چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 62531
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل بهزیستی استان قم:

سامانه تصمیم برای کاهش طلاق فعال می‌شود/ بیکاری دلیل اصلی طلاق نیست

قم نيوز : مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه دیگر متقاضیان طلاق در استان قم به دادگاه خانواده مراجعه نمی‌کنند، بلکه در ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد می‌کنند و سپس به مرکز مشاوره معرفی می‌شوند.
سامانه تصمیم برای کاهش طلاق فعال می‌شود/ بیکاری دلیل اصلی طلاق نیست
سامانه تصمیم برای کاهش طلاق فعال می‌شود/ بیکاری دلیل اصلی طلاق نیست
به گزارش قم نیوز استان قم طی سال‌های اخیر با افزایش آمار طلاق مواجه بوده است، این افزایش به گونه ای بود که این استان به رتبه‌های بالا در زمینه آمار طلاق در بین استان‌های مختلف کشور رسید.

سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی را در زمینه ارائه مشاوره پیش از ازدواج و نیز مشاوره پیش از طلاق به زوجین ایفا کند و مراکز مشاوره بسیاری زیرنظر این سازمان فعالیت می‌کنند.

برای اطلاع از برنامه‌های سازمان بهزیستی برای کاهش آمار طلاق در استان قم به گفت‌وگو با رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم پرداختیم.

 

* مهم ترین برنامه سازمان بهزیستی برای کاهش آمار طلاق در استان قم در سال 1397 چیست؟

یکی از برنامه‌ها در این زمینه فعال کردن سامانه تصمیم در استان است، از ابتدای اردیبهشت ماه دیگر متقاضیان طلاق در استان قم به دادگاه خانواده مراجعه نمی‌کنند، بلکه در ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام و اطلاعات خود را وارد می‌کنند، سازمان بهزیستی نیز به این افراد نوبت می‌دهد، سپس آن‌ها به مرکز بحران دعوت می‌شوند تا برای این افراد پرونده تشکیل شود و سپس به مرکز مشاوره معرفی می‌شوند.

براساس سامانه تصمیم برای زوجین متقاضی طلاق دو ماه مشاوره تعریف خواهد شد و در صورت عدم سازش زوجین در مرحله مشاوره و اصرارشان بر طلاق، پرونده‌های آن‌ها به دادگاه خانواده ارجاع می‌شود، این روال برای تمام متقاضیان طلاق در استان قم خواهد بود.

 

* سازمان بهزیستی چه سیاستی در قبال زوجین متقاضی طلاق در استان قم دارد؟

سعی می‌کنیم که تا حد امکان با برگزاری جلسات مشاوره برای زوجین متقاضی طلاق در استان قم از وقوع طلاق بین آن‌ها جلوگیری کنیم، اما گاهی هیچ راهی برای سازش بین زوجین متقاضی طلاق وجود ندارد و در این زمان پرونده این افراد برای طی مراحل قانونی به دادگاه خانواده ارسال می‌شود.

زوجین متقاضی طلاق در استان قم پیش از اجرای سامانه تصمیم با مراجعه به دادگاه خانواده پرونده تشکیل داده و قضات در ادامه آن‌ها را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دادند، علاوه بر این هم طی ماه‌های اخیر دوره‌های آموزشی برای زوجین متقاضی طلاق در استان قم برگزار می‌شد.

 

*سامانه تصمیم موفقیتی در استان‌های مختلف کشور داشته است؟

سامانه تصمیم ابتدا در استان خراسان رضوی فعال شد و با فعال شدن این سامانه، آمار طلاق در آن استان، هشت درصد کاهش پیدا کرد، به دلیل موفقیت سامانه تصمیم در استان خراسان رضوی قرار شد که این سامانه در 11 استان کشور با آمار طلاق بالا از جمله استان قم فعال شود، فعال شدن سامانه تصمیم براساس توافق قوه قضائیه و سازمان بهزیستی است.

 

* دلیل تاکید بر مشاوره پیش از ارجاع پرونده‌های طلاق به دادگاه چیست؟

زمانی که زوجین وارد دادگاه خانواده می‌شوند، بسیاری از هنجارها بین آن‌ها شکسته می‌شود، به همین دلیل به دنبال آن هستیم که زوجین پیش از انجام مشاوره‌های تخصصی وارد دادگاه خانواده نشوند و مشکلات آن‌ها در این مشاوره‌ها ریشه یابی و حل شود، بسیاری از طلاق‌ها به دلیل مشکلات پیش پا و افتاده رخ می‌دهد و می‌توان با راهنمایی‌های این مشکلات را حل کرد.

هم اکنون 30 درصد از افرادی که در دادگاه خانواده پرونده تشکیل می‌دهند، شکایت خود را پیگیری نمی‌کنند و با فعال شدن سامانه تصمیم در استان قم، کار دادگاه خانواده در این استان سبک تر می‌شود.

 

* سازمان بهزیستی چه برنامه‌هایی برای ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج دارد؟

دوره‌هایی به صورت مستمر در زمینه آموزش پیش از ازدواج برای جوانان توسط مراکز و موسسات زیرنظر سازمان بهزیستی در استان قم برگزار می‌شود، به دنبال ازدواج موفق جوانان در استان هستیم، اگر ازدواج موفق رخ بدهد، آمار طلاق در قم کاهش پیدا می‌کند.

مشاوره پیش از طلاق اگرچه که نتیجه دارد و تا حدی آمار طلاق را کاهش می‌دهد، اما کار ریشه ای در این زمینه، تلاش برای ازدواج موفق است. هم اکنون آموزش‌های پیش از ازدواج در استان قم ارائه می‌شود، اما همه افرادی که در استان ازدواج می‌کنند، زیرپوشش این آموزش‌ها قرار نمی‌گیرند.

 به دنبال گسترش آموزش‌های پیش از ازدواج برای کل ازدواج ها در استان قم هستیم، البته این آموزش‌ها اجباری نیست، در قانون برنامه ششم توسعه بر آموزش‌های پیش از ازدواج تاکید شده است.

 

* دلایل بالا بودن آمار طلاق در استان قم چیست؟

آمار طلاق در استان قم بالا است، بیکاری در طلاق تاثیر دارد، اما دلیل اصلی طلاق نیست، در 80 درصد از طلاق‌ها در استان قم مرد شاغل است. مشکلات ارتباطی دلیل اصلی طلاق در استان قم است، دلایل اصلی طلاق در استان قم طی پژوهش‌های مختلف مشخص شده است، گاهی برخی مشکلات زوجین موجب پرخاشگری آن‌ها می‌شود و این مساله اختلاف بین زوجین را بیشتر می‌کند.

شناخت کافی در برخی از ازدواج‌ها در استان قم نیست و تفاهم‌های اولیه هم در این ازدواج رخ نداده است، همچنین شاهد اتخاذ تصمیمات احساساتی و کمرنگ شدن نقش بزرگ‌ترها در تصمیم‌گیری‌ها در برخی از زندگی‌های خانوادگی هستیم، این مسائل موجب رخ دادن مشکلات خانوادگی می‌شود، نقش مشورت و ریش سفیدی در حل این مشکلات کمرنگ شده است و جوانان به دلیل کم تجربگی خودشان به تنهایی تصمیم می‌گیرند.

 

* بهترین زمان برای ارائه آموزش‌ها در خصوص ازدواج چه زمانی است؟

سن ازدواج دختران در استان قم در حال پایین آمدن است، این مساله هم فرصت است و هم آسیب‌هایی را به دنبال دارد، در صورتی که از این فرصت به خوبی استفاده نشود، به چالشی تبدیل خواهد شد.

بهترین زمان برای آموزش به جوانان در خصوص زندگی مشترک، پیش از ازدواج است، هم اکنون در دبیرستان‌ها دوره‌های آموزشی برای نوجوانان و جوانان می‌گذاریم.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcgqn93.ak9xw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما