جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : 59664
منبع : خبرگزاری فارس
ناصر نوبری در مسجد چهارمردان قم:

دکترین امام در وزارت خارجه بکار گرفته نشده است

آمریکا به‌دنبال تجزیه ترکیه است
قم نيوز : یکی از دیپلمات‌های سابق ایران با تاکید بر اینکه برجام و مشکلات این قرارداد ارتباطی با انقلاب اسلامی ایران و دکترین امام خمینی(ره) ندارد، گفت: دکترین امام آنگونه که باید در وزارت خارجه به کار گرفته نشده است.
دکترین امام در وزارت خارجه بکار گرفته نشده است/ آمریکا به‌دنبال تجزیه ترکیه است
دکترین امام در وزارت خارجه بکار گرفته نشده است/ آمریکا به‌دنبال تجزیه ترکیه است
به گزارش قم نیوز ناصر نوبری امشب در نشست بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که به همت شورای هماهنگی اصولگرایان در مسجد چهارمردان قم برگزار شد، با اشاره به راهبرد سیاست خارجی ایران اظهار کرد: در دوران قاجار و پهلوی به دنبال تکیه بر ابرقدرت‌های بزرگ بودند چراکه حاکمان ایران تصور می‌کردند که یک کشور ضعیف و جهان سومی هستیم به همین علت برای رسیدن به امنیت و زندگی در عرصه بین‌المللی باید به یکی از قدرت‌های بزرگ تکیه کنیم.

وی اضافه کرد: ملت ایران تجربه کرده که با تکیه بر ابر قدرت‌ها بزرگ نتوانسته اهداف مورد نظر خود را دنبال کند و همانطور که امام خمینی(ره) نیز در پاسخ به افراد دارای تفکرات گمراه گفته‌اند، آمریکا و انگلیس هر کدام از دیگری بدتر هستند، امام با این جمله خود دکترین سیاست خارجی ایران در دوران قبل از انقلاب را مشخص کردند.

رئیس اسبق دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه هیچکدام از قدرت‌های بزرگ قابل تکیه کردن نیستند، تصریح کرد: امام خمینی(ره) تاکید داشتند که انقلاب اسلامی باید به یک قدرت بزرگ تبدیل شود و مقابل سیاست‌های ظالمانه دیگر قدرت‌های بزرگ ایستادگی کند.

وی با اشاره به اینکه در مبارزه با قدرت‌های بزرگ باید اولویت‌بندی را مورد توجه قرار دهیم، عنوان کرد: دکترین امام خمینی(ره) ایستادگی مقابل زورگویی‌های غرب و شرق است اما میزان این ایستادگی باید بر اساس میزان تهاجم دشمن، مقابل هر کشور متفاوت باشد، دکترین وزارت خارجه ایران همچنان نتوانسته به پیروزی موردنظر برسد چراکه گاهی دکترین امام خمینی(ره) و گاهی دکترین طاغوتی‌ها دنبال می‌شود، در هر موردی که دکترین انقلاب اسلامی و امام را دنبال کرده به پیروزی رسیده‌ایم.

نوبری از دیپلماسی ایران اسلامی در مقایسه با کشورهای منطقه یاد کرد و ادامه داد: در دیپلماسی هسته‌ای آمریکا را به عنوان کدخدا می‌شناختند و به آمریکا اعتماد داشتند که نتیجه آن برنامه هسته‌ای کنونی و برجام شده است و امروزه ظریف به صورت رسمی اعلام کرده که اشتباه کردم به جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا اعتماد کردم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون وزیر خارجه ایران را به جلسه‌ای دعوت کرده تا در مورد مباحث موشکی با وی صحبت کنند همانطور که در مورد مباحث هسته‌ای نیز به گفته خودشان از برخی خطوط قرمز عبور کردند امکان دارد در مورد مباحث موشکی نیز معاملات دیگری را دنبال کنند.

این استاد برجسته دانشگاه یادآور شد: در عرصه منطقه‌ای در برخورد با رخدادها و وقایع کشورهای دیگر بر اساس دکترین سیاست خارجی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی حرکت‌های خود را دنبال کردیم به همین علت اکنون توانست به نتایج قابل توجهی برسیم.

 

*عنوان تکیه بر قدرت‌های بزرگ به اعتمادسازی تغییر یافته است

نوبری با بیان اینکه عنوان تکیه بر قدرت‌های بزرگ به اعتمادسازی تغییر شده است، گفت: ضعف حافظه کوتاه مدت بزرگ‌ترین مشکل جامعه است چراکه برخی از افراد قراردادهای اخیری که طی دو دهه اخیر با کشورهای استکباری نوشته شده است را فراموش کرده‌اند و با این فراموشی همچنان به دنبال تعامل با دشمن هستند.

وی با تاکید بر اینکه برجام و مشکلات این قرارداد ارتباطی با انقلاب اسلامی ایران و دکترین امام خمینی(ره) ندارد، اظهار کرد: آنگونه که باید دکترین امام خمینی(ره) در وزارت خارجه به کار گرفته نشده است.

نوبری از سردار قاسم سلیمانی به عنوان شخصیت اهرم‌ساز انقلاب اسلامی نام برد و عنوان کرد: این شخصیت امکانات طرفدار انقلاب اسلامی در منطقه را مدیریت و بازوان انقلاب اسلامی را در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و بحرین ایجاد کرد و با استفاده از این بازوان به تعادل‌سازی قدرت‌ها و غلبه بر اهرم‌های دشمن رسید.

 

*آمریکا در ترکیه به دنبال سازماندهی کردهاست

وی با بیان اینکه آمریکا در ترکیه به دنبال سازماندهی کردها و تجزیه ترکیه است، مطرح کرد: در ایران اسلامی و عراق به دنبال استفاده از کردها بودند اما با عملکرد سردار سلیمانی این توطئه به نتیجه نرسید؛ ترکیه نیز اکنون متوجه این توطئه شده و حملات لازم را به اهرم‌های استکبار دنبال کرده است.

سفیر سابق ایران در شوروی یادآور شد: پشت سر دیوانگی‌های ترامپ مغزهای متفکر بسیاری وجود دارد، به بهانه پاره کردن برجام توسط ترامپ به دنبال فشار بر دیپلمات‌های ایران برای کاهش قدرت موشکی ایران و تاثیرات منطقه‌ای ایران اسلامی هستند در‌حالی‌که بر اساس آیات قرآن کریم دشمن تا زمانی که ما را از دین و آرمان خود برنگرداند به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چرخیدن سانتریفیوژها بدون تولید انرژی هسته‌ای یک موضوع خنده‌دار است، تصریح کرد: با وجود برجام تا ابد نمی‌گذارند که ایران اسلامی انرژی هسته‌ای داشته باشد؛ اکنون به دروغ در صدا و سیما به مردم می‌گویند که با چرخیدن سانتریفیوژها می‌توان انرژی هسته‌ای را تولید کرد.

نوبری خاطرنشان کرد: با وجود اینکه داخل راکتور اراک بتن ریخته‌اند اما از رسیدن به آب سنگین حرف می‌زنند، در مورد ارتباط با مردم به شیوه‌ای با کلمات بازی می‌کنند که انگار مردم متوجه حقایق نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بعد از دو سال از برجام ترامپ از ناقص بودن آن سخن به میان آورده است، گفت: نمی‌توان گفت که بعد از گذشت 10 سال از برجام کدام افراد در آمریکا می‌خواهند بر این قرارداد پایبند باشند.

این دیپلمات سابق ایران اسلامی یادآور شد: ماده 37 برجام به آمریکا اجازه می‌دهد که هر زمانی که اعتراض داشته باشد به صورت قانونی به پاره کردن برجام اقدام کند چراکه اگر آمریکا در شورای امنیت وتو کند می‌تواند تمام تحریم‌ها را بازگرداند، در این ماده از برجام به صورت کامل به آمریکا اعتماد شده است اما اگر می‌خواستیم بر اساس دکترین امام خمینی(ره) عمل کنیم باید بدون اعتماد کامل داشتن به آمریکا برجام را دنبال می‌کردیم.

وی اضافه کرد: اکنون کشور درگیر تارهای مختلف برجام است؛ اگر بر اساس دکترین امام به دنبال برجام بودند باید تا زمانی که تحریم بانکی ایران برداشته نمی‌شد دستاوردهای هسته‌ای را از بین نمی‌بردند.

نوبری با بیان اینکه ایران اسلامی نباید به هیچ کشوری اعتماد کامل داشته باشد، تصریح کرد: در سوریه تا زمانی برنده هستیم که اهرم‌های ما با اهرم‌های روسیه برابر باشد، در روابط بین‌الملل اخلاق و معرفت معنایی ندارد و حرف اصلی را تعادل قدرت می‌زند به همین علت اگر قدرت‌سازی و اهرم‌سازی کرد طرف‌های دیگر نیز طرفدار شما هستند.

وی عنوان کرد: منافع روس‌ها در سوریه مبتنی بر از بین رفتن داعش بود به همین علت روسیه نیز با ایران به اشتراک‌هایی رسید که سبب همراهی و تعامل مشترک شد؛ اگر امکانات زمینی خود را ترک کنیم از روسیه نیز ضربه می‌خوریم.

نوبری ادامه داد: عملکرد وزارت خارجه در ارتباط با آمریکا که دادن امتیازهایی به آمریکا را به دنبال داشت، سبب لطمه‌زدن به ارتباط ایران با روسیه شده است.

وی اضافه کرد: زمانی که با مسؤولان در مورد حفظ منافع ملی سخن به میان آوردیم درحالی ما را دل‌لرزان و ترسو خطاب کردند که خودشان به منافع ملی بی‌توجه بودند برای رسیدن به منافع شخصی از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کردند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjxmei.uqehmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما