شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : 54524
منبع : خبرگزاری فارس
محمد علی نباتی

یک خطای فاحش!

قم نيوز : قم نیوز: گاهی برخی خبرنگاران و گزارش نویسان، با تحلیل سطحی آمار و داده‌ها، خود و مخاطب را دچار اشتباه می‌کنند. انتظار این است که این قشر با مبانی تحلیل آمارها آشنا باشند.
یک خطای فاحش!
یک خطای فاحش!
به گزارش قم نیوز آمار، نظر سنجی و به طور کلی جمع آوری داده خود مقوله و فرآیندی کاملا علمی است ولی بعد از استخراج آمار و داده‌ها، تحلیل و استنتاج آنها فرایندی مجزا داشته که اگر بیش از دریافت داده اهمیت نداشته باشد به همان اندازه مهم است.

اگر در تحلیل، تاویل، استنتاج و...دچار اشتباه شویم چه بسا کاملا نتیجه عکس بگیریم. این قدرت تحلیل اگرچه یک مبانی ثابت داشته اما در ساحت‌های متفاوت، تخصصی مجزا می‌طلبد.

به این مثال‌ها دقت کنید: «افزایش 37 درصدی دستگیری سارقان و 25 درصدی متلاشی شدن باندهای مواد مخدر در سال 94 در قم»؛ از این آمار چه نتیجه‌هایی می‌توان گرفت؟

بهبود عملکرد پلیس قم در برخورد با جرایم؟ افزایش آمار جرم در قم؟ افزایش امنیت اجتماعی؟ کاهش امنیت اجتماعی؟ یا...

فرض کنیم که این آمار کاملا بالعکس بود! یعنی  کاهش دستگیری و متلاشی شدن باندهای مواد مخدر را شاهد بودیم باز سؤالات و تحلیل‌های مفروض  بالا به جای خود باقی است.

صرف این آمار تنها بیانگر افزایش ماموریت‌ها و فعالیت‌های پلیس استان قم در سال 94 است.

تعمیم دادن آمارهای اینچنینی (به ویژه آمار و گزارش‌های عملکردهای سازمانی) برای تحلیل‌های اجتماعی خطایی کاملا فاحش است. اگر چه می‌توان به عنوان مکمل و تکه‌ای برای تکمیل پازل تحلیل استفاده شود، اما استناد تنها به این آمار، قطعا ما را دچار خطا می‌کند.

در این بین گاهی برخی خبرنگاران و گزارش نویسان، با تحلیل سطحی آمار و داده‌ها، خود و مخاطب را دچار اشتباه می‌کنند. انتظار این است که این قشر با مبانی تحلیل آمارها آشنا باشند. همچنین استفاده ابزاری از آمار نیز تهدیدی جدی است که در تضاد با اصول و  اخلاق حرفه ای است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjxiei.uqex8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما