چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 57622
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم خبر داد؛

افزایش ۱۰ درصدی بودجه قم در بخش حقوق و مزایا/ افزایش مهاجرت به قم

قم نيوز : رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، گفت: در بودجه قم حدود ۱۰ درصد حقوق و مزایا و حدود ۷ درصد سایر هزینه‌های ما افزایش داشته است.
افزایش ۱۰ درصدی بودجه قم در بخش حقوق و مزایا/ افزایش مهاجرت به قم
افزایش ۱۰ درصدی بودجه قم در بخش حقوق و مزایا/ افزایش مهاجرت به قم
به گزارش قم نیوز سید حسن رضوی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، ابتدا به برخی ویژگی‌های بودجه ۹۷ پرداخت و اظهار داشت: اصلاحات ساختاری در تدوین بودجه برای اولین بار به صورت جدی به وجود آمده است، بودجه‌ریزی را مبتنی بر عملکرد انجام داده و افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای را مد نظر قرار داده‌اند و حرکت به سمت تمرکز زدایی و محور قرار دادن استان‌ها بوده است.

وی افزود: این بودجه توجه ویژه به اولویت‌های برنامه ششم داشته است و به ترتیب، بودجه آب، محیط زیست، ساماندهی پسماندها و مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، حمل و نقل ریلی و عمومی و توسعه سواحل مکران و توجه به مسکن، بافت‌های فرسوده و تقویت بنیه دفاعی کشور اولویت‌های برنامه‌ای بودجه ۹۷ کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، گفت: آب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی و بافت فرسوده به همراه بحث گردشگری از اولویت‌های اصلی استان قم است.

توجه به گسترش تولید و اشتغال در بودجه ۹۷

وی با بیان اینکه ویژگی مهم بودجه ۹۷ توجه به تولید و اشتغال است، عنوان کرد: توسعه تولید و اشتغال و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت عمومی در این راستا مد نظر قرار گرفته و در سال ۹۷ بخش عمده‌ای از اعتبارات پروژه‌های عمرانی در قالب تسهیلات، صندوق و مشارکت بخش خصوصی اتفاق می‌افتد.

رضوی با اشاره به اینکه توجه به صادرات غیر نفتی، عدالت اجتماعی، تلاش برای حذف فقر مطلق و افزایش یارانه مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی از دیگر ویژگی‌های بودجه ۹۷ است، گفت: در بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد به عبارتی اهداف کمی برای دستگاه‌ها تعریف شده که بر اساس آن اعتبارات هزینه‌ای برای دستگاه‌ها تعریف می‌کنند و لذا برای هر فعالیت بهای تمام شده مشخص و بر اساس آن هزینه دستگاه تعیین می‌شود تا هم چابک‌سازی دستگاه‌ها و هم قیمت فعالیت‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: اختیارات استان‌ها در بخش‌های عمرانی و هزینه‌ای تغییر کرده است به نحوی که حدود ۸۶۸ طرح ملی در بودجه ۹۷ استانی شده و اعتبار هزینه‌ای استان‌ها از حدود ۴.۳ درصد به ۲۴.۳ درصد رسیده به عبارتی ۲۰ درصد توزیع اعتبارات هزینه‌ای به استان‌ها سپرده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: در این روش حذف موازی کاری‌ها و صرفه‌جویی در اعتبارت دستگاه‌های اجرایی به وجود می‌آید، نظارت بهتر ایجاد می‌شود به علت کم بودن فعالیت‌ها و برقراری ارتباط نظام‌مند بین عملکرد و تخصیص نیز به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ حدود ۳۴ درصد دستگاه‌ها و ردیف‌های ملی و ۱۰۰ درصد دستگاه‌های استانی قرار است بودجه‌ریزی آن‌ها مبتنی بر عملکرد باشند، تصریح کرد: سهم اعتبارات متفرقه از ۲۰ درصد در سال ۹۶ به ۱۱.۸ درصد در سال ۹۷ کاهش پیدا کرده و دولت برای اولین بار با سیاست کاهش هزینه‌های خود ورود پیدا کرده است.

رضوی افزود: به طور میانگین هر ساله دولت حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد رشد بودجه‌ای داشته که در سال ۹۷ این به ۵.۷ کاهش پیدا کرده و به عبارتی دولت در مباحث هزینه‌ای از بودجه خودش شروع کرده است.

وی با بیان اینکه سهم استان‌ها در اعتبارات سرمایه‌ای یا عمرانی به بیش از ۳۰ درصد در سال ۹۷ رسیده است، افزود: ۸۶۸ طرح از ملی به استانی منتقل شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، ادامه داد: یکی از مهمترین بحث‌های جامعه تولید و اشتغال است که دولت به اشتغال گسترده توجه جدی داشته و در این راستا برای روستاییان و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ارقام خوبی در نظر گرفته است و همچنین و در مجموع برای تولید و اشتغال حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان تعیین نموده که ۹۸۰ هزار شغل را ایجاد کند.

وی در خصوص یارانه‌ها، افزود: هدف دولت این است پرداخت یارانه نقدی به اقشار نیازمند را ادامه دهد.

کاهش سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های عمرانی استان

رضوی تصریح کرد: در پروژه‌های عمرانی استان نیز سهم دولت در سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده و سهم مشارکت بخش عمومی و خصوصی جایگزین آن شده است و امیدواریم با این تغییراتی که به وجود آمده پروژه‌های تملک دارایی ما بتواند پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه در بحث هزینه‌ها حدود ۱۰ درصد حقوق و مزایا و حدود ۷ درصد سایر هزینه‌های ما افزایش داشته، گفت: اعتبارات آموزش و پرورش، بنیاد شهید و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از ملی به استانی تبدیل شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، ابراز کرد: در قم جمعیت ۱۶۰ هزار نفری از سال ۱۳۳۵ به حدود ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار نفر در سال ۹۵ رسیده یعنی در ۶۰ سال جمعیت قم ۸ برابر شده که حکایت از این دارد قم سال‌های پر مهاجرتی را پشت سر گذاشته است.

بیشترین رشد جمعیت در منطقه پردیسان

وی با اشاره به اینکه بیش از دو و نیم برابر کشور جمعیت قم افزایش پیدا کرده و جمعیت شهر نشین ما رشد زیادی داشته است، گفت: از ۶۰ درصد در سال ۳۵ به ۹۵.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده و تراکم جمعیت از ۳۰ نفر در کیلومتر مربع به ۱۱۲ نفر در کیلومتر مربع رسیده است که نشان می‌دهد جمعیت متراکمی در مجموعه استان به خصوص در شهر قم داریم.

رضوی عنوان کرد: در شهر قم سهم واحد آپارتمانی نسبت به کل واحدهای مسکونی حدود ۴۶ درصد در سال ۹۵ بوده است که از نسبت کشوری آن جلو زده‌ایم و به عبارتی شهر قم بیشتر به صورت عمودی در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه جمعیت شهر قم در سال ۹۵ حدود ۱ میلیون و ۲۰۱ هزار نفر شمارش شده است و نسبت به سال ۹۰ تعداد ۱۲۶ هزار نفر افزایش داشته که حدود ۱۲ درصد افزایش جمعیت را نشان می‌دهد، افزود: در مناطق قم طی این ۵ سال بیشترین رشد جمعیت مربوط به منطقه ۸ پردیسان با رشد ۲۱۰ درصدی بوده است که از ۳۹ هزار نفر به ۱۲۱ هزار نفر رسیده است؛ منطقه ۳ و ۷ رشد منفی و سایر مناطق رشد مثبتی داشته‌اند.

انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcb50bs.rhbz5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما