چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 599
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم:

قم از جیره‌بندی آب گریخت

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: اگر پروژه سرشاخه‌های دز امسال اجرایی نمی‌شد به طور حتم در شهر قم با جیره‌بندی آب مواجه می‌شدیم و هر محل تنها در شبانه‌روز 12 ساعت آب داشت.
قم از جیره‌بندی آب گریخت
به گزارش قم نیوز، عبدالحمید توکلی‌بینا در نشست بررسی راهکارهای جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب که امروز با حضور مدیرکل مدیریت بحران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در سالن زمزم شرکت آب و فاضلاب برگزار شد، با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان قم اظهار داشت: استان قم در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده که همواره در رابطه با تامین آب شرب با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به رشد فزاینده جمعیت و افزایش شدید نیاز آبی در استان قم افزود: از دهه ۶۰ تاکنون پروژه‌های عظیمی از جمله حفر چاه‌های منطقه علی‌آباد، ساخت سد ۱۵ خرداد و پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز، برای تامین آب شرب قم به اجرا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در دهه ۸۰ علاوه بر مشکل کمی به دلیل کاهش حجم منابع با مشکل کیفی به ویژه شوری آب مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: به منظور رفع این مشکل اقدام به راه‌اندازی شبکه دوم آب شرب، به عنوان نخستین شهر در کشور کردیم و آب مطلوب و گوارایی توسط این شبکه در شهر توزیع شد.

وی با بیان اینکه استان قم در ۱۰ سال گذشته ۶ سال خشکسالی را تجربه کرده است، بیان کرد: با تلاش و همت کارکنان شرکت آب و فاضلاب و مساعدت ویژه استاندار قم، توانستیم در سال گذشته ۱۷ حلقه چاه حفر کرده و از نظر کمی آب مورد نیاز شهروندان را تامین کنیم.

توکلی‌بینا با اشاره به بهره‌برداری اضطراری از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز قم به دلیل استمرار خشکسالی در استان یادآور شد: با تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری‌هایی که از سوی دولت و مسئولان استانی صورت گرفت این پروژه در ابتدای سال جاری به صورت اضطراری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزایش شدید دمای هوا، استمرار دمای بالا در طول شبانه‌روز و همچنین گرمای بالای ۳۶ درجه در بسیاری از شب‌های تابستان امسال را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر پروژه سرشاخه‌های دز امسال اجرایی نمی‌شد به طور حتم در شهر قم با جیره‌بندی آب مواجه می‌شدیم و هر محل تنها در شبانه‌روز ۱۲ ساعت آب داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در تابستان امسال با رکورد مصرف آب مواجه بودیم گفت: امسال ما رکورد ۴ هزار لیتر در ثانیه مصرف آب را ثبت کردیم که این میزان در سال گذشته حدود ۳۶۰۰ لیتر در ثانیه بود.

وی با بیان اینکه در ابتدای ورود آب سرشاخه‌های دز به قم حدود ۸۰ درصد آب مورد نیاز شهروندان از این طریق و مابقی از چاه‌های کیفی منطقه علی آباد تامین می‌شود، افزود: با افزایش گرمای هوا و به تبع آن افزایش میزان مصرف آب مجبور شدیم مجددا چاه‌های آب را وارد مدار کنیم که این امر تاحدودی با کاهش گوارایی آب همراه بود.

توکلی‌بینا در بخش دیگری از سخنان خود هدف اصلی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح الگوی مصرف دانست و گفت: با عدم صرفه‌جویی در مصرف و استفاده نادرست از منابع موجود، برای تامین آب نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم در نهایت با حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرا خواهد رسید، گفت: متاسفانه در کشور ما با وجود شرایط اقلیمی خشک و بارندگی‌های کم، سرانه مصرف آب بسیار بالاتر از کشورهای پرباران است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصلاح الگوی مصرف آب را از اولویت‌های اصلی استان قم برشمرد و گفت: به همین خاطر است که استاندار قم در تمام جلسات بر موضوع اصلاح الگوی مصرف تاکید می‌کنند و این مهم را به ادارات استان تکلیف کرده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت جداسازی شبکه‌ آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب خاطرنشان کرد: این موضوع نیز از سوی استانداری به صورت جدی پیگیری می‌شود و شهرداری نیز در این زمینه پروژه‌هایی را به انجام رسانده و در دست اجرا دارد.

توکلی‌بینا در پایان استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، استفاده از آب خام، استفاده از آب خاکستری و اصلاح الگوی کشت در فضاهای سبز را مهم دانست و گفت: این اقدامات میزان زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: اگر در همه حوزه‌های مصرفی آب، صرفه جویی صورت گیرد قطعا گوارایی آب افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcgry9n4ak9y.pra.html
نام شما
آدرس ايميل شما