شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 63569
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
یادداشت ؛

خدمت رسانی کامل و مطلوب مدیریت شهری قم به شهروندان در نیمه شعبان

قم نيوز : مدیریت شهری امسال هم با تمام توان، قم را آماده میزبانی از میلیون‌ها زائر در نیمه شعبان کرد.
خدمت رسانی کامل و مطلوب مدیریت شهری قم به شهروندان در نیمه شعبان
خدمت رسانی کامل و مطلوب مدیریت شهری قم به شهروندان در نیمه شعبان
به گزارش قم نیوز شهر قم به دلیل وجود بارگاه نورانی کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی، پذیرای میلیون‌ها مسافر و زائر از اقصی‌نقاط ایران و جهان است، شهری که هر چند زیرساخت‌های لازم برای میزبانی شایسته و بایسته از این حجم مسافر را ندارد، اما به هر تقدیر و با تلاشی که از سوی دستگاه‌های ذیریط از جمله مدیریت شهری صورت می‌گیرد، به تدریج برای این مسئله آماده‌تر و پخته‌تر می‌شود.

در این بین مناسبت‌هایی هم وجود دارند که به یکباره قم را کانون توجه و عنایت زائران قرار می‌دهند، مناسبت‌هایی مانند نیمه شعبان سالروز میلاد حضرت ولیعصر(عج) که در حقیقت بزرگ‌ترین آزمون مهمان‌نوازی قم و قمی‌ها نیز به شمار می‌رود چرا که در شب و روز میلاد امام حاضر، بیش از 3 میلیون نفر به قصد زیارت مسجد مقدس جمکران وارد قم می‌شوند، همین افراد مشتاق حضور در حرم حضرت معصومه(س) و برخی دیگر از بقاع متبرکه هستند و علاوه بر این بسیاری از آنها به قصد اقامت یک یا چند روزه وارد این شهر می‌شوند، برنامه‌ریزی برای پذیرایی شایسته از این افراد کار آسانی نیست و البته نیازمند امکانات و زیرساخت‌های مختلفی نیز هست که شاید همه آنها در قم موجود نباشند.

شهرداری قم طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای سامان‌دهی این موضوع داشته و همه هم و غم خود را برای بهبود شرایط بکار بسته است، اینکه تا چه میزان موفق بوده و چقدر توانسته بار کمبودها را کاهش دهد، به نظر شهروندان و زائران بستگی دارد اما مرور آنچه امسال و در آستانه نیمه شعبان در شهر قم اتفاق افتاد برای بررسی کارنامه مدیریت شهری در مدیریت این رویداد مهم ملی و بین‌المللی خالی از لطف نیست.
 
*آماده‌سازی پارکینگ‌ها نخستین اقدام شهرداری قم در آستانه نیمه شعبان
یکی از مهمترین دغدغه‌های هر مسافر، یافتن جایی برای پارک خودرو است زیرا هر روز و هر سال، بر تعداد افرادی که با خودروی شخصی مسافرت می‌کنند افزایش می‌یابد به همین دلیل شهرداری قم در نخستین گام، آماده‌سازی پارک‌سوارها و پارکینگ‌های اطراف مسجد مقدس جمکران و دیگر مناطق شهر قم را در دستور کار قرار داده بود.

مهدی اصفهانیان مقدم شهردار منطقه یک قم در این زمینه اظهار می‌کند: با توجه به آغاز جشن‌های نیمه شعبان و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تمام نیروها و تجهیزات این منطقه در پارکسوار یاوران مهدی(عج) و بلوار معنوی پیامبر اعظم(ص) مستقر شده و به خدمات‌رسانی به شهروندان و زائرین مسجد مقدس جمکران پرداختند، پارکسوار یاوران مهدی(عج) ظرفیت پارک بیش از 7500 دستگاه خودرو سواری و اتوبوس را داراست اما پاکسازی و آماده‌سازی آن مهمتر از ظرفیتی است که در اختیار مسافران قرار می‌دهد به همین دلیل تمام نیروها برای این منظور بسیج شده بودند. علاوه بر این در ستاد خدمات‌رسانی این منطقه امکانات رفاهی شامل جایگاه شارژ تلفن همراه، محل استراحت آقایان و بانوان، نمازخانه، محل گمشدگان، سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی  در نظر گرفته شده بود که حداکثر رضایتمندی زائرین و مجاورین مسجد مقدس جمکران در نیمه شعبان فراهم شود ضمن اینکه آذین‌بندی میادین و شوارع سطح منطقه و نصب پرچم‌های الوان و ریسه‌های رنگی در بوستان‌های مهدی(عج)، هاشمی، معلم و بهاره که مسیر تردد مسافرین و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران در نیمه شعبان هستند، دیگر اقداماتی بودند که در دستور کار قرار داشتند».

ایجاد و سامان‌دهی پارکینگ‌ها محدود به این پارکسوار و یک منطقه شهرداری نبود، مجموعه مدیریت شهری قم با تمام توان در این زمینه وارد میدان شد تا شاهد کمترین اتلاف وقت و سردرگرمی در بین زائران باشیم.

عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در این زمینه می‌گوید: امسال 16 پارکینگ به وسعت 200 هکتار را در اطراف این مسجد آماده شد در حالی که سال گذشته وسعت پارکینگ‌های مسجد مقدس جمکران 140 هکتار بود. شهرداری قم با همکاری پلیس راهور و نیروهای بسیج، امنیت داخل پارکینگ‌های مسجد مقدس جمکران را تامین کرد که اقدامی در خور توجه است».

روح الله امراللهی عضو شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به حضور گسترده زائران در مسجد مقدس جمکران در ایام نیکه شعبان گفت: با توجه به مجموعه شبکه معابر موجود پیرامون مسجد مقدس جمکران و تعداد دسترسی‌ها حمل و نقل شخصی امکان‌پذیر نیست و باید بستر را به شیوه‌ای فراهم آوریم تا همه مردم بتوانند بدون هیچ مشکلی در مراسم شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در چنین مراسم هایی حمل و نقل انبوه باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: هر چند تعداد پارکینگ‌های مسجد مقدس جمکران امسال افزایش یافته اما اگر سه برابر ظرفیت کنونی پارکینگ‌ها را افزایش دهیم باز هم این ظرفیت تکمیل می‌شود.
 
*تاکید بر استفاده از حمل و نقل عمومی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم به این نکته هم اشاره می‌کند که ناوگان اتوبوسرانی شهرداری، امسال برای نخستین بار از عصر روز سه‌شنبه تا صبح روز چهارشنبه از پنج نقطه شهر قم، زائران را به مسجد مقدس جمکران انتقال داد تا ترافیک کمتری را در اطراف این مکان مقدس شاهد باشیم؛ نزديك به هزار و ۶۰۰ دستگاه تاكسي‌ خطوط و گردشي، ۲۰۰ دستگاه تاكسي بي سيم و ۲۰۰ دستگاه تاكسي ون براي جابه جايي مسافران در نيمه شعبان فعاليت داشتند.

ذاکریان می‌گوید: پنج پایگاه اطلاع‌رسانی در اطراف مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان در نظر گرفته شد، شهرداران مناطق هشتگانه اداره پارکینگ‌ها و پارک سوارهای این مسجد را در این ایام بر عهده داشتند تا مدیریت کار در سطحی عالی صورت بگیرد. برای نظافت دائمی شهر به ویژه اطراف مسجد جمکران هم 3 هزار نفر از نیروهای شهرداری به منظور خدمت‌رسانی به زائرین در این ایام آماده بودند.

محسن محرری عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به تمهیدات شهرداری قم در ایام نیمه شعبان اظهارکرد: انتقال مسافران و شهروندان و همچنین پیش بینی اتوبوس های رایگان و مسیرهای پنچ گانه برای انتقال زائران از شهر قم به مسجد مقدس جمکران از اقدامات برجسته شهرداری بوده است.
 
*بهبود وضعیت اسکان موقت زائران با استفاده از ظرفیت بوستان‌های شهری
چه بپسندیم و چه نپسندیم، بوستان‌های شهری قم یکی از ظرفیت‌های مهم اسکان موقت زائران به شمار می‌روند چرا که اولا تعداد مهمان‌پذیرها و هتل‌های قم جوابگوی حجم میلیونی مسافران در مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان نیستند و ثانیا بسیاری از این افراد به قصد اقامت چند ساعت تا نهایت یک شب به قم می‌آیند به همین دلیل ترجیح می‌دهد با توجه به وضعیت مساعد هوا در این فصل، با یک چادر مسافرتی، شب را به صبح برسانند، بر این اساس مدیریت شهری قم نیز با آماده‌سازی بوستان‌ها، زمینه مساعد برای این کار را فراهم می‌کند.

سید محسن میرهادی مدیرکل نظارت و هماهنگی خدمات شهری شهرداری قم در این زمینه می‌گوید: «تمام کمپ‌های شهرداری قم در بوستان‌های این شهر همچون ایام نوروز در ایام نیمه شعبان هم آماده خدمت رسانی به زائرین بودند ضمن اینکه حضور عوامل آتش نشانی در تمام پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها و ورودی‌های شهر و مرکز شهر قم برنامه‌ریزی شد تا مشکلی از نظر ایمنی به وجود نیاید ضمن اینکه با توجه به تصمیم تعداد زیادی از افراد و هیئت‌های مذهبی برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برای 136 ایستگاه در شهر مجوز صادر شد که 88 ایستگاه برای بلوار پیامبر اعظم(ص) بود، همچنین 6 بوستان شهر قم از جمله علوی، فدک و غدیر به عنوان محل استراحت موقت آماده شدند».

عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در خصوص عملکرد شهرداری قم در ایام نیمه شعبان گفت: نیروهای شهرداری قم در این حرکت ملی، حضور جدی و شبانه روزی داشتند، نقش مجموعه عوامل شهرداری در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان یک نقش کلیدی است و هر جایی که مراجعه کنید، شاهد تلاش مجموعه شهرداری هستید، مدیریت و نظم خوبی در این زمینه وجود داشت، عملکرد شهرداری قم در نیمه شعبان را تحسین می‌کنیم.

در حوزه اطلاع‌رسانی اما امسال شاهد توجه ویژه به راهنمای زائرین و جلوگیری از سردرگمی و ایجاد ترافیک در شهر بودیم. اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم در قالب کمیته اطلاع‌رسانی ستاد تسهیلات زائرین شهر برنامه‌های ویژه‌ای را از قبیل توزیع نقشه، بروشور و... تدارک دیده بود.

حمید رضا عابدی خرسند با اشاره به عملکرد تبلیغاتی شهرداری قم در این ایام اظهار کرد: شهرداری در ایام نیمه شعبان اقدام به طراحی، چاپ و نصب بنر با موضوع میلاد امام زمان(عج) با همکاری مسجد مقدس جمکران و با محوریت پویش مردمی «قدمی بر داریم» کرده است.

وی ادامه داد: 3 هزار متر مربع بنر در سطح شهر قم در قالب بنرهای عرشه پل، بنرهای پرتابلی و سازه‌های استرابورد توسط شهرداری قم چاپ و نصب شد. همچنین با تعدادی از موکب‌های مستقر در بلوار پیامبر اعظم(ص) در زمینه چاپ و نصب بنر و امور فرهنگی همکاری داشتیم، همچنین شهرداری با ستاد مردمی جشن‌های نیمه شعبان هم در راستای تبلیغات شهری همکاری کرد.

وی ادامه داد: 50 هزار نقشه شهر قم و مسجد مقدس جمکران و پارکینگ‌های پیرامون این مسجد را چاپ و بین زائرین توزیع شد، همچنین توزیع 100 هزار کارت پارکینگ‌های مسجد مقدس جمکران بین زائرین هم یکی دیگر از اقدامات شهرداری قم در نیمه شعبان بود.

 موارد فوق بخشی از اقداماتی هستند که مدیریت شهری قم در راستای فعالیت‌های چند ساله خود برای بهبود وضعیت شهر و میزبانی بهتر از زائران انجام داد، مجموعه‌ای از اقدامات که با توجه به زیرساخت‌های موجود و البته تدبیر و کار جهادی به انجام رسیدند اما این همه آن چیزی نیست که باید صورت می‌گرفت؛ شهر قم نیازمند مدیریت ملی برای اینگونه مراسم‌ است و بدون ورود دستگاه‌ها و حتی برخی وزارت‌خانه‌ها برای مدیریت کار، هیچ‌گاه به سطح مطلوبی از میزبانی برای چنین مناسبت‌هایی که فراتر از سطح ملی هستند نخواهد رسید.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdci3waq.t1apq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما