سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : 6431
ملک افضلی تاکید کرد:

شهید مطهری موسس علوم انسانی اسلام

قم نيوز : قم نیوز: رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی گفت: شهید مطهری به دنبال اسلامی‌سازی علوم انسانی غربی نبود، بلکه علوم انسانی اسلامی را از ابتدا تاسیس کرد.
شهید مطهری موسس علوم انسانی اسلام
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محسن ملک‌افضلی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری ابراز داشت: شهید مطهری یک شخص نبود بلکه یک جریان بود که در زمانی ایجاد شد که انحرافات و تحریفات بزرگی در دین اسلام در حال شکل‌گیری بود.

وی ادامه داد: شهید مطهری که از متن حوزه برخاسته بود پس از ایجاد یک نهضت بزرگ در حوزه‌های علمیه به دانشگاه رفت و در آن جایگاه نیز خدمات فکری بسیار ارزشمندی ارائه کرد.

رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی افزود: زمان شناسی شهید مطهری از ویژگی‌های مهم او بود که وی را نسبت به بسیاری از اساتید و چهره‌های علمی برجسته ساخته بود.

وی گفت: شهید مطهری معلومات خود را همگام با مسائل زمان و مشکلات عقیدتی و فکری که جامعه به آن دچار بود، ارائه می‌کرد و همین موضوع یکی از رموز ماندگاری این شهید بزرگوار شد چرا که بسیاری از فعالان عرصه علوم دینی به مباحث علمی تسلط کافی دارند اما به این دلیل که مطابق با زمان خود حرکت نمی‌کنند، نمی‌توانند تاثیرگذار باشند.

ملک‌افضلی ابراز داشت: هنگامی که عده‌ای در حوزه فلسفه اسلامی مشغول به شبهه‌پراکنی شدند و موجودیت فلسفه اسلامی را زیر سوال بردند، شهید مطهری به پا خاست و از فلسفه اسلامی دفاع کرد یا در زمانی که عده‌ای سعی داشتند حجاب را در جامعه با شبهه‌پراکنی کم‌رنگ کنند، شهید مطهری با سخنرانی و روشنگری در مورد فلسفه حجاب، از سلامت اخلاقی جامعه حراست کرد.

وی اضافه کرد: مخاطب‌شناسی شهید مطهری یکی از دیگر خصوصیات مهم وی بود که سبب می‌شد با هر گروهی به تناسب علم و موقعیتی که داشتند، سخن بگوید؛ تناسب مطالبی که برای افراد ارائه می‌شود با نیازها و سطح درک آنان از ضروریات معلمی است که شهید مطهری به آن واقف بود.

رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی ادامه داد: شهید مطهری هنگامی که می‌خواهد در زمینه کودک دست به قلم ببرد، نتیجه "داستان و راستان" می‌شود و هنگامی که برای قشر تحصیل‌کرده جامعه سخن می‌گوید، "اصول فلسفه و روش رئالیسم" به وجود می‌آید.

اخلاص شهید مطهری او را از حوزه به دانشگاه کشاند
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی شهید مطهری که سبب ماندگاری وی شده است اخلاص او است، گفت: وی در شرایطی که می‌توانست در حوزه موقعیت ممتازی داشته باشد، به دلیل نیازی که حس می‌کرد وارد دانشگاه شد و به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت.

ملک‌افضلی افزود: شاید اگر هر کسی به جای او بود، موقعیتی که در حوزه کسب کرده بود و تا مرجعیت فاصله چندانی نداشت را رها نمی‌کرد اما شهید مطهری از جانب جامعه دانشگاهی آن زمان احساس خطر کرده بود و تلاش می‌کرد گامی در ارتقای سطح بینش در دانشگاه‌ها بردارد.

وی ادامه داد: شهید مطهری آینده درخشان در حوزه را به خاطر خدا و اخلاصی که داشت رها کرد و به دانشگاه رفت تا در فضای پر تنش دانشگاه آن زمان به وزن‌کشی‌های علمی و مباحثات داغ میان‌رشته‌ای بپردازد.

"خدمات متقابل ایران و اسلام" پاسخی مستدل به تفکرات انحرافی
رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی با بیان اینکه آینده‌نگری شهید مطهری نیز یک ویژگی خاص در شخصیت وی به شمار می‌رود، گفت: این موضوع را می‌توان از مطالعه در آثار وی و تطبیق آن با مسائل روز به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مسائل مبتلابه جامعه اسلامی را تشخیص می‌داد، ابراز داشت: به عنوان مثال چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شهید مطهری خطاب به روحانیون آن دوران بر ضرورت اصلاح روحانیت از داخل خود تاکید می‌کرد و بی‌توجهی به این موضوع را موجب سر برآوردن عده‌ای قدرت‌طلب به عنوان اصلاح‌طلب در جامعه می‌دانست.

ملک‌افضلی افزود: شهید مطهری از ابتدا بر مبارزه با جریانات انحرافی تاکید داشت و از اینکه عده‌ای ایرانی بودن را در مقابل اسلام نشان دهند، اظهار نگرانی می‌کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا این شهید بزرگوار کتاب "خدمات متقابل ایران و اسلام" را به رشته تحریر در آورد و به بسیاری از سوالات در این زمینه پاسخ گفت.

رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی گفت: یادداشت‌ها و سخنرانی‌های شهید مطهری نشان می‌دهد او در تمام زمینه‌های علوم انسانی اطلاعات داشته و علم خود را در یک یا دو رشته محدود نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بارزترین ویژگی‌های شهید مطهری تحمل او در شنیدن سخن مخالف و توانایی استدلال در برابر مخالفان عقاید خود بود.

ملک‌افضلی ابراز داشت: شهید مطهری در برابر دگراندیشان روش مجادله احسن را به کار می‌برد و در عین تلاش‌های شبانه‌روزی برای روشنگری آنان هیچ‌گاه برای از میان بردن رقیب خود از تخریب استفاده نکرد.

وی عنوان کرد: نگاه شهید مطهری به مخالفان خود نگاه دلسوزانه یک معلم به شاگرد خود بود و همواره به دشمنی‌ها و مخالفت‌ها را به جهل افراد مربوط می‌دانست و در برابر آن هیچ‌گاه مقابله به مثل نمی‌کرد.

رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی اضافه کرد: ویژگی بسیار پراهمیت شهید مطهری در مقایسه با دیگر اندیشمندان اسلامی این بود که وی از ابتدا به دنبال تاسیس علوم انسانی از مبانی اسلامی بود و در این راه بسیار تلاش می‌کرد.

وی اظهار داشت: بسیاری از متفکران در حال حاضر به دنبال اسلامی‌سازی علوم انسانی هستند که مبانی آن از غرب وارد شده است اما شهید مطهری از ابتدا به تاسیس علوم انسانی روی آورد بدون اینکه در نظریه‌پردازی‌های علمی، خود را به علوم غربی محتاج احساس کند.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcf.mdviw6djygiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما