 5023
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی خبر داد:

تهیه 10 طرح مستند برای مقابله با شبهات موجود در جامعه

قم نيوز : قم نیوز: رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم گفت: 10 طرح مستند به منظور مقابله با مسائلی چون هجوم وهابیت و مسیحیت توسط این مرکز تهیه شده است.
تهیه 10 طرح مستند برای مقابله با شبهات موجود در جامعه
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام حسن رضایی‌مهر اظهار کرد: هر یک از گروه‌های تخصصی موجود در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم از حدود ۲۰ محقق به همراه یک مدیر گروه تشکیل شده‌اند.

وی افزود: شیوه پاسخگویی به شبهات در این مرکز به دو دسته تقسیم می‌شود که یک نوع آن، پاسخ سریع و اورژانسی به سئوالات است که غالب آنها مربوط به مسائل مطرح شده در روزنامه‌ها و مطبوعات می‌شوند که نیازمند جواب فوری هستند.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم با بیان اینکه گروه دیگر شبهات شامل مسائل مبنایی و جدی علمی می‌شوند گفت: مطرح کننده شبهه نیز در این میان نقش اساسی دارد و در نهایت می‌توان گفت این دسته شامل سئوالاتی هستند که نیازمند تحقیق و مطالعه بوده و پاسخ به آنها پس از بررسی‌های کارشناسانه صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سئوالات فقهی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند، نخست سئوالاتی که در مورد احکام شرعی بوده و دسته دیگر، پرسش‌هایی که در رابطه با فلسفه تشریع احکام مطرح می‌شوند.

رضایی مهر با اشاره به ایجاد بانک مشخصات کاربران در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم افزود: اطلاعات مربوط به سئوال کننده شامل جنسیت، سن، شهر و دیگر مواردی که شخص آنها را در فرم مربوطه وارد کرده است در اختیار پاسخگو قرار می‌گیرد تا جواب به سئوالات نیز با دقت بیشتری داده شود.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم ادامه داد: این کار علاوه بر افزایش کیفی پاسخ‌های ارائه شده، اطلاعات آماری خوبی را نیز در اختیار مرکز قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به مشخص شدن فراوانی شبهات موجود در جامعه به تفکیک سن، جنس و منطقه جغرافیایی اشاره کرد.

وی از انتشار سری دوم لوح فشرده مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌ها خبر داد و گفت: سری نخست این نرم افزار با بیش از ۸ هزار سئوال و جواب، با استقبال خوب محققان و عموم مردم مواجه شده است.

رضایی مهر با اشاره به ارتباط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات با مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه اظهار کرد: اندیشه اولیه تاسیس این مرکز از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد ضمن اینکه علمای طراز اول حوزه و مراجع عظام تقلید هم از این اقدام حمایت کرده‌اند.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم ادامه داد: این مرکز در حال حاضر اعتبار بالایی داشته و بسیاری از مسوولین دعوت ما را برای حضور در جلسات گفتمان قبول می‌کنند.

وی با بیان اینکه محصولات این مرکز شامل کتاب، مجله و نرم افزار توسط دیگر موسسات همسو مورد استفاده قرار می‌گیرد عنوان کرد: یکی دیگر از کارهای انجام شده در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، شناسایی سایت‌های اینترنتی مختلفی است که در فضای مجازی به شبهه افکنی مشغول هستند.

رضایی مهر گفت: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ پایگاه اینترنتی در این زمینه شناسایی شده‌اند و علاوه بر این گروهی از کارشناسان مرکز نیز در قالب واحد رسانه، به بررسی شبهات مطرح شده در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌پردازند.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم از تهیه ۱۰ طرح مستند به منظور مقابله با شبهات موجود خبر داد و افزود: هجوم وهابیت و مسیحیت از جمله مسائلی است که در حال حاضر رونق داشته و این طرح‌ها به منظور مقابله منطقی با آنها اجرا خواهند شد.

وی یکی دیگر از شبهات روز جامعه را بحث اندیشه سیاسی حکومت اسلامی دانست و تصریح کرد: پلورالیسم دینی نیز از دیرباز تاکنون در میان برخی گروه‌ها و افراد جریان دارد اما در عین حال به اعتقاد ما باید به پاسخگویی منطقی در مقابل همه این مسائل پرداخت زیرا این نوع برخورد، تحسین طرف مقابل را نیز در پی دارد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcb.5bsurhbgfiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما