شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 63880
منبع : خبرگزاری فارس
حضور ناشران قمي در نمايشگاه بين‌المللي کتاب

«مصلي يا شهر آفتاب؛ مسئله این است»/قم با 305 ناشر به نمایشگاه یار مهربان رفت

قم نيوز : امسال شاهد برپايي نمايشگاه در مصلاي تهران بوديم که با وجود دسترسي مناسب‌تر نسبت به شهر آفتاب ولي بر اساس نظر ناشران شرکت کننده از قم در نمایشگاه کتاب همچنان مکان برپايي نمايشگاه داراي مشکلاتي است که بايد به این مسئله توجه لازم صورت گيرد تا علاوه بر دسترسي مناسب، با استانداردهاي نمايشگاهي تطابق داشته باشد.
«مصلي يا شهر آفتاب؛ مسئله این است»/قم با 305 ناشر به نمایشگاه یار مهربان رفت
«مصلي يا شهر آفتاب؛ مسئله این است»/قم با 305 ناشر به نمایشگاه یار مهربان رفت

قم نیوز ـ ایمن سادات موسوی‌نژاد: رفت و آمد و جنب و جوش قشر فرهنگی جامعه این روزها در راهروهای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چشم می‌خورد برخی تنها برای اینکه در حال و هوای نمایشگاه قرار گیرند سری به نمایشگاه زدند. برخی خرید کتاب و تازه‌های نشر را جست‌وجو می‌کردند و دانشجویان و دانش‌آموزان نیز به دنبال کتاب‌های درسی و کمک درسی هستند.

انتقاداتی در بین مخاطبان و بازدیدکنندگان به نمایشگاه کتاب وجود دارد که نخستین آنها شعار امسال نمایشگاه مبنی بر «نه به کتاب نخواندن» است به طوری که برخی می‌گویند این شعار بهتر بود با کلمه منفی نه شروع و فعل منفی پایان نمی‌پذیرفت تا مخاطب بیشتر به کتاب خواندن ترغیب شود در حالی که موافقان این شعار را هشداری به مخاطب می‌دانند.

تغییر مکان نمایشگاه یکی از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب امسال است به طوری که نمایشگاه امسال 12 تا 22 اردیبهشت در مصلی برپا شد ولی سال گذشته شاهد برپایی آن در شهر آفتاب بودیم.

قم از جمله استان‌هایی است که بازار چاپ و نشر در آن بسیار رونق دارد. به گفته سیدموسی حسینی کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هزار و 200 ناشر در این استان وجود دارد که از بین آنها 850 ناشر فعالیت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه قم پس از تهران بیشترین مجوز چاپ کتاب را داشته است می‌گوید: سال گذشته بیش از 8 هزار عنوان کتاب به ناشران مجوز داده شد که از نظر کیفی نیز مناسب بود.

305 ناشر قمی در نمایشگاه کتاب حضور دارند که زمینه عرضه 18 هزار عنوان کتاب را به مخاطبان فراهم کرده‌اند همچنین ناشران قمی با توجه به ایام ماه شعبان غرفه ای ویژه به کتاب‌های مهدویت اختصاص دادند که کتاب‌های آن با 50 درصد تخفیف به مخاطبان ارائه می‌شد.

به گفته حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم پنج ناشر کتابک، جمکران، شهید کاظمی، براق و کتابستان به عنوان ناشران برگزیده سال انتخاب شدند.

اتوبوس‌هایی نیز روزانه از قم بر اساس تقاضا برای اعزام به نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده بود تا فرهنگ‌دوستان بتوانند به آسانی به مکان برپایی نمایشگاه مراجعه کنند.

 

وجود مشکل ایاب و ذهاب برای مردم در شهر آفتاب

انتشارات حوزه و دانشگاه از جمله ناشران قمی است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارای غرفه است. علی اصغر ولی‌زاده مسؤول دفتر تهران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه آثار ارائه شده در نمایشگاه می‌گوید: کتاب‌های این غرفه در  14 گروه علوم انسانی مانند روانشناسی، مدیریت، حقوق، علوم قرآنی، اقتصاد، فلسفه، کلام، فلسفه علوم انسانی، علوم تربیتی، تاریخ و... عرضه می‌شود که دانشگاهیان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از این کتاب‌ها استقبال می‌کنند.

وی تعداد کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه را 420 تا 430 عنوان کتاب ذکر کرد که از این تعداد 42 تا 43 عنوان کتاب جدید است.

از جمله کتاب‌های چاپ جدید این انتشارات را می‌توان به تاریخ سلجوقیان، جریان‌شناسی تاریخی و تاریخ‌نگاری مصر و شام، روانشناسی، روان درمانگری و مشاوره، روانگری نوین، جامعه‌شناسی عرفی شدن، سرشت اخلاقی معرفت، فقه سیاسی، جلد سوم حقوق جزای عمومی و اقتصاد خرد اشاره کرد.

مسؤول دفتر تهران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معتقد است که نمایشگاه باید برپا شود تا دانشجویان از منابع مورد نیاز بهره‌مند شوند و بتوانند از تخفیف ارائه شده استفاده کنند.

وی با اشاره به نقص‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید: شهر آفتاب از نظر مکانی بزرگتر و بهتر بود ولی از نظر امکانات ایاب و ذهاب برای مردم مشکلاتی داشت.

به گفته ولی‌زاده استقبال مردم در مصلی بهتر است ولی فضای مصلی کمتر است البته پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش ناشران عمومی و دانشگاهی دارای غرفه است که به دلیل استقبال بیشتر مخاطبان از بخش عمومی بیشترین فروش را از بخش عمومی دارد.

 

استقبال هست ولی فروش نیست

مهدی شریعتی کارشناس فروش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن ابراز نارضایتی از بی‌نظمی‌های نمایشگاه می‌گوید: استقبال وجود دارد ولی خرید مقداری کمتر شده است.

وی با بیان اینکه امسال 70 اثر چاپ اول و 25 جلد بازچاپ است کتاب‌های معارف عقلی، معارف علوم قرآنی و عقل و ایمان را از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها ذکر می‌کند.  

مسؤول غرفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌گوید: با توجه به متراژی که در اختیار ما قرار گرفته نیمی از آثار پژوهشگاه در نمایشگاه عرضه شده که از این نظر مشکلاتی وجود دارد زیرا مخاطبان کتاب‌هایی می‌‌خواهند که عرضه نشده و به ناچار به مرکز قم یا خیابان انقلاب ارجاع داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه متراژ غرفه‌ها بر اساس بازچاپ‌ها است تصریح می‌کند: اگر مقداری متراژ غرفه‌ها سال آینده بیشتر باشد بهتر می‌توان نمایشگاه را برگزار کرد.

شریعتی گرانی کاغذ و کمبود بودجه را از جمله عوامل تأثیرگذار در خرید کتاب عنوان کرد و افزود: سال‌های گذشته اداره‌ها از هر نسخه چاپ نخست دو نسخه یا از کل آثار یک نسخه خریداری می‌کردند ولی امسال گزینشی این کار را انجام می‌دهند.

 

دسترسی آسان به مکان برپایی نمایشگاه کتاب

یکی دیگر از ناشران که عرضه‌ رمان دارد دسترسی بهتر مصلی نسبت به شهر آفتاب را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: شهر آفتاب مکان جای پارک خوبی داشت در حالی که در مصلی کارمندان پس از تعطیلی به آسانی می‌توانند خود را به نمایشگاه برسانند.

وی ضمن انتقاد از چیدمان غرفه‌های نمایشگاه می‌گوید: هر سال چیدمان غرفه‌ها به ترتیب از ابتدای حروف الفبایی است در حالی که با ساماندهی بهتر می‌توان هر سال با یک حرف الفبا شروع کرد.

یاسر قربانی، وکیل پایه یک دادگستری نمایشگاه در زمینه مکان برگزاری نمایشگاه خاطرنشان می‌کند: در زمان برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب بسیاری اوقات به دلیل ترافیک پشیمان می‌شدیم و برمی‌گشتیم ولی اکنون به دلیل نزدیکی با شرکت زمان بیشتری را در نمایشگاه می‌گذرانم هر چند مکان کنونی نیز ترافیک سمت مرکز شهر و شمال شهر را قفل می‌کند.

وی با بیان اینکه باید جانمایی مناسبی برای نمایشگاه کتاب صورت گیرد گفت: با توجه به اینکه مخاطبان نمایشگاه کتاب دانشجویان و قشر فرهنگی جامعه هستند لازم است دسترسی آسانی داشته و از مسیرهای تردد مختلف برخوردار باشد.

انتشارات حقوق اسلامی از دیگر ناشران قم شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب عرضه‌کننده 150 عنوان کتاب‌های فقهی و حقوقی است. مهدی دهقانی مسؤول انتشارات حقوق اسلامی با بیان اینکه انتشارات سال گذشته در نمایشگاه شرکت نداشت می‌گوید: نمایشگاه به نسبت سال‌های گذشته بهتر شده و رضایت خوبی از فروش  وجود دارد.

 

مصلی کاربری نمایشگاهی ندارد

سمیرا کاظمی فرد از انتشارات نور مطاف زیر نظر بنیاد قم‌پژوهی و کانون نویسندگان قم مرکز شهر بودن نمایشگاه را یکی از حسن‌های نمایشگاه کتاب ذکر می‌کند و می‌افزاید: اکنون مردم دسترسی آسان‌تر به نمایشگاه مصلی نسبت به شهر آفتاب دارند ولی از جمله معایب این است که مصلی برای محل عبادت ساخته شده و مکانی که عبادی است فضاهای مختص به خود را دارد و کاربری نمایشگاهی ندارد.

وی با اشاره به مسئله ایمنی نمایشگاه تصریح می‌کند: از نظر ایمنی بیان شده که باید ایمنی را غرفه‌داران تأمین کنند و از ما خواسته شده که کپسول آتش‌نشانی همراه خود داشته باشیم زیرا در صورت وقوع حادثه آتش‌نشانی با صرف زمان می‌تواند به غرفه‌ها برسد.

این غرفه‌دار عنوان می‌کند: رفت و آمد غرفه‌داران از دیگر مشکلات است. خودروهایی به شکل عمومی قرار داده شده در حالی که غرفه‌دار هر روز صبح تا شب در نمایشگاه ایستاده و با افراد بازدیدکننده متفاوت است بنابراین باید سرویس‌هایی  را برای کسانی بگذارند که متصدی هستند تا زمان زیادی برای رفت و آمد آنها صرف نشود.

وی که از منتقدان تعیین ترتیب استقرار غرفه‌ها به صورت حروف الفبا است می‌گوید: یک سال در میان ترتیب غرغه‌ها را جا به جا کنند تا هیچ ناشری در این زمینه ضرر نکند.

کاظمی‌فرد تصریح می‌کند: برخی انتشارات عمومی تخفیف 50 درصدی می‌دهند در حالی که این میزان تخفیف ناشرانی که به صورت تخصصی کتاب‌هایی عرضه می کنند ممکن نیست به همین دلیل اغلب کتاب‌های تخصصی به خوبی خریداری نمی‌شود.

یکی از مخاطبان این غرفه خواستار حضور کارشناسان قم‌پژوهی در این غرفه شد تا بتوانند پاسخگوی مخاطبان باشند.

امسال نیز دفتر نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حال بسته شدن است ولی به جاست تا به پیشنهادات و انتقادات ناشران شرکت‌کننده به عنوان رکن اصلی نمایشگاه توجه شود و مسؤولان نمایشگاه با تشکیل اتاق فکر بی‌توجه از کنار انتقادات به مکان نمایشگاه، نحوه جانمایی غرفه‌ها و وسعت غرفه‌ها عبور نکنند تا هر سال شاهد پیشرفت بیشتر و برگزاری باشکوه‌تر نمایشگاه باشیم و به این وسیله فرهنگ کتابخوانی بیشتر گسترش پیدا کند و  به کتابخوانی داده شود.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdce7v8p.jh8xvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما