يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : 6255

برگزاری مراسم سی و سومین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم

قم نيوز : قم نیوز: مراسم سی و سومین سالگرد شهادت امیر سپهبد شهید محمد ولی قرنی نخستین رییس ستاد مشترك ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روز یكشنبه در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
برگزاری مراسم سی و سومین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم
به گزارش قم نیوز، در این مراسم كه با حضور جمعی از فرماندهان، مسوولان و كاركنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بسیج و همچنین خانواده معظم شهدا و دیگر اقشار مردم ترتیب یافته بود یاد و خاطره شهید قرنی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس گرامی داشته شد.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: شهادت، پاداش و اجر خدای منان برای صبر و اخلاصی بود كه امیر شهید سپهبد قرنی از خود نشان داد.

حجت الاسلام علی محمد نیكبخت ادامه داد: این شهید بزرگوار، نخستین شهید در بین مسوولان نظام اسلامی ایران است كه توسط گروهك منافقین فرقان، مظلومانه به شهادت رسید.

نیكبخت افزود: این شهید والامقام، پس از كودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۲۸ و در زمانی كه مسوولیت معاونت ستاد و ریاست ركن دوم ارتش رژیم شاهنشاهی را بعهده داشت، مكرر عملكرد انسان های نادرست را به شاه گزارش می داد و از بی عدالتی ها، چپاول ها و ظلم هایی كه از ناحیه دستگاه پهلوی و كشورهای استعمارگر در ایران صورت می گرفت بسیار ناراحت بود.

وی اضافه كرد: همین امر بود كه باعث شد سپهبد قرنی اندیشه براندازی نظام ستم شاهی را در سر بپروراند و در سال ۱۳۳۶ نسبت به طرح ریزی كودتا برای براندازی حكومت ظلم و جور شاهنشاهی اقدام كرد كه در این رابطه دستگیر و به زندان محكوم شد.

وی خاطرنشان كرد: شهید قرنی پس از آزادی از زندان همیشه تحت نظارت ساواك بود و یك روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ بیست و سوم بهمن ماه سال ۵۷ توسط امام خمینی (ره) به ریاست ستاد مشترك ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

نیكبخت گفت: این شهید گرانقدر در زمان بسیار كوتاه مسوولیت خود در ارتش و در غائله كردستان توانست با شجاعت و قاطعیت مثال زدنی، بحران را مدیریت كرده و مانع از تجزیه بخشی از كشور شد.

در این مراسم به مناسبت ایام سوگواری و شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، مدیحه سرایی توسط مداح اهل بیت (ع) انجام و در پایان نیز، نیروهای مسلح و دیگر حضار شركت كننده در مراسم، بر سر مزار آن شهید والامقام در صحن مطهر حضرت معصومه (س) حاضر شده و با قرائت فاتحه و نثار دسته گل، یاد آن شهید را گرامی داشتند.

امیر سپهبد شهید محمد ولی قرنی در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی در تهران در خانواده ای مذهبی و متوسط از نظر مالی متولد شد.

وی، پس از گذراندن دروس ابتدایی و متوسطه، در سال ۱۳۰۹ وارد دانشكده افسری ارتش و در سال ۱۳۱۱ با درجه ستوان دومی در رشته توپخانه فارغ التحصیل شد.

صداقت، پاكی، باهوشی و پایبندی به اصول مذهبی از ویژگی های بارز آن شهید بود و به رغم مقام و موقعیت ممتازی كه داشت از زندگی بسیار ساده ای برخوردار بود.

پس از كودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، عملكرد ضد انسانی شاه و اطرافیانش، شهید قرنی را سخت آزرده خاطر كرده بود.

شهید قرنی در زمانی كه مسوولیت معاونت ستاد و ریاست ركن دوم ارتش شاه را بعهده داشت، مكرر عملكرد انسان های نادرست را به شاه گزارش می كرد و شاه هیچ گونه ترتیب اثری نمی داد تا اینكه به مرور متوجه شد ریشه همه آن تباهی ها و فساد در دستگاه رژیم پهلوی، در وجود شخص شاه نهفته است.

همین امر بود كه وی را بر آن داشت تا اندیشه براندازی نظام ستم شاهی را در سر پرورانده و در سال ۱۳۳۶ نسبت به طرح ریزی كودتا برای براندازی حكومت ظلم و جور شاهنشاهی اقدام نماید كه در این رابطه دستگیر، از ارتش اخراج و به سه سال زندان محكوم شد.

او كه همواره به فكر پاكسازی ارتش بود مجددا در سال ۱۳۴۳ به اتهام ایجاد اجتماع و مبارزه به منظور تحریك مردم به سه سال حبس تادیبی از بدو بازداشت محكوم شد.

وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حكم امام خمینی (ره) بعنوان نخستین رییس ستاد كل ارتش اسلامی منصوب كه توانست با تدبیر و قاطعیت، پادگان سنندج را از تهاجم گروهك های مسلح پاك كرده، نیروهای مردمی كه در لبیك به فرمان امام راحل جهت سركوبی عوامل ضد انقلاب و ضد مردمی به سمت منطقه درگیری گسیل شده بودند را هدایت و رهبری كند و ضمن مدیریت بحران، مانع از پاره پاره شدن ایران انقلابی و تجزیه بخشی از آن شد.

بدین ترتیب می توان گفت، امیر سپهبد قرنی یكی از شهدای راه حفظ یكپارچگی كشور بود كه با شجاعت و قاطعیت مثال زدنی اش، نقشه شوم دشمنان اسلام و انقلاب را در آن مقطع زمانی خنثی كرد.

سرانجام، این شهید والامقام در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ توسط گروهك فرقان كه ساخته و پرداخته ساواك و آمریكا بود به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcj.iemfuqe8isfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما