پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 57986
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

دیدگاه انتقادی موجب تقویت دانشجویان در فلسفه می‌شود

قم نيوز : رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: دیدگاه انتقادی در تفسیر مباحث مختلف موجب می‌شود دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی فلسفی با مبانی نقد آن نیز آشنا شوند و بتوانند در این حوزه با قدرت بیشتری عمل کنند.
دیدگاه انتقادی موجب تقویت دانشجویان در فلسفه می‌شود
دیدگاه انتقادی موجب تقویت دانشجویان در فلسفه می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری ظهر امروز در کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی ارزیابی دیدگاه «هرش» در باب اعتبار در تفسیر که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه دانشجویان با مبانی هرش در باب اعتبار تفسیر آشنایی ندارند، اظهار کرد: مبانی کتاب دکتر هرش تاثیر بسیار زیادی در نقد مبانی تفسیری دارد و اگر دانشجویان و پژوهشگران اطلاعات لازم این کتاب را دریابند می‌توانند در دوره معاصر عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه کتاب هرش دارای پنج فصل با دیدگاه‌های انتقادی است، عنوان کرد: این دیدگاه انتقادی موجب می‌شود دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی فلسفی با مبانی نقد آن نیز آشنا شوند و بتوانند در این حوزه با قدرت بیشتری عمل کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به نکات کلیدی کتاب هرش، مطرح کرد: معنای متن با آگاهی ارتباط دارد و این آگاهی با مفسر مرتبط نیست بلکه از مولف تاثیر می‌گیرد و با درک این معنا می‌توانیم قصد و نیت مولف را بشناسیم و اولویت‌های او را دریابیم.

وی با بیان اینکه میان معنا و محتوای متن تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، یادآور شد: برخی منتقدان اعتقاد دارند که در مواردی مولف نمی‌داند چه هدفی را برای نوشتن انتخاب می‌کند و معنای خاصی را مدنظر ندارد که هرش در رابطه با این افراد می‌گوید در این موارد خواننده محتوای متن را متوجه شده است و هنوز به معنای آن که هدف اصلی مولف است دست نیافته‌اند.

 حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به اینکه اصطلاحات بکار رفته در کتاب دکتر هرش سنگین و حاصل مطالعات خودش است، تصریح کرد: زمانی که یک متن از بحث مطالعه و آموزش خارج شده و در مرحله انتقاد و داوری قرار می‌گیرد از حوزه تفسیر خارج شده و به عرصه مبارزه با جبهه‌های مخالف قرار ‌گرفته است.

وی با بیان اینکه معنای اصلی یک متن قابل تغییر نیست، خاطرنشان کرد: فهم به معنای لفظی مرتبط می‌شود و اگر در رابطه با معنا و ثبات آن صحبت می‌کنیم نتیجه معنای لفظی فهم است و این معنا به صورت ثابت بوده و قابل تغییر نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: زمانی که افراد از علوم بیرونی استفاده کنند و آن را وارد متن کنند در حوزه تفسیر ورود کرده‌اند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcepo8n.jh8fvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما